IP-PB3-423-263/07-2/GJ - Opłaty za użytkowanie wieczyste i podatek od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-263/07-2/GJ Opłaty za użytkowanie wieczyste i podatek od nieruchomości.

"(...) Czy opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu oraz podatek od nieruchomości stanowią koszty uzyskania przychodów bezpośrednio w dacie ich poniesienia?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Instytucja użytkowania wieczystego jest uregulowana w Kodeksie cywilnym i w ustawie o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz. U. nr 115, poz. 741 z późn. zm.). Zgodnie z art. 238 K.c. użytkownik wieczysty uiszcza przez czas trwania swego prawa opłatę roczną. Ustawa o gospodarce nieruchomościami rozróżnia pierwszą opłatę i opłaty roczne. Opłaty z tytułu użytkowania wieczystego ustala się według stawki procentowej od ceny nieruchomości gruntowej oddanej w użytkowanie wieczyste. Skutki wynikające z obowiązku ponoszenia opłaty z tytułu użytkowania wieczystego są uregulowane w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów. Przepisy ustawy wskazują więc wyraźnie, że opłaty za wieczyste użytkowanie są kosztami uzyskania przychodów, co również potwierdziły organy podatkowe. Podatek od nieruchomości jest uregulowany ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (...). Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy podmiotami podatku od nieruchomości są m.in. osoby prawne, będące użytkownikami wieczystymi gruntów.

Art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W ocenie X zarówno opłaty za użytkowanie wieczyste, jak i podatek od nieruchomości są pośrednio związane z prowadzoną inwestycją, a więc mogą zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te ponoszone są niezależnie od prowadzonej inwestycji, w związku z czym nie powiększają wartości początkowej środka trwałego.

Stanowisko to potwierdza wyrok WSA z 5 października 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 1187/07) uznając, że opłaty za wieczyste użytkowanie oraz podatek od nieruchomości jako niezależne od prowadzonej inwestycji powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i rozliczone w roku ich poniesienia. X stoi na stanowisku, iż bez względu na to, czy na terenie znajdującym się w użytkowaniu wieczystym prowadzi się inwestycję, czy też nie, użytkownik wieczysty jest zobowiązany do ponoszenia wydatków z tytułu posiadania prawa do użytkowania wieczystego, a nie z tytułu realizowanej na nim inwestycji. Wydatki te nie pozostają w ścisłym związku z prowadzoną inwestycją, a więc nie ma podstaw do uznania ich jako koszty wytworzenia środka trwałego. Uzasadnione jest więc, zaliczenie ich do pozostałych kosztów operacyjnych, które nie stanowią kosztów wytworzenia, w związku z czym podlegają wyłączeniu z wartości początkowej środka trwałego. Sąd w wyroku z dnia 5 października 2007 r. zaznaczył, że art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie daje podstaw do przyjęcia, że podatek od nieruchomości oraz opłata z tytułu wieczystego użytkowania gruntu stanowią elementy wytworzenia środka trwałego. Sąd wyjaśnił, że "użytkowanie wieczyste stanowi jeden ze składników majątku trwałego podatnika, do którego zaliczają się środki trwałe i wartości niematerialne i prawne. Okoliczność, że przedmiotowe prawo stanowi składnik majątku podlegającego, co do zasady zgodnie z treścią art. 16a-16m amortyzacji, świadczy zdaniem Sądu o tym, że wydatki związane z tym prawem nie mogą być zaliczane do kosztów wytworzenia innych środków trwałych wchodzących w skład tego majątku".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko X w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/8/36-37