IP-PB3-423-251/08-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-251/08-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.), uzupełnionego na wezwanie z dnia 23 kwietnia 2008 r. nr IP-PB3-423-251/08-2/AG pismem z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu 8 maja 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Towarzystwo Xw ramach działalności statutowej, między innymi wydaje i rozpowszechnia wśród członków publikacje na temat N. Ostatnia publikacja pt. ".............. się zbyt dużym zainteresowaniem wśród członków Towarzystwa i w związku z tym Zarząd Towarzystwa uchwalił, aby nadwyżkę pozostałych 140 egzemplarzy książki sprzedać, chcąc odzyskać zainwestowane fundusze i przeznaczyć na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Towarzystwo Xsprzedając tę publikację jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rozdz. 4, wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych i nie wykonuje działalności wykazanej w art. 17 ust. 1a pkt 1 ustawy oraz nie dokonuje wydatków określonych w art. 17 ust. 1, 1e, 1f tej ustawy. W związku z powyższym Towarzystwo uważa, że jest zwolnione z obowiązku składania deklaracji miesięcznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci t na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Zależy ono od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy;

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie;

3.

oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu - art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Zwolnieniu podlegają więc również dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1a ww. ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Natomiast jeżeli działalność statutowa będzie przewidywała również realizację innych celów, niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych "innych celów" nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania, podobnie jak przeznaczenie ich na cele określone w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), a ich stosowanie przez organy podatkowe nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej. Z uwagi na powyższe dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Badają jedynie czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje użytego w art. 17 ust. 1 pkt 4 pojęcia "oświata". Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku innymi ustawami lub wykładnią gramatyczną. Powołując się na językowe znaczenie tego wyrazu (Słownik Języka Polskiego P) przez oświatę należy rozumieć "proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie". Natomiast oświatowy, oznacza "związany z kulturą, rozrywką, oświatą".

Jednocześnie trzeba zaznaczyć, iż art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie wyklucza prowadzenia działalności oświatowej czy innej wymienionej w tym przepisie w sposób pośredni (wspierając tę działalność), pod warunkiem, iż wynika to wprost ze statutu. Istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego prowadzenia tego rodzaju działalności a nie to, aby działalność miała bezpośredni charakter.

Odnosząc powyższe uregulowania do treści wniosku, stwierdzić należy, że Towarzystwo, które nie jest podmiotem wskazanym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, uzyskując dochód z tytułu sprzedaży przedmiotowych publikacji, który będzie przeznaczony na jego cele statutowe, korzysta w tym zakresie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, pod warunkiem rzeczywistego wydatkowania tego dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym działalność oświatową. Natomiast przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu na inne cele (także statutowe), nie mieszczące się w definicji działalności oświatowej lub pozostałych rodzajów działalności wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie podlega zwolnieniu określonemu w tym przepisie.

Zauważyć należy, iż od 1 stycznia 2007 r. uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują obowiązku składania przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych deklaracji miesięcznych.

Ponadto tutejszy organ podatkowy zauważa, iż stosownie do treści art. 25 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy, podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, którego dochody są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f - jest zwolniony od obowiązku dokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

W myśl natomiast art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku. Podatnicy, którzy przeznaczą dochód na cele statutowe zgodnie z ww. przepisami wykazują osiągnięty dochód jako zwolniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl