IP-PB3-423-25/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-25/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

XXXIII Zjazd Z. powziął uchwałę wprowadzającą zmiany do Statutu Z.., polegające na umożliwieniu nabywania przez poszczególne Chorągwie Z. osobowości prawnej. Nabycie osobowości prawnej przez Chorągwie Z. powoduje konieczność ich majątkowego i finansowego wydzielenia z dotychczasowej struktury Związku, w której funkcjonowałyby jako jednostki samobilansujące (bez osobowości prawnej).

Na mocy postanowień 3, ust. 1 przedmiotowej uchwały - G Kwatera Z. została zobowiązana do protokolarnego przekazania dla Chorągwi M... - po jej zarejestrowaniu jako osoby prawnej - wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazania, we władaniu ekonomicznym tej Chorągwi; w tym należących do niej hufców i innych jednostek organizacyjnych, oraz związanych z tymi aktywami - pasywów. Chorągiew M... uzyskała osobowość prawną na mocy postanowień art. 17 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), z chwilą jej wpisania do KRS, co nastąpiło w dniu 19 listopada 2007 r.

W związku z wyższym powstała konieczność przeprowadzenia wydzielenia Chorągwi z dotychczasowej struktury Z.

Przepisy prawa na podstawie, których dokonywany jest podział Z. to:

1.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

2.

Statut Związku,

3.

Uchwała XXXIII Zjazdu Z. wprowadzająca zmiany do statutu Z. Przed uzyskaniem osobowości prawnej, Chorągiew M.... stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że Chorągiew, przed uzyskaniem osobowości prawnej, stanowiła organizacyjnie i finansowo wyodrębniony, w istniejącym Związku, zespół składników majątkowych materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań statutowych i gospodarczych, i mogłaby, przed wydzieleniem, stanowić niezależną jednostkę (przedsiębiorstwo) samodzielnie realizującą swoje zadania. Przed uzyskaniem osobowości prawnej samodzielnie sporządzano jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych, własnych ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

W jaki sposób ustalić wartość początkową przejętych przez Chorągiew środków trwałych dla potrzeb amortyzacji oraz w jaki sposób amortyzować przejęte środki trwałe po uzyskaniu osobowości prawnej.

2.

W jaki sposób rozdzielić przychody i koszty Chorągwi przed i po uzyskaniu przez nią osobowości prawnej.

3.

Czy przekazany majątek dla Chorągwi nie będzie stanowił przychodu podatkowego.

Ad. 1) Zdaniem Chorągwi M.... Z. w odniesieniu do ustalenia wartości środków trwałych przejętych przez Wnioskodawcę po uzyskaniu osobowości prawnej znajdują zastosowanie postanowienia art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartość niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. Z kolei postanowienia art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią, że przepisu ust. 9 omawianego przepisu nie stosuje się do podziału podmiotów, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W takim przypadku dla wyceny przejmowanego majątku przepisy ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 stosuje się odpowiednio. W sytuacji Wnioskodawcy przepisy odrębne, które regulują zasady podziału to:

1.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

2.

Statut Związku...,

3.

Uchwała XXXIII Zjazdu Z. wprowadzająca zmiany do statutu Z.

Wnioskodawca podkreśla, że choć ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach nie reguluje wprost zasad podziału stowarzyszeń to jednak określa zasady działania organów statutowych, których legalność podlega kontroli sądowej. Usankcjonowanie podziału przez wydzielenie Chorągwi potwierdzone zostało przez Sąd Rejestrowy w Warszawie z chwilą rejestracji zmienionego statutu Z. Sam podział ma natomiast wszelkie cechy podziału przez wydzielenie zorganizowanej części majątku, jakim niewątpliwie jest Chorągiew.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie zachodzi również zastrzeżenie wynikające z postanowień art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ przed uzyskaniem osobowości prawnej Chorągiew M.... stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. przed uzyskaniem osobowości prawnej Wnioskodawca samodzielnie sporządzał jednostkowe sprawozdanie finansowe na podstawie wyodrębnionych ksiąg rachunkowych.

W świetle powyższych stwierdzeń Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wartość początkowa środków trwałych Chorągwi, po wydzieleniu powinna zostać ustalona na podstawie wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych tej samej, czyli Chorągwi M. przed uzyskaniem osobowości prawnej. W związku z powyższym, w przedstawionej sytuacji, znajdzie zastosowanie również art. 16h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony. Z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, środki trwałe pozostające we władaniu Chorągwi M..... a następnie przekazane jej formalnie, po uzyskaniu osobowości prawnej, powinny być wprowadzone do ewidencji księgowej Chorągwi na dzień uzyskania osobowości prawnej w wartości początkowej wynikającej z ksiąg rachunkowych tej Chorągwi przed wydzielaniem a dotychczasowa metoda amortyzacji powinna być kontynuowana.

Ad. 2) Na podstawie postanowień art. 17 ust. 1 ustawy prawo o Stowarzyszeniach, stowarzyszenia uzyskują osobowość prawną z chwilą ich wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Od tej daty wszelkie przychody i koszty osiągnięte i poniesione w Chorągwi będą dotyczyć już tylko nowej osoby prawnej to jest właśnie Chorągwi M.... i nie będą sumowane z przychodami i kosztami Związku Harcerstwa Polskiego. Natomiast do dnia poprzedzającego dzień uzyskania osobowości prawnej, przez Chorągiew, przychody i koszty przez nas poniesione przez Chorągiew Ma.... powinny zostać zsumowane z przychodami i kosztami Z. jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Ad. 3) Na mocy postanowień § 3, ust. 1 uchwały XXXIII Zjazdu Z. - G. Kwatera Z. zobowiązana została do protokolarnego przekazania danej Chorągwi - po jej zarejestrowaniu - wszystkich składników majątku będących, w dniu przekazenia, we władaniu ekonomicznym Chorągwi, w tym hufców i innych jednostek organizacyjnych, oraz związanych z tymi aktywami - pasywów. Zdaniem Wnioskodawcy, majątek przekazany dla Chorągwi pomniejszony o przekazane zobowiązania, który pozostawał w faktycznym posiadaniu Chorągwi nie będzie stanowił przychodu podatkowego, ponieważ znajdzie w tym przypadku zastosowanie art. 12, ust. 4, pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi; że nie zalicza się do przychodów podatkowych przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela. Zdaniem Wnioskodawcy, majątek przekazany Chorągwi, który był w faktycznym jej władaniu do dnia uzyskania osobowości prawnej i był odzwierciedlony w funduszu podstawowym jednostki samobilansującej będzie stanowił dla Chorągwi fundusz założycielski.

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1/ W myśl art. 16g ust. 9 ustawy z dn. 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 z późn. zm.) w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego". Zastrzeżenie określone w ust. 19 ww. artykułu reguluje iż, przepisu ust. 9 nie stosuje się do podziału podmiotów, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W takim przypadku dla wyceny przejmowanego majątku przepisy ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 stosuje się odpowiednio. Dodatkowo przepis art. 16g ust. 9 ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały z przekształcenia, podziału albo połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku wydzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego o czym mówi art. 16g ust. 18 tej samej ustawy o podatku dochodowym.

Z kolei z zapisu art. 16h ust. 3 tej samej ustawy wynika, iż podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9 ww. ustawy, powstałe z przekształcenia, podziału, z zastrzeżeniem ust. 5, albo połączenia podmiotów oraz podmioty, które przejęły całość lub część innego podmiotu na skutek tych zdarzeń, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot przekształcony, podzielony, połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że wyodrębniona jednostka stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na mocy postanowień ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 79 z 2001 r., poz. 855 z późn. zm.) oraz uchwały Komendy G... Z. wprowadzającej zmiany do Statutu, wykorzystała możliwość wystąpienia o nabycie osobowości prawnej i nabyła ją w dniu 19 listopada 2007 r. W związku z powyższym, KG Z. przekazała Wnioskodawcy majątek, który znajdował się we władaniu Chorągwi.

W konsekwencji, zgodnie z art. 16g ust. 9 ustawy, środki trwałe, pozostające we władaniu Jednostki a następnie przekazane jej formalnie, po uzyskaniu osobowości prawnej, powinny być wprowadzone do ewidencji księgowej Jednostki na dzień uzyskania osobowości prawnej w wartości początkowej, wynikającej z ksiąg Jednostki Macierzystej przed wydzieleniem Jednostki, a dotychczasowa metoda amortyzacji powinna być kontynuowana.

Ad.2/ Podatnik z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskał osobowość prawną, zatem od tego momentu osiągane przychody i ponoszone koszty winien rozliczać jako samodzielny podmiot - osoba prawna, będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast do dnia poprzedzającego dzień uzyskania osobowości prawnej, przychody i koszty podatnika winna rozliczać Jednostka Macierzysta, gdyż do tego momentu podatnik nie posiadał jeszcze osobowości prawnej.

Ad.3/ Zgodnie z zapisem art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela - tak, więc przekazany podatnikowi majątek stanowiący jego fundusz założycielski nie stanowi przychodu podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl