IP-PB3-423-307/07-2/KUKM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-307/07-2/KUKM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poboru podatku zryczałtowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie poboru podatku zryczałtowanego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Sp. z o.o. (dalej: "Spółka", "Wnioskodawca") zajmuje się produkcją filmów reklamowych. Podatnik otrzymuje zlecenia wyprodukowania i dostarczenia filmu i praw autorskich do wyprodukowanego filmu pozwalającego na emisję. Zazwyczaj z powodu niższych kosztów oraz plenerów nie istniejących w Polsce filmy te realizowane są za granicą. Spółka podzleca wykonanie części produkcji filmowej lokalnej firmie zajmującej się także produkcją filmów.

Firma ta w ramach swego podwykonawstwa producenckiego zapewnia:

1.

wynajęcie i przygotowanie planów filmowych (np. budynków, plaż) wraz ze sprzętem, statystami i ekipami niezbędnymi do wykonania zdjęć.

2.

wynajęcie hoteli, catering i ochronę dla zespołu filmowego.

3.

pracę reżyserów, muzyków, aktorów i innych pracowników, którzy zgodnie z polskimi przepisami o prawie autorskim są twórcami.

Umowa wskazuje, że podwykonawca przenosi prawa autorskie związane z wyprodukowanym filmem. Nadmienić należy, że Spółka nie zakupuje powyższych usług od poszczególnych podmiotów zajmujących się np. cateringiem czy reżysera ale zakupuje jedną usługę przygotowania produkcji od jednej firmy a wynagrodzenie nie jest ustalane odrębnie za poszczególne czynności a za całość. Brak jest w umowie wskazania kwoty wynagrodzenia reżysera, aktorów i muzyków.

Podwykonawca zapewniający reżysera, aktorów, muzyków po wykonaniu zdjęć dostarcza Wnioskodawcy materiał zdjęciowy i dźwiękowy a Spółka dokonuje jego obróbki.

W związku z wyżej opisanym zdarzeniem doszło do zakupu usług przez Spółkę od podmiotów zagranicznych.

Podatnika posiada odpowiedź urzędu statystycznego, który uznał, że pomimo zawarcia w produkcji filmowej pracy reżysera, aktorów i muzyków w dalszym ciągu mamy do czynienia z produkcją filmową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej wyżej sytuacji istnieje obowiązek odprowadzenia 20% podatku dochodowego z tytułu nabycia praw autorskich, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak ustalić wynagrodzenie z praw autorskich jeśli umowa nie wyszczególnia tegoż wynagrodzenia.

Zdaniem wnioskodawcy, w opisanym przypadku nie istnieje obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego, gdyż przedmiotem świadczenia nie są prawa autorskie a produkcja filmu. W przedstawionym stanie faktycznym nie istnieje potrzeba ustalania wynagrodzenia z praw autorskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 21 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - ustala się w wysokości 20% przychodów.

Przy tym, stosownie do treści art. 21 ust. 2 ww. ustawy, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż na podstawie umów zawieranych z podmiotami zagranicznymi (podwykonawcami) Spółka zleca tym podmiotom wykonanie części produkcji filmowej. Przy czym umowa na podwykonawstwo nie obejmuje swoim zakresem przeniesienia praw autorskich. Wnioskodawca zapewnia reżysera, muzyków, aktorów i innych pracowników a także wykonuje nagrania na nośnikach. W powyższy sposób dochodzi do nabycia usługi przygotowania produkcji filmowej z tytułu której ustalane jest jednolite wynagrodzenie za całość usługi, a nie za jej poszczególne elementy. W świetle wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, iż tego rodzaju świadczenie nie zostały wymienione w treści przepisu art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, skoro obowiązek pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczy jedynie wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, to w przedstawionym stanie faktycznym nie obejmuje on swoją dyspozycją wnioskodawcy.

Jak wskazuje we wniosku Spółka umowa wskazuje, że podwykonawca przenosi prawa autorskie związane z wyprodukowanym filmem.

W opisanym stanie faktycznym zawarta umowa jest kompleksową umową podwykonawstwa producenckiego, której przedmiotem jest produkcja filmu a nie prawa autorskie.

Należy zaznaczyć, iż organy podatkowe nie mają prawa ingerować w sferę swobody zawierania umów cywilnoprawnych, natomiast wyłącznie oceniają ich skutki prawnopodatkowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl