IP-PB3-423-394/07-2/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-394/07-2/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2007 r. (data wpływu 29 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie nie uznania kwoty partycypacji jako przychodu i kosztu uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie nie uznania kwoty partycypacji jako przychodu oraz kosztu uzyskania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest towarzystwem budownictwa społecznego ze 100% udziałem Gminy Miejskiej X. Spółka zarządza wspólnotami, wynajmuje lokale mieszkalne we własnych zasobach mieszkaniowych oraz buduje domy mieszkalne w oparciu o ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego z dnia 26 października 1995 r.. Budując domy mieszkalne Spółka korzysta z kredytu przyznanego z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, ze środków otrzymanych od Gminy Miejskiej X oraz kwot uzyskanych od osób fizycznych na podstawie umowy o partycypację w kosztach budowy lokalu mieszkalnego, którego osoba ta będzie najemcą. Zasady dotyczące partycypacji w kosztach budowy określone są w art. 29a ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Ust. 2 cytowanego artykułu wskazuje, że kwota partycypacji w kosztach budowy lokalu mieszkalnego uzyskana od osoby, o której mowa w ust. 1 nie może przekroczyć 30% kosztu budowy tego lokalu. Natomiast w ust. 3 tego artykułu zawarta jest informacja, że w przypadku zakończenia najmu i opróżnienia lokalu kwota partycypacji podlega zwrotowi. W dniu zwrotu kwota ta powinna odpowiadać kwocie stanowiącej odsetek aktualnej wartości odtworzeniowej lokalu równy udziałowi wniesionej przez najemcę kwoty partycypacji w kosztach budowy lokalu. Partycypacja podlega zwrotowi najemcy nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu mieszkalnego. Zawarcie umowy najmu z nowym najemcą może nastąpić po wniesieniu przez nowego najemcę kwoty partycypacji w wysokości nie niższej niż mająca być wypłacona poprzedniemu najemcy. Umowy podpisywane przez Spółkę z osobami fizycznymi zwierają wszystkie wytyczne dotyczące przyjmowanych partycypacji wynikających z art. 29a, a to oznacza możliwość rozwiązania umowy partycypacji i jednocześnie umowy najmu i wycofania wniesionego wkładu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwoty partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych wpłacane, przez osoby fizyczne ubiegające się o lokal, do Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w 2007 r., są przychodem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, natomiast zwracane partycypacje kosztem podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy partycypant przekazuje czasowo na rzecz Xokreśloną kwotę partycypacji, która w każdej chwili tzn. przed podpisaniem umowy najmu jak i w przypadku zakończenia umowy najmu i opróżnienia lokalu może podlegać zwrotowi. W myśl art. 12 ust. 1 przychodem są w szczególności otrzymane pieniądze. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zalicza się do przychodów trwałe, bezzwrotne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr materialnych oraz świadczeń w naturze, także kwoty należne nawet, gdy nie zostały faktycznie otrzymane. Czyli przychodem nie są przysporzenia o charakterze zwrotnym, albo które w określonych warunkach mogą być zwrócone przez partycypanta. Wnoszone partycypacje są w istocie świadczeniem zwrotnym, a więc nie będą stanowiły przychodu podatkowego czyli nie wypełniają dyspozycji zawartej w art. 12 ust. 1 pkt 1. Z drugiej strony zwrócone partycypacje jako świadczenie zwrotne nie mogą stanowić kosztu podatkowego, ponieważ nie wypełniają dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy są natomiast koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Stosownie do art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty a w wypadkach, o których mowa w art. 2 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem zaś jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Należy zatem zauważyć, iż z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem może być tylko ta wartość, która definitywnie wchodzi do majątku podatnika a kosztem uzyskania przychodów tylko te wydatki, które miały na celu osiągnięcie tego przychodu.

W związku z powyższym, użyty w cytowanym wyżej przepisie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych termin "otrzymane" przychody należy rozumieć jako uzyskane definitywnie, a więc jako przychody podatkowe kwalifikowane są jedynie bezzwrotne przysporzenia majątkowe.

Stosownie do art. 29 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.) pracodawca, działając w celu uzyskania lokali mieszkalnych dla swoich pracowników, a także osoby prawne mające interes w uzyskaniu lokali mieszkalnych przez wskazane przez nie osoby trzecie mogą zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy tych lokali. Jednocześnie powiat, gmina lub związek międzygminny, działając w celu podnajmowania lokali mieszkalnych osobom fizycznym, może zawierać z towarzystwem umowy w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych, których będzie najemcą.

Zgodnie natomiast z art. 29a ust. 1 również osoba fizyczna może zawrzeć z towarzystwem budownictwa społecznego umowę w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokalu mieszkalnego, którego będzie najemcą. W świetle ust. 2 powołanego artykułu kwota partycypacji w kosztach budowy lokalu mieszkalnego uzyskana od osób, o których mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 30% kosztów budowy tego lokalu. Natomiast stosownie do ust. 3 tegoż artykułu w przypadku zakończenia najmu i opróżnienia lokalu kwota partycypacji, o której mowa w ust. 1, podlega zwrotowi najemcy nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu. W dniu zwrotu kwota partycypacji powinna odpowiadać kwocie stanowiącej odsetek aktualnej wartości odtworzeniowej lokalu równy udziałowi wniesionej przez najemcę kwoty partycypacji w kosztach budowy lokalu. Ponadto w myśl art. 29a ust. 4 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego w przypadku gdy umowa najmu uzależnia termin zwrotu kwoty partycypacji od zawarcia umowy najmu danego lokalu z następnym najemcą, zwrot kwoty partycypacji następuje z dniem zawarcia tej umowy, jednak nie później niż w terminie, o którym mowa w ust. 3.

Zatem zarówno przepis art. 29a ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego jak i przedstawiony stan faktyczny wskazują, że kwota partycypacyjna wpłacana towarzystwu budownictwa społecznego przez przyszłych najemców ma charakter zwrotny. W związku z powyższym kwota partycypacyjna opłacona przez partycypanta nie stanowi przychodu Spółki dla celów podatkowych w momencie jej wpłacenia przez osoby fizyczne. Natomiast przychód podatkowy będzie stanowić kwota partycypacji w momencie jej rozliczenia w związku z zakończeniem najmu i opróżnieniem lokalu przez osobę fizyczną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl