IP-PB3-423-40/07-2/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-40/07-2/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2007 r. (data wpływu 6 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu wniesienia do spółki aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie powstania przychodu z tytułu wniesienia do spółki aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach działań restrukturyzacyjnych wnioskodawca ("Spółka") chce podjąć działania zmierzające do wydzielenia ze swej struktury zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednocześnie samodzielnie sporządzającej bilans (jednostka samodzielnie sporządzająca sprawozdanie finansowe w myśl art. 51 ustawy o rachunkowości), do której przeniesiona zostanie realizacja zadań sfery produkcyjnej wraz z całą infrastrukturą i obsługą tej sfery działalności Spółki. Następnie Spółka zamierza wnieść wydzieloną, zorganizowaną część przedsiębiorstwa samodzielnie sporządzającą bilans (sprawozdanie finansowe) w formie aportu do nowo tworzonej spółki z o.o. W skład wydzielanej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzić będą następujące składniki służące dzisiaj realizacji działalności produkcyjnej: środki trwałe (m.in. budynki, maszyny i urządzenia, środki transportu), wartości niematerialne i prawne, zapasy, środki pieniężne niezbędne do samodzielnego funkcjonowania zakładu, pracownicy (umowy z pracownikami), umowy z kontrahentami (prawa i zobowiązania wynikające z tych umów) oraz należności i zobowiązania związane ze sferą produkcji w Spółce. Do zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie również przeniesiona komórka księgowa oraz zaopatrzenie i dział handlowy Spółki zajmujący się sprzedażą produktów Spółki. Poszczególne, wyżej wymienione składniki będą organizacyjnie wyodrębnione w ramach dzisiaj prowadzonego przedsiębiorstwa - wszystkie one dotyczą sfery produkcji prowadzonej przez Spółkę, co stanowi o istnieniu zależności pomiędzy tymi składnikami, gdyż służą one realizacji określonej kategorii zadań gospodarczych (produkcja). Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego, składniki zorganizowanej część przedsiębiorstwa zostaną wyodrębnione finansowo, tzn. zostanie wyodrębniony system finansowo - księgowy dotyczący wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tak aby w praktyce była możliwość określenia pozycji finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (przychody, koszty, aktywa i pasywa) i sporządzenia odrębnego sprawozdania finansowego w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości.

Oprócz zaprowadzenia osobnych ksiąg na potrzeby wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostaną wprowadzone osobne budżety i plany finansowe dla Spółki (wnioskodawcy) i wydzielanej z niej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Proces wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostanie tak przeprowadzony aby zarówno wyodrębniona działalność produkcyjna jak i działalność pozostała w Spółce była w stanie funkcjonować w ramach niezależnych przedsiębiorstw.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisany powyżej twór (zorganizowana część przedsiębiorstwa) oraz sposób jego wyodrębnienia wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy w związku z powyższym w opisanym jak wyżej przypadku nominalna wartość udziałów w spółce kapitałowej objęta w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 1

Zdaniem wnioskodawcy przedstawiony we wniosku opis planowanego zdarzenia przyszłego spełnia wszelkie wymogi do uznania, iż planowane przez Spółkę wydzielenie ze swych struktur działalności produkcyjnej przeprowadzone będzie tak, aby można uznać powstały twór za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje się na orzecznictwo organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.

Ad. 2

W opinii Spółki konsekwencją stwierdzenia, iż planowane przez wnioskodawcę wydzielenie całej sfery działalności produkcyjnej w sposób opisany powyżej, jest możliwość uznania wydzielonej działalności za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Co za tym idzie jak najbardziej zasadnym jest przyjęcie, iż w opisanym jak wyżej przypadku nominalna wartość udziałów w nowo utworzonej spółce kapitałowej objęta w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Operacja ta (wniesienie aportem do spółki kapitałowej wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa) będzie dla wnioskodawcy czynnością podatkowo neutralną na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 4a pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie, oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z definicją zawartą w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. z dnia 18 maja 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych definiuje "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie tej masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Dla uznania określonego zespołu składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu powołanego przepisu wymagane jest spełnienie następujących przesłanek:

1.

Zespół składników majątku obejmuje zarówno składniki materialne jak i niematerialne, a także zobowiązania.

W omawianym przypadku, zgodnie z opisanym przez wnioskodawcę zdarzeniem przyszłym w skład wydzielanej części przedsiębiorstwa mają wejść następujące składniki:

* środki trwałe (m.in. budynki, maszyny i urządzenia, środki transportu) oraz wartości niematerialne i prawne,

* zapasy,

* środki pieniężne niezbędne do samodzielnego funkcjonowania zakładu,

* pracownicy (umowy z pracownikami),

* umowy z kontrahentami (prawa i zobowiązania wynikające z tych umów)

* należności i zobowiązania związane ze sferą produkcji w Spółce.

2.

Zespół składników majątku winien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie.

Jak twierdzi Spółka ww. składniki będą organizacyjnie wyodrębnione w ramach dzisiaj prowadzonego przedsiębiorstwa - wszystkie one dotyczą sfery produkcji prowadzonej przez Spółkę, co stanowi o istnieniu zależności pomiędzy tymi składnikami, gdyż służą one realizacji określonej kategorii zadań gospodarczych (produkcja). Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego, składniki zorganizowanej część przedsiębiorstwa zostaną wyodrębnione finansowo, tzn. zostanie wyodrębniony system finansowo - księgowy dotyczący wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa tak aby w praktyce była możliwość określenia pozycji finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa i sporządzenia odrębnego sprawozdania finansowego w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości.

3.

Zespół składników majątku winien być przeznaczony do realizacji konkretnych zadań. Zgodnie z wnioskiem, w omawianym przypadku wyodrębniona część przedsiębiorstwa dotyczy w całości sfery produkcji prowadzonej przez Spółkę i służy realizacji określonej kategorii zadań gospodarczych (produkcja).

4.

Zespół składników majątku mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie swoje zadania.

Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno on mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; i art. 55#178; Kodeksu Cywilnego.

Jak wynika z wniosku Spółki - proces wydzielenia części przedsiębiorstwa zostanie tak przeprowadzony, aby zarówno wyodrębniona działalność produkcyjna, jak i działalność pozostała w Spółce była w stanie funkcjonować w ramach niezależnych przedsiębiorstw.

W świetle przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego należy zatem stwierdzić, że wszystkie cztery omówione przesłanki są spełnione w analizowanym przypadku, w związku z czym opisana powyżej wydzielona część przedsiębiorstwa oraz sposób jej wyodrębnienia wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1 - 3 stosuje się odpowiednio. Wobec powyższego uznając, że wyżej opisany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to wniesienie go aportem do nowozakładanej spółki z o.o. i objęcie w zamian udziałów przez Spółkę nie spowoduje powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie na dzień objęcia tych udziałów Spółka wnosząca aportem przedsiębiorstwo nie ma prawa do ustalenia kosztów uzyskania przychodów. Uprawnienie to przysługuje bowiem tylko tym podatnikom, u których wkładem niepieniężnym nie było przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, o czym stanowi art. 15 ust. 1j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl