IP-PB3-423-437/08-2/DG - Zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków na organizację wydarzeń o charakterze promocyjno-reklamowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-437/08-2/DG Zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków na organizację wydarzeń o charakterze promocyjno-reklamowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2007 r. (data wpływu 14 marca 2008 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie uznania wydatków na organizację "e" za koszt uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest agencją p r, która na zlecenie swoich klientów organizuje różnego typu wydarzenia o charakterze promocyjno-reklamowym (zwane "e"). W ramach tych "e" promowane są produkty i usługi danego klienta. W ramach usługi organizacji "e" Wnioskodawca podejmuje najczęściej następujące działania:

*

opracowuje dokładne założenia i scenariusz imprezy w porozumieniu z klientem;

*

organizuje wynajem sali, jej wyposażenia oraz obsługi technicznej;

*

organizuje catering/obsługę gastronomiczną;

*

pozyskuje prowadzącego/prowadzących,

*

organizuje przygotowanie zaproszeń - pomysł, copywriting, nadzór nad projektem graficznym, nadzór nad drukiem;

*

dokonuje dystrybucji zaproszeń (wg listy przygotowanej przez klienta);

*

prowadzi rozmowy z dziennikarzami poprzedzające wysyłkę zaproszeń;

*

organizuje potwierdzenia odbioru zaproszeń i przybycia;

*

przygotowuje materiały prasowe, identyfikatory dla uczestników spotkania;

*

prowadzi obsługę "e", w tym prowadzi recepcję prasową;

*

organizuje wysyłkę podziękowań do uczestników "e" oraz materiałów prasowych do nieobecnych na spotkaniu.

W związku z organizacją "e" Wnioskodawca ponosi m.in. następujące koszty:

*

wynajmu sali;

*

wypożyczenia sprzętu (ekran, projektor, laptop, obsługa techniczna)

*

cateringu/gastronomii (w tym dania ciepłe, zimne przekąski, ciasta, napoje zimne i gorące);

*

wynagrodzenia dla prowadzącego/prowadzących;

*

projektu graficznego zaproszenia do druku oraz wersji mailowej;

*

druku zaproszeń;

*

dystrybucji zaproszeń kurierem;

*

teczek prasowych w tym druku materiałów prasowych;

*

obsługi foto;

*

nagród dla dziennikarzy oraz innych osób biorących udział w "e" (np. pobyt w ośrodku wypoczynkowym, kosze podarunkowe-okolicznościowe);

*

ewentualnego transportu dla gości i noclegów.

Klient, w ramach wynagrodzenia Wnioskodawcy, pokrywa wszelkie koszty związane z organizacją "e".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesione przez Wnioskodawcę na potrzeby organizacji "e" koszty związane z zakupem usług cateringu, usług gastronomicznych, artykułów spożywczych, napojów, w tym napojów alkoholowych, jak również koszty związane z zakupem nagród dla dziennikarzy oraz innych osób biorących udział w e, jak również usług transportowych lub usług noclegowych dla uczestników "e" stanowią, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy P.D.O.P., koszt uzyskania przychodu wnioskodawcy - agencji p r, która zawodowo świadczy usługi organizacji "e" na rzecz swoich klientów?

Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na organizację "e", w tym wydatki na usługi cateringowe/gastronomiczne, artykuły spożywcze, napoje, w tym napoje alkoholowe, a także na zakup nagród dla dziennikarzy i innych uczestników "e", jak również transport tych osób oraz ich noclegi, pozostawały/pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przez Wnioskodawcę przychodami i w związku z tym stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki. Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów, określona w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej ustawą P.D.O.P.) oparta jest na klauzuli generalnej: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy P.D.O.P.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy P.D.O.P. podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wydatków pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością oraz udowodni, że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem koniecznym jest również to, aby dany wydatek, nawet ten pozostający w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami, nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów art. 16 ust. 1 ustawy P.D.O.P.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej wykonuje na zlecenie swoich klientów wymienione we wniosku czynności o charakterze reklamowo - promocyjnym, których celem jest zwiększenie zapotrzebowania na produkty/usługi klienta, a także wykreowanie/podtrzymanie określonego wizerunku produktów/usług klienta oraz firmy klienta. W zamian za te usługi Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie kalkulowane między innymi w oparciu o koszty poniesione przez Wnioskodawcę w związku z wykonaniem usług na rzecz klienta. Spełniona jest zatem podstawowa przesłanka pozwalająca na zaliczenie wydatków ponoszonych w związku ze świadczeniem usług do kosztów uzyskania przychodów: wydatki pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Wydatki ponoszone w związku ze świadczeniem usług, o których mowa we wniosku Wnioskodawcy, nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pośród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. W szczególności, w odniesieniu do przedmiotowego stanu faktycznego nie znajduje zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy P.D.O.P., zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ponoszone przez Wnioskodawcę opisane we wniosku wydatki m.in. " na zakup artykułów spożywczych, usług gastronomicznych i cateringowych, poczęstunków, finansowania wyjazdów, opłat za hotele oraz transportu dla osób biorących udział w "e" nie stanowią przejawów wystawności samego Wnioskodawcy, jak też nie mają na celu kreowania własnego pozytywnego wizerunku wnioskodawcy realizującego zlecone czynności. Koszty te zatem nie są wydatkami na reprezentację Wnioskodawcy. Przedmiotowe wydatki związane są z realizacją usługi na rzecz klienta, której wykonanie skutkować będzie osiągnięciem przychodu z działalności gospodarczej Podatnika.

Wydatki na zakup nagród przekazywanych uczestnikom "e" nie stanowią darowizn, o których nowa w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy P.D.O.P. Wobec braku definicji "darowizny" w ustawie P.D.O.P., rozstrzygnięcie, czy dana czynność stanowi darowiznę w rozumieniu ww. przepisu, wymaga sięgnięcia - w myśl reguł wykładni systemowej - do przepisów aktu prawnego, w którym ta instytucja jest uregulowana. Tym aktem prawnym jest ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Zgodnie z art. 868 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Jak z powyższego wynika, istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie kosztem majątku darczyńcy. Aby uznać daną czynność za darowiznę, konieczne jest zatem wystąpienie dyspozycji majątkowej darczyńcy, prowadzące do zmniejszenia jego majątku. W sytuacji przedstawionej we wniosku, w wyniku nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę nagród uczestnikom "e", dokonywanego w związku z wykonywaniem zleconych przez klienta czynności o charakterze promocyjno- reklamowym, nie następuje zmniejszenie majątku Wnioskodawcy. Jak wynika bowiem ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wszelkie koszty ponoszone przez wnioskodawcę w związku ze świadczeniem tych usług są zwracane Wnioskodawcy w ramach należnego mu wynagrodzenia. Zatem dokonywane przez Wnioskodawcę czynności nieodpłatnego przekazania nagród uczestnikom "e" nie stanowią darowizn w rozumieniu ww. art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy P.D.O.P.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl