IP-PB3-423-208/07-5/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-208/07-5/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu 4 września 2007 r.), uzupełnione pismem z dn. 20 listopada 2007 r. (data wpływu 20 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Spółka "X z o.o." (dalej jako: "X"), jest wyłącznym udziałowcem spółki "Y" Spółka z o.o. (dalej jako: "Spółka"). Spółka jako podmiot utworzony w 2006 r. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z pierwszym rokiem podatkowym rozpoczynającym się w grudniu 2006 r., a kończącym się z końcem grudnia 2007 r..

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zdarzenia przyszłe.

X.

planuje wniesienie do Spółki aportem w postaci inwestycji nieruchomościowych w toku, na które będą składać się takie elementy jak prawa własności do gruntów, materiałów budowlanych, umowy z wykonawcami i podwykonawcami, zezwolenia i koncesje administracyjne (w tym budowlane). W ocenie Spółki w momencie wniesienia aportu ww. składniki stanowić będzie "przedsiębiorstwo" w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako "Projekt"). Przy wniesieniu aportu w postaci Projektu nie wystąpi "dodatnia wartość firmy", w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z planowaną transakcją, Spółka pragnie ustalić na jakich zasadach powinna odbywać się amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład wnoszonego aportem Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone nr 1):

1.

Czy odpisy amortyzacyjne dotyczące wniesionego do Spółki aportem Projektu powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki:

* w oparciu o przepisy Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w jej brzmieniu sprzed Nowelizacji;

* czy w oparciu o przepisy Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w jej brzmieniu po Nowelizacji.

Zdaniem Spółki, zgodnie z przepisami przejściowymi zawartymi w art. 2 Nowelizacji, odpisy amortyzacyjne dotyczące wniesionego do Spółki aportem Projektu powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w jej brzmieniu sprzed Nowelizacji.

W myśl art. 2 Nowelizacji: "Podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2007 r. i zakończy się po tym dniu, stosują do przyjętego przez siebie roku podatkowego ustawę, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.".

Zdaniem Spółki zastosowanie zacytowanego przepisu uzależnione jest więc od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* rok podatkowy podatnika musi rozpocząć się przed dniem 1 stycznia 2007 r.; oraz

* rok podatkowy podatnika musi zakończyć się po dniu 1 stycznia 2007 r..

W ocenie Spółki, przedstawiony we wniosku stanie faktycznym rok podatkowy Spółki rozpoczął się w grudniu 2006 r. (a tym samym przed dniem 1 stycznia 2007 r.) i zakończy się z ostatnim dniem 2007 r. (a tym samym po dniu 1 stycznia 2007 r.). W konsekwencji obie wyżej opisane przesłanki są spełnione i zacytowany przepis znajdzie zastosowanie w niniejszej sprawie. Zdaniem Spółki, zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 26 czerwca 2006 (Druk 733), stanowiącego podstawę Nowelizacji. W uzasadnieniu do artykułu 2 stwierdzono, iż "Przepisy intertemporalne wprowadzają zasadę ochrony praw słusznie nabytych dla podatników, których rok podatkowy rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2007 r., a zakończył po tym dniu. Zgodnie z wprowadzonym przepisem, podatnicy ci będą mogli stosować ustawę w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r."

W świetle stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2006 r. stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217,poz. 1589), "podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2007 r. i kończy się po tym dniu, stosują do przyjętego przez siebie roku podatkowego ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.".

W konsekwencji, skoro pierwszy rok podatkowy Spółki rozpoczął się w grudniu 2006 r. i zakończy się w dniu 31 grudnia 2007 r. to, zgodnie z art. 2 ustawy Nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, do końca obecnego roku podatkowego Spółki (czyli do dnia 31 grudnia 2007 r.), Spółka powinna stosować przepisy ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r..

Wobec powyższego, konsekwencje podatkowe aportu, w szczególności ustalania przez Spółkę wartości początkowej składników majątku otrzymanych w wyniku aportu do dnia 31 grudnia 2007 r., powinny zostać ustalone zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu przed nowelizacją dokonaną z dniem 1 stycznia 2007 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2006 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl