IP-PB3-423-367/08-2/ER

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-367/08-2/ER

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodu uzyskanego z tytułu dopłat na dofinansowanie kosztów docieplenia budynku oraz odsetek od wpłaconej kaucji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008 r., został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodu uzyskanego z tytułu dopłat na dofinansowanie kosztów docieplenia budynku oraz odsetek od wpłaconej kaucji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości Nr. na Osiedlu......... w......., zgodnie z zawartą z Bankiem X S.A. w.... Odział w.... Umową kredytu preferencyjnego związanego z ochroną środowiska z dopłatą z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w...... z dnia 26 lipca 2007 r., zaciągnęła kredyt w wysokości 105.500,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą "Roboty termomodernizacyjne ścian budynku mieszkalnego wielorodzinnego Nr. na Osiedlu........ w......... wraz z robotami towarzyszącymi".

Zgodnie z 6 ww. Umowy kredytowej "Oprocentowanie kredytu wynosi 1,2 s.r.w. w stosunku rocznym, z czego 0,5 s.r.w. stanowi oprocentowanie dla kredytobiorcy, a 0,7 s.r.w. stanowi dopłata......... w....... Oprocentowanie kredytu obciążające Kredytobiorcę wzrośnie do 1,2 s.r.w. od momentu, gdy dopłata......... w..... do oprocentowania kredytu preferencyjnego przekroczy kwotę 8.601,00 zł zgodnie z pismem........ z dnia 13 czerwca 2007 r." Wysokość dopłaty do Oprocentowania zaciągniętego kredytu za 2007 rok wyniosła 1.249,85 zł, zgodnie z otrzymaną informacją z Banku X S.A.

W celu zabezpieczenia wierzytelności Banku z tytułu kredytu Wspólnota, zgodnie z Umową o Ustanowienie Kaucji z dnia 27 lipca 2007 r., przelała na rachunek X kwotę 8.601,00 zł. Kwota kaucji, na podstawie 7 tejże umowy jest oprocentowana, a odsetki zostaną naliczone za okres od wpłacenia kaucji na rachunek Banku do dnia jej zwrotu wg określonej, stałej dla okresu 12-miesięcznego stopy procentowej. Wspólnocie nie przysługuje prawo do żądania wypłaty odsetek przed terminem zwrotu kaucji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle zapisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dopłaty ze środków......... do oprocentowania kredytu preferencyjnego zaciągniętego przez Wspólnotę Mieszkaniową na cele związane z utrzymaniem danej nieruchomości, tj. na dofinansowanie kosztów docieplenia budynku, a datą powstania przychodu jest okres każdego miesiącu naliczenia dopłaty przez Bank w wysokości rozliczanej przez ten Bank.............

2.

Czy w świetle zapisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od os6b prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku będą odsetki z tytułu oprocentowania kaucji złożonej w Banku przez Wspólnotę Mieszkaniową celem zabezpieczenia zaciągniętego kredytu na dofinansowanie kosztów docieplenia budynku, a kwotę przychodu z tytułu tego oprocentowania należy ująć w przychodach Wspólnoty w dacie zwrotu przez Bank kwoty kaucji wraz z oprocentowaniem na rachunek Wspólnoty Mieszkaniowej.

Zdaniem wnioskodawcy.

Zgodnie z zapisami art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Zdaniem Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej, dochód Wspólnoty z tytułu dopłaty do oprocentowania kredytu zaciągniętego na dofinansowanie docieplenia budynku, dotyczy właśnie dochodu z gospodarki mieszkaniowej, jest pożytkiem dla Wspólnoty Mieszkaniowej związanym bezpośrednio z wydatkami na utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Jest to dochód przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego, gdyż jest związany z zaciągniętym kredytem na dofinansowanie kosztów docieplenia budynku Wspólnoty Mieszkaniowej, zrealizowanego w 2007 r. Dochód ten powstaje w każdym miesiącu naliczenia dopłaty przez X w wysokości dopłaty rozliczanej prze ten Bank z...........

Uwzględniając powyższe, dochód Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu dopłaty do oprocentowania kredytu zaciągniętego przez Wspólnotę Mieszkaniową na docieplenie budynku korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. W świetle aktualnych zapisów art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku będą odsetki z tytułu oprocentowania kaucji złożonej w Banku przez Wspólnotę celem zabezpieczenia zaciągniętego kredytu na dofinansowanie ocieplenia budynku, jeżeli Wspólnota przeznaczy otrzymane odsetki na utrzymanie budynku. Jednocześnie kwotę dochodu z tytułu tego oprocentowania należy ująć w przychodach Wspólnoty w dacie zwrotu przez Bank kwoty kaucji wraz z oprocentowaniem na rachunek Wspólnoty Mieszkaniowej, gdyż zgodnie z warunkami Umowy Wspólnota nie ma prawa do żądania wypłaty odsetek przed terminem zwrotu kaucji, a zwrot ten jest uwarunkowany spełnieniem określonych warunków.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 tej ustawy, są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. na mocy ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589) wprowadzony został do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), art. 17 ust. 1 pkt 44 stanowiący, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Warunki przyznawania premii termomodernizacyjnej określone zostały w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. Nr 162, poz. 1121 z późn. zm.). Ustawa ta określa również zasady wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz tworzenia Funduszu Termomodernizacji i dysponowania jego środkami. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy premia termomodernizacyjna to spłata przez Bank X kwoty 25% wykorzystanego kredytu na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego przez inwestora. Warunki przyznania takiej premii określają przepisy art. 4 - 6 ww. ustawy. Środki na przyznanie premii termomodernizacyjnej pochodzą z utworzonego na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych Funduszu Termomodernizacji, który został utworzony w Banku X.

Ustawa o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych określa w art. 1 pkt 1 zasady wspierania przedsięwzięć termomodernizacyjnych mających na celu:

* zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania i budynków służących do wykonania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych na potrzeby ogrzewania oraz podgrzewania wody użytkowej,

* zmniejszenie strat w energii w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii określone obowiązującymi przepisami lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

* całkowitą lub częściową zamianę konwencjonalnych źródeł energii na źródła niekonwencjonalne, w tym źródła odnawialne.

W świetle powyższego można stwierdzić, że w przypadku Wspólnoty Mieszkaniowej, przedsięwzięcie termomodernizacyjne obejmować będzie budynki mieszkalne, lokalne sieci ciepłownicze i lokalne źródła ciepła. Zatem przyznanie ewentualnej premii termomodernizacyjnej związane będzie z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, przez które należy rozumieć:

* budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia)

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami wpływy stanowią przychody gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody podatkowe w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi;

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podobnie należy potraktować odsetki od wpłaconej przez Wspólnotę kaucji, które zostaną naliczone za okres od wpłacenia kaucji do dnia jej zwrotu wg określonej stopy oprocentowania. Wpłacona na rzecz banku kaucja jest zabezpieczeniem kredytu inwestycyjnego, preferencyjnego przeznaczonego na roboty związane z dociepleniem budynku mieszkalnego. Są to przychody związane z realizowaniem przez Wspólnotę przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, którego celem jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię oraz ograniczenie strat energii w zasobach mieszkaniowych, co w konsekwencji wpływa na koszty utrzymania tych zasobów.

W związku z powyższym, zarówno premia termomodernizacyjna, jak też otrzymane odsetki z tytułu wpłacenia kaucji, stanowić będą przychód podatkowy Wspólnoty Mieszkaniowej z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 tej ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowy od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Przychody zawsze wiążą się z pewnym przysporzeniem majątkowym, tj. korzyścią znajdującą, chociażby pośrednio, odzwierciedlenie w majątku podatnika. Przychody związane z prowadzoną działalnością gospodarczą rozpoznawane są według tzw. metody memoriałowej wyrażonej w art. 12 ust. 3 ustawy, który stanowi, iż za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Tak więc przychód z działalności gospodarczej, zgodnie z ogólną zasadą powstaje już w momencie, gdy staje się należny, czyli gdy powstaje należność. Nie ma tu znaczenia moment zapłaty tej należności. Moment powstania przychodu w działalności gospodarczej określa art. 12 ust. 3a ustawy zgodnie, z którym za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż wystawienie faktury albo uregulowanie należności.

Natomiast ust. 3e stanowi, iż w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Artykuł 12 ust. 3e ustawy reguluje moment powstania przychodu z działalności gospodarczej w przypadku pozostałych świadczeń. Tego typu przychody rozliczane są metodą kasową, a więc przychód powstaje w chwili otrzymania zapłaty.

W świetle powyższego datą powstania przychodu z tytułu otrzymanego dofinansowania w postaci premii termomodernizacyjnej oraz odsetek od wpłaconej kaucji będzie moment otrzymania tych płatności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl