IP-PB3-423-398/08-3/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-398/08-3/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia dochodów zwolnionych od podatku oraz zasady obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość strat poniesionych w latach podatkowych 2002-2004 i 2005 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia prawidłowej wartości dochodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz obniżenia dochodu do opodatkowania zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 5 tejże ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Za 2007 rok dochód podatkowy jednostki wyniósł 6.011.059,39 zł z czego 3.995.529,49 zł zakwalifikowano jako dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1

przeznaczone na cele statutowe. Pozostała kwota 2.015.529,30 zł została ujęta do rozliczenia stratą z lat ubiegłych. Wysokość strat podatkowych z pięciu ostatnich lat wyniosła 6.778.499,74 zł i przedstawiała się następująco:

1)

2002 rok -1.518.888,78 zł

2)

2003 rok -1.726.831,80 zł

3)

2004 rok -3.185.857,24 zł

4)

2005 rok - 0,00 zł

5)

2006 rok - 346.921,92 zł

Kwota dochodu do opodatkowania 2.015.529,90 zł, niezwiązana z celami statutowymi składa się z naliczonych odsetek Z w wysokości 873.441,74 zł, które nie zostały zapłacone oraz wydatków poniesionych na P w kwocie 250.783,00 i odsetek budżetowych zapłaconych (Z, podatek od nieruchomości, podatek dochodowy od osób fizycznych) w kwocie 891.305,16 zł.

W 2005 r. Z osiągnął zysk do opodatkowania w kwocie 1.284.065,80 zł. Obniżono dochód korzystając z uprawnień art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. poprzez rozliczenie straty poniesionej w roku 2000, której wartość określona została na kwotę 4.328.072,37 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwota P i kwota odsetek budżetowych naliczonych jako koszty nkup (Z, podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek od nieruchomości) powinna być doliczona do kwoty dochodów zwolnionych od podatku. Czy przesłanką do ewentualnego zakwalifikowania poniesionych wydatków na P jako wydatków na cele statutowe jest fakt posiadania przez szpital oddziału rehabilitacyjnego.

2.

Czy należy dokonać powyższego rozliczenia w wysokości nie więcej niż 50% w każdym z wyżej wymienionych lat, czy też 50% łącznej sumy strat z 5-ciu kolejnych lat to znaczy w całości rozliczamy stratę z 2002 r. i częściowo z 2003 r....

Zdaniem Z M w Ł, w świetle opisanych powyżej faktów rozliczenie roczne podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2007 sporządzone zostało prawidłowo.

Wnioskodawca uzyskał w roku 2007 dochód do opodatkowania w kwocie 6.011.059,39 zł. Kwotę 3.995.529,49 zł zakwalifikował jako dochody wolne od opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4. Pozostałą część dochodu, tj. kwotę 2.015.529,90 zł obniżono wykorzystując straty z lat ubiegłych do wysokości nie przekraczającej 50% z poszczególnych lat (2002, 2003, 2004), zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92), pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2-5 i art. 22, dokonywać miesięcznych wpłat na Fundusz, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Zastrzeżenie wyżej określone, np. w ust. 2a i 2b, dotyczy m.in. szkół wyższych, państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych będących jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi, gospodarstwami pomocniczymi, dla których określono wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych niższy niż 6%.

Wpłaty te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten stanowi bowiem, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wydatki te wpływają zatem na zwiększenie osiągniętego dochodu w rozumieniu przepisów prawa podatkowego. Dochód ten jednocześnie nie jest wolny od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem nie został przeznaczony na cele statutowe Wnioskodawcy, tj. ochronę zdrowia. Został on już wydatkowany na inny cel, tj. na zasilenie Państwowego Funduszu X. Zatem dochód stanowiący równowartość wpłat na ten Fundusz podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie w myśl z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z obowiązującym orzecznictwem, dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1b, 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik musi spełnić następujące warunki: jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w powyższym przepisie, uzyskane przez podatnika dochody muszą być wydatkowane na ten cel, wydatkowanie na cel statutowy musi mieć charakter wydatku bezpośredniego (wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2002 r., sygn. akt S.A./Bk 1106/01).

W świetle powyższego, odnosząc się do rozliczenia podatkowego pomiotów korzystających ze zezwolenia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy podkreślić, że podmioty te ponosząc różne wydatki winny je rozpatrywać najpierw pod kątem, czy łączą się one z przychodem i stanowią koszty uzyskania przychodów. Następnie w przypadku wydatków, które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a więc wpływających na zwiększenie dochodu - czy równowartość tego dochodu może być wolna od podatku, bowiem wydatki wiążą się z celami statutowymi.

Wydatki z tytułu odsetek od zobowiązań budżetowych, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, wpływając na zwiększenie osiągniętego przez podatnika dochodu. Jednocześnie organ wydający interpretację stoi na stanowisku, iż wydatki z tytułu odsetek budżetowych oraz wpłat na P nie są wydatkami na ochronę zdrowia. Wydatki te poniesione zostały co prawda w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, lecz nie na cel statutowy jakim jest ochrona zdrowia. Powyższe powoduje, że dochód stanowiący równowartość tych wydatków podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, na podstawie art. 7 ust. 5 tej ustawy, o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Reasumując prawidłowe jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym wydatki z tytułu wpłat na P oraz odsetki budżetowe jako wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów oraz nie związane z działalnością statutową ujęte zostały w dochodach podlegających opodatkowaniu. Jednocześnie, Wnioskodawca prawidłowo zastosował art. 7 ust. 5 ustawy, obniżając dochód do opodatkowania o łączną kwotę 2.015.529,90 zł poprzez rozliczenie strat podatkowych z lat 2002-2004, do wysokości nie przekraczającej 50% z poszczególnych lat

Interpretacja dotyczy opisanego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl