IP-PB3-423-38/07-2/AG - Możliwość obniżenia dochodu przez następcę prawnego połączonych przedsiębiorstw o wysokość strat poniesionych przez przedsiębiorstwa przed połączeniem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-38/07-2/AG Możliwość obniżenia dochodu przez następcę prawnego połączonych przedsiębiorstw o wysokość strat poniesionych przez przedsiębiorstwa przed połączeniem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2007 r. (data wpływu 24 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia dochodu o wysokość strat poniesionych przez przedsiębiorstwa połączone - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości obniżenia dochodu o wysokość strat poniesionych przez przedsiębiorstwa połączone.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie decyzji Wojewody L z dniem 1 stycznia 2007 r. zostało połączonych pięć Przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej w: H, K, L, W i T z centralą w L. Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w L zachowało swoją dotychczasową nazwę, a przejmowane przedsiębiorstwa stały się oddziałami.

Celem konsolidacji było ratowanie Przedsiębiorstw, które były w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej i finansowej.

Wszystkie Przedsiębiorstwa generowały straty w latach poprzednich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku połączenia pięciu Przedsiębiorstw Państwowych, następca prawny ma prawo obniżyć dochód o wysokość strat poniesionych przez przedsiębiorstwa przed połączeniem...

Zdaniem wnioskodawcy Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w L nie ma prawa obniżyć dochodu o wysokość strat poniesionych przez Przedsiębiorstwa przed połączeniem, gdyż nie uwzględnia się przy ustalaniu dochodu strat łączonych przedsiębiorców (art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady łączenia, podziału i likwidacji przedsiębiorstw państwowych zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie wykonania ustawy o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1981 r. Nr 31 poz. 170 z późn. zm.). Zgodnie z treścią wskazanego aktu prawnego łączenie przedsiębiorstw polega na utworzeniu jednego przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą załogi i części mienia ogólnonarodowego należące do dwóch lub więcej przedsiębiorstw podlegających połączeniu (§ 15). Zarządzenie o połączeniu przedsiębiorstw powinno zawierać m.in. oznaczenie łączonych przedsiębiorstw ze wskazaniem przedsiębiorstwa przejmującego (§ 29). Dyrektor połączonego przedsiębiorstwa składa wnioski o wpisanie do rejestru przedsiębiorstw państwowych połączonego przedsiębiorstwa i równoczesne wykreślenie z rejestru przedsiębiorstw łączonych (§ 35).

Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) o wysokość straty, o której mowa w ust. 2, poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty tej straty.

Z powołanego przepisu wynika generalna zasada, że możliwość rozliczenia straty poniesionej w latach ubiegłych jest przypisana jedynie do podmiotu, który tę stratę poniósł. Tak więc podatnicy, którzy zachowują swój byt prawny przed i po przekształceniach mogą odliczać straty własne.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy ustaleniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się strat przedsiębiorstw przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych - w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorców, z wyjątkiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową. Ponadto stosownie do treści art. 7 ust. 4 ww. ustawy, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3, a w razie przekształcenia formy prawnej, łączenia lub podziału przedsiębiorstw, także straty przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych, z wyjątkiem przekształconych spółek kapitałowych w inne spółki kapitałowe.

Przepisy art. 7 ust. 3 pkt 4 i ust. 4 ww. ustawy wykluczają zatem możliwość odliczenia przez następcę prawnego nierozliczonych strat podatkowych wygenerowanych u poprzedników prawnych w latach poprzedzających rok połączenia. Możliwość uwzględnienia strat tych podmiotów przez jednostkę powstałą w wyniku przekształcenia została wyłączona zarówno przy ustalaniu własnej straty (w celu jej powiększenia) jak i przy ustaleniu własnego dochodu tej jednostki (w celu jego obniżenia).

Z powołanych uregulowań prawnych jednoznacznie wynika, iż wnioskodawca jako Przedsiębiorstwo przejmujące, przy ustalaniu swojego dochodu nie będzie mógł uwzględniać nierozliczonych strat podatkowych przejmowanych Przedsiębiorstw Państwowych, poniesionych przez nie w latach poprzedzających rok połączenia. Prawo do podatkowego rozliczania straty ma wyłącznie podatnik, który stratę taką poniósł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl