IP-PB3-423-215/08-3/MB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-215/08-3/MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2008 r. (data wpływu 25 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyodrębnienia z majątku Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik prowadzi działalność, na którą składają się dwie główne formy aktywności. Pierwsza to wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych w budynku będącym w posiadaniu Podatnika; druga natomiast polega na wydzierżawianiu nieruchomości niezabudowanych oraz powierzchni pod reklamę naścienną (billboard). Podatnik dokonuje wydzielenia części przedsiębiorstwa, obejmującej działalność polegającą na wydzierżawianiu nieruchomości niezabudowanych oraz powierzchni pod billboard. Wyodrębnienie tej części przedsiębiorstwa Podatnika przyjmuje formę oddziału samodzielnie sporządzającego bilans ("Wydzielony oddział"). W skład wydzielonego oddziału wchodzą następujące składniki majątkowe:

1.

prawo wieczystego użytkowania nieruchomości będących przedmiotem dzierżawy w ramach wyodrębnianej aktywności,

2.

środki trwałe wykorzystywane do prowadzenia ww. aktywności, w tym ogrodzenie nieruchomości, budka strażnicza, zestaw komputerowy wraz z oprogramowaniem,

3.

wyposażenie wykorzystywane do prowadzenia ww. aktywności,

4.

umowy z klientami wydzierżawiającymi nieruchomości: w tym trzy umowy pisemne z P Sp. z o.o., "Sprzedaż K B.W" oraz N.O.P S.A. oraz umowy ustne z osobami prowadzącymi handel na terenie nieruchomości (stoiska),

5.

nakłady inwestycyjne związane z nieruchomościami przynależną Wydzielonemu oddziałowi,

6.

należności związane z prowadzeniem ww. aktywności (w tym opłaty dzierżawne) oraz zobowiązania związane z tą aktywnością, w szczególności wynagrodzenia pracowników Podatnika zatrudnionych w celu prowadzenia i nadzorowania ww. aktywności, opłaty za wieczyste użytkowanie nieruchomości, zobowiązania wynikające z nabycia usług prawnych związanych z nieruchomościami przynależnymi wydzielonemu oddziałowi,

7.

środki pieniężne zgromadzone na wyodrębnionym dla ww. aktywności rachunku bankowym.

Wyodrębnienie wydzielonego oddziału odbywa się na podstawie uchwały Zarządu Podatnika z dnia 10 grudnia 2007 r. Podatnik wyodrębnił księgi i zapisy księgowe związane z Wydzielonym oddziałem z dniem 1 stycznia 2008 r.

Podatnik otworzył. księgi wydzielonego oddziału i sporządził bilans otwarcia. Podatnik uzyskał stosowne wpisy w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz rejestrze REGON poświadczające wyodrębnienie oddziału oraz złożył aktualizację zgłoszenia NIP. Podatnik zatrudnia pracowników w celu prowadzenia i nadzorowania wyodrębnianej aktywności; ich zakres obowiązków określony w umowach o pracę obejmuje czynności związane z wyodrębnianym polem aktywności Podatnika. Umowy o pracę zawarte z tymi pracownikami przewidują ich formalne przeniesienie do wydzielonego oddziału po jego zarejestrowaniu; tym samym wydzielony oddział stanie się zakładem pracy tych pracowników, płatnikiem składek ZUS oraz podatku PIT. Wydzielony oddział posiada samodzielny nadzór (kierownik oddziału). Kierownik oddziału jest odpowiedzialny za całościową realizację zadań wydzielonego oddziału i podlega bezpośrednio Zarządowi Podatnika. Przeprowadzona przez Podatnika ocena wartości wydzielonego oddziału wskazuje na fakt, iż jego wartość nie jest prostą sumą wartości poszczególnych jego składników, lecz uwzględnia ona wartość dodaną tzw. goodwill. W ocenie Podatnika stopień wyposażenia Wydzielonego oddziału jest wystarczający do prowadzenia samodzielnej działalności. Wyodrębniony zespół składników majątkowych tworzy u Podatnika zorganizowaną i dobrze funkcjonującą całość, stanowiącą jeden z rodzajów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Spółka zadała następujące pytanie:

Czy opisany w przedmiotowym stanie faktycznym zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) będący przedmiotem wyodrębnienia do wydzielonego oddziału spełnia przesłanki określone w normie przepisu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Stanowisko Podatnika:

W ocenie Podatnika, wyodrębniony zespół składników majątkowych służący wydzierżawianiu nieruchomości niezabudowanych oraz powierzchni pod reklamę naścienną (billboard), stanowiący oddział samodzielnie sporządzający bilans, spełnia przesłanki z przepisu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Wniosek taki wynika z interpretacji normy przepisu art. 4a ust. 4 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się: "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania". Biorąc pod uwagę brzmienie ww. definicji, dany zespół składników majątkowych posiada przymiot "zorganizowanej części przedsiębiorstwa", o ile łącznie spełnia następujące warunki:

1.

występuje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,

3.

składniki wchodzące w skład zespołu przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Podatnik dokonał analizy opisanego stanu faktycznego w oparciu o przesłanki przepisu art. 4a ust. 4 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

1.

Występowanie zespołu składników wraz z zobowiązaniami. Jak wynika z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zespół składników majątkowych wchodzących w jej skład powinien zawierać zobowiązania (o ile takowe istnieją u podatnika). Podatnik wydzielił i przypisał zobowiązania związane z funkcjonowaniem tej części przedsiębiorstwa. Ponadto, w skład majątku Wydzielonego oddziału wchodzą również inne składniki majątkowe w postaci nieruchomości (praw wieczystego użytkowania), ruchomości, należności, pracowników dedykowanych do wykonywania czynności związanych z rodzajem działalności prowadzonym przez tą część przedsiębiorstwa oraz umowy dzierżawy zawarte przez Podatnika, a obejmujące nieruchomości oraz reklamę naścienną. Zdaniem Podatnika, opisany w przedmiotowym stanie faktycznym stopień wyposażenia tej części przedsiębiorstwa w składniki majątkowe należy oceniać pod kątem ich wystarczalności dla potrzeb prowadzenia działalności przekazanej do Wydzielonego oddziału, tj. dzierżawy nieruchomości i powierzchni pod reklamę naścienną. Podatnik wydzielił ze swego majątku składniki związane funkcjonalnie z tym przedmiotem działalności; tworzą one zorganizowaną całość i w ocenie Podatnika są wystarczające do prowadzenia tego rodzaju działalności. W tym świetle wydzielony zestaw składników majątkowych w ocenie Podatnika jest kompleksowy i zapewnia zaplecze majątkowe potrzebne do prowadzenia wyodrębnionej działalności.

2.

Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie. Punktem odniesienia przy analizie spełnienia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa Podatnika; na ile stanowią one w nim wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo całość. Istotnym elementem jest także formalny aspekt wyodrębnienia organizacyjnego (powołanie formalnej struktury organizacyjnej dla wyodrębnianego pola aktywności) oraz finansowego (wyodrębnienie ksiąg rachunkowych dla wydzielanego pola aktywności, a także sporządzanie odrębnego sprawozdania finansowego). Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące "część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach działalności prowadzonej przez Podatnika, i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa. W przedsiębiorstwie Podatnika wydzielona część jest wyodrębniona w postaci Wydzielonego oddziału. W aspekcie formalnym, jak wskazano powyżej, Podatnik dokonał rejestracji oddziału w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz urzędzie statystycznym oraz podjął dalsze czynności dla rejestracji Wydzielonego oddziału zgodnie z obowiązującymi przepisami (aktualizacja NIP). Wydzielony oddział będzie także - po uzyskaniu rejestracji - zakładem pracy w rozumieniu stosownych przepisów. O istnieniu czynnika organizacyjnego łączącego poszczególne składniki materialne i niematerialne będące przedmiotem danej transakcji w szczególności świadczyć może fakt, że księgi rachunkowe Wydzielonego oddziału uwzględniają goodwill. Goodwill odzwierciedla wartość dodaną odpowiadającą wartości czynnika organizacyjnego stanowiącego łącznik pomiędzy poszczególnymi składnikami majątku. W analizowanej sytuacji, w ocenie Podatnika warunek "wyodrębnienia organizacyjnego" jest spełniony. Czynnikiem świadczącym o owym wyodrębnieniu jest funkcjonalność składników majątkowych oraz stanowisk pracy przypisanych do Wydzielonego oddziału. Są to środki służące prowadzeniu określonego rodzaju działalności. Jest ona wyodrębniona w strukturze przedsiębiorstwa Podatnika w postaci odrębnego działu zarządzanego przez powołane do tego osoby. Zatem stanowi samodzielnie funkcjonującą całość. Samodzielność finansowa zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika z jej odrębności majątkowej oraz organizacyjnej. Istotny jest także element formalny, tj. wyodrębnienie ksiąg rachunkowych i zapisów księgowych dokumentujących czynności i sytuację finansową Podatnika w zakresie wyodrębnianej aktywności Podatnika.

Aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że powinno być możliwe przypisanie Wydzielonemu oddziałowi, w strukturach Podatnika, określonych wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych ("osiąganych") przez wyodrębniane pole aktywności Podatnika. Takie przypisanie ww. wielkości powinno być możliwe w szczególności przy wykorzystaniu komputerowego systemu wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem lub systemu księgowo-rachunkowego. W ocenie Podatnika, formalne wyodrębnienie ksiąg rachunkowych oraz zapisów księgowych Wydzielonego oddziału (tj. utworzenie oddziału samodzielnie sporządzającego bilans) bez wątpienia pozwala na wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z wydzieloną częścią przedsiębiorstwa. Ponadto, w skład tej masy składników majątkowych wchodzą księgi i zapisy księgowe, które w sposób wyłączny dotyczą tej części przedsiębiorstwa.

3.

Realizacja określonych zadań gospodarczych. Podatnik przy doborze składników majątkowych, w tym zobowiązań, posługiwał się kryterium przydatności i związku z realizacją celu gospodarczego, jakim jest wydzierżawianie nieruchomości niezabudowanych przynależnych Wydzielonemu oddziałowi oraz powierzchni pod reklamę naścienną (billboard). Wyodrębnione składniki majątkowe są funkcjonalnie powiązane i przy ich pomocy Podatnik dotychczas realizował przedmiotowe zadania. Tak więc należy uznać, iż przedmiotowa przesłanka z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa została spełniona. 4. Możliwość stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa. Ostatnią analizowaną, cechą jest możliwość stanowienia przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania gospodarcze. Ustawodawca posługuje się tutaj trybem przypuszczającym: "zespół składników (..) mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania". Takie brzmienie analizowanego przepisu wskazuje na konieczność przeprowadzenia hipotetycznej analizy, czy istniałaby możliwość samodzielnego działania (funkcjonowania) zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy wydzielonych składników majątkowych oraz stopień ich zorganizowania, a w szczególności to, że w skład przenoszonych do Wydzielonego oddziału składników wchodzą umowy i pracownicy, za pomocą których następuje ich realizacja oraz kadra, która zarządza tą działalnością. Podatnik stoi na stanowisku, że przesłanka stanowienia przez taki kompleks przedsiębiorstwa jest spełniona. Zespół takich składników mógłby bowiem działać, wraz z przejmowanymi pracownikami, jako niezależne przedsiębiorstwo prowadzące działalność.

Podsumowując, należy uznać, że wydzielona przez Podatnika część przedsiębiorstwa jest wyposażona w sposób odpowiedni i wystarczający w stosunku do rodzaju prowadzonej działalności, jest zarazem wyodrębniona organizacyjnie (jako Wydzielony oddział - stanowiący oddział samodzielnie sporządzający bilans) oraz finansowo (wyodrębnione księgi rachunkowe i rachunek bankowy), służy realizacji usług dzierżawy oraz jest na tyle zorganizowana, iż mogłaby stanowić samodzielne przedsiębiorstwo. Tak więc, zdaniem Podatnika spełnione są przesłanki normy przepisu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i zespół składników opisany w przedmiotowym stanie faktycznym stanowi "zorganizowaną część przedsiębiorstwa".

W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl