IP-PB3-423-41/07-3/AJ - Skutki podatkowe wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-41/07-3/AJ Skutki podatkowe wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2007 r. (data wpływu 2 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia dochodu o straty, które wystąpiły w latach, kiedy Spółka działała w specjalnej strefie ekonomicznej do dnia cofnięcia zezwolenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia dochodu o straty, które wystąpiły w latach, kiedy Spółka działała w specjalnej strefie ekonomicznej do dnia cofnięcia zezwolenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka") otrzymał zezwolenie z dnia 8 stycznia 2001 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej E. - P. W. W zezwoleniu ustalono m.in. następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej:

1.

poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości nie mniejszej niż 16.315.000,00 zł do dnia 31 grudnia 2006 r.

2.

osiągnięcie narastająco poziomu co najmniej 175 pracowników do dnia 31 grudnia 2004 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 31 grudnia 2005 r.

Następnie ww. decyzja została zmieniona przez Ministra Gospodarki i Pracy decyzją nr Y z dnia 30 czerwca 2005 r., w której ustalono, że termin osiągnięcia drugiego z ww. warunków zostanie przesunięty o 2 lata.

W związku z zapotrzebowaniem na rynku pracy na wykwalifikowaną kadrę do obsługi automatów i brakami takich pracowników na rynku pracy spółka nie jest w stanie zapewnić takiego poziomu zatrudnienia. Minister Gospodarki pismem z dnia 12 kwietnia 2007 r. wezwał Spółkę do usunięcia uchybień w realizacji warunku dotyczącego poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz warunku dotyczącego zatrudnienia 175 pracowników w terminie do dnia 30 września 2007 r. Spółka na dzień dzisiejszy nie jest w stanie sprostać tym warunkom do wskazanego terminu.

Spółka na podstawie art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz art. 17 ust. 1 pkt 34 o podatku dochodowym od osób prawnych ma prawo do korzystania ze zwolnienia od podatków dochodowych uzyskanych z działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej. Jednakże dotychczas, Spółka nie korzystała z tej ulgi podatkowej, ponieważ w tym czasie w związku z dużymi nakładami na rozwój działalności ponosiła straty. Spółka liczy się z tym, że na skutek niewypełnienia zobowiązań określonych w decyzji nr X S.A. /2002 i decyzji nr Y z dnia 30 czerwca 2005 r., a także w wezwaniu, zostanie w konsekwencji wydana decyzja o cofnięciu zezwolenia na skutek uchybienia warunkom zezwolenia.

Spółka ma wątpliwości, czy w przypadku cofnięcia zezwolenia i wystąpienia dochodu na koniec 2007 r. będzie miała prawo rozliczyć straty zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. obniżyć dochód o wysokość straty w najbliższych kolejno następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej E. - P. W., Spółka będzie miała prawo obniżenia dochodu o straty, które wystąpiły w latach, kiedy Spółka działała w strefie do dnia cofnięcia zezwolenia, zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, biorąc pod uwagę fakt, że do dnia dzisiejszego, Spółka nie korzystała ze zwolnienia podatkowego.

Zdaniem wnioskodawcy prawo do obniżenia dochodu będzie przysługiwać, gdyż w przypadku cofnięcia zezwolenia na skutek niewypełnienia warunków, zaistnieje sytuacja taka, jakby Spółka nie była w strefie i będzie mogła obniżyć dochód o stratę zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak stanowi art. 17 ust. 4 tej ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274) podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony w przypadkach wymienionych w art. 19 ust. 2 tej ustawy.

Skutki prawnopodatkowe cofnięcia zezwolenia reguluje art. 17 ust. 5-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do ust. 5 w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego. W ust. 6 dodano, że w razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę - w rozliczeniu zaliczki za wybrany okres wpłaty zaliczek, o którym mowa w art. 25, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim okresie wpłaty zaliczek danego roku podatkowego - w zeznaniu rocznym.

Jak wynika z powołanych przepisów w przypadku cofnięcia zezwolenia podatnik traci prawo do zwolnienia. Powstaje więc taki stan, jakby podatnik zezwolenia w ogóle nie otrzymał, skoro utracił prawo do zwolnienia dochodu uzyskanego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód-nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 1 i 2). Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 4 przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa, nie uwzględnia się przy ustalaniu straty.

Jak wynika z powyższego strata poniesiona w okresie zwolnienia podatkowego jest stratą ekonomiczną z tytułu ponoszenia ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej, a nie stratą w rozumieniu prawa podatkowego. Jeżeli jednak na skutek cofnięcia zezwolenia dochód osiągnięty na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie jest dochodem wolnym od podatku, to wówczas osiągnięte przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przychody, jak również związane z nimi koszty ich uzyskania, będą brane pod uwagę przy ustalaniu podstawy opodatkowania. W przypadku, gdy spółka osiągnęła dochód będzie on podlegał opodatkowaniu, co wprost wynika z art. 17 ust. 5 omawianej ustawy. Natomiast jeżeli Spółka osiągnęła z tego tytułu stratę, to będzie mogła ją rozliczyć w następnych latach, zgodnie z zasadami wyrażonymi w art. 7 ust. 5. W celu ustalenia wyniku podatkowego w okresie korzystania ze zwolnienia należy dokonać korekty zeznań za poszczególne lata podatkowe, uwzględniając odpowiednie unormowania proceduralne obowiązujące w tym zakresie, wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w szczególności rozdziału 8 i 10 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl