IP-PB3-423-402/07-2/KUKM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-402/07-2/KUKM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007 r. przekazanego przez Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu (data wpływu do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 29 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie właściwości organów podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie właściwości organów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X, to szwajcarska spółka akcyjna powstała w 1993 r..

W lipcu 2007 r. postanowieniem Zarządu powołana została Filia Spółki w Polsce w S. Głównym rodzajem działalności prowadzonej przez Filię jest projektowanie wortali internetowych i zamieszczanie ich w sieci Internet, dokonywane w Polsce, przez polskich wykonawców, na zasadzie umowy o dzieło. Spółka wynajmuje pomieszczenia biurowe w celu administrowania swojej działalności w Polsce. Stan formalno - prawny - zagraniczna osoba prawna - Spółka Akcyjna, z siedzibą w Szwajcarii, nie rezydent, nie posiada zarejestrowanego w KRS oddziału Spółki w Polsce.

Rozpoczęcie działalności przez Filię Spółki szwajcarskiej nastąpi w październiku 2007 r.. Będzie ono polegać na zamieszczaniu w sieci Internet, odpłatnie prezentacji zleceniodawców. Zleceniodawcami będą podmioty gospodarcze i osoby fizyczne na terenie Polski. Spółka spodziewa się osiągnąć przychód na terenie Polski od polskiego zleceniodawcy.

Spółka wystawiać będzie na rzecz zleceniodawcy faktury VAT, gdzie wystawiającym jest podmiot szwajcarski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Który Urząd Skarbowy na terenie Polski będzie właściwym dla rozliczeń podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy administratorem rozliczeń podatku dochodowego od dochodów osiągniętych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jest Zachodniopomorski Urząd Skarbowy w Szczecinie bądź Drugi Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście (właściwy podmiotom zagranicznym).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową ustala się według miejsca zamieszkania lub adresu siedziby podatnika (płatnika, inkasenta). Przepis ten jest podstawą ustalenia właściwości miejscowej tylko wówczas, gdy ustawy podatkowe nie zawierają w tym zakresie regulacji.

Artykuł 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, dalej: ustawa) stanowi, iż podatnicy, którzy nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski.

W celu uniknięcia opodatkowania tych samych dochodów dwukrotnie, tj. w państwie siedziby lub zarządu zagranicznej osoby prawnej i w Polsce, zawierane są umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Umowy te stanowią lex specialis w stosunku do ww. przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym badając sytuację podatkową zagranicznej osoby prawnej niemającej w Polsce siedziby lub zarządu - jeśli z krajem siedziby lub zarządu tego podmiotu zawarta została przez Polskę taka umowa - należy stosować postanowienia właściwej umowy.

W opisanym zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowania Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22, poz. 92 dalej: Konwencja).

W świetle art. 7 ust. 1 Konwencji zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Definicja "zakładu" zawarta jest w art. 5 ust. 1 wymienionej umowy zgodnie, z którym określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, w której całkowicie albo częściowo wykonuje się działalność przedsiębiorstwa. Określenie "zakład" obejmuje w szczególności: miejsce zarządzania, filię, biuro, zakład fabryczny, warsztat, kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych (art. 5 ust. 2 Konwencji).

Z ogólnej regulacji zawartej w art. 5 umowy wynika, iż dla uznania, że przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność w formie zakładu winny wystąpić łącznie trzy następujące przesłanki:

* istnienie miejsca gdzie działalność jest prowadzona (placówka),

* stały charakter takiej placówki,

* wykonywanie za pośrednictwem placówki działalności gospodarczej, która nie ma przygotowawczego lub pomocniczego charakteru.

Jak wynika z wniosku powołana w S filia Spółki spełnia wyżej wymienione przesłanki.

Kwestia właściwości miejscowej organów podatkowych regulują przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 16 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 165, poz. 1371) w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów z działalności gospodarczej uzyskiwanych przez będących nierezydentami podatników tego podatku właściwi miejscowo są, ustaleni według miejsca prowadzenia tej działalności, następujący naczelnicy urzędów skarbowych. W województwie zachodniopomorskim - Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl