IP-PB3-423-164/08-2/ECH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-164/08-2/ECH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy w odniesieniu do tzw. opłaty korporacyjnej wnoszonej do Spółdzielni przez członków nie posiadających spółdzielczych praw do lokali.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Opłata korporacyjna została uchwalona przez Zebranie Przedstawicieli Członków a jej wysokość przez Radę Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej im. X w Y. Opłatą objęci są członkowie Spółdzielni nie posiadający spółdzielczych praw do lokali w tym członkowie lokali wyodrębnionych z majątku Spółdzielni. Na wysokość tej opłaty składają się koszty, które w przypadku spółdzielczych praw do lokali mieszczą się w stawce eksploatacyjnej a mianowicie:

1.

koszty utrzymania organów samorządowych w tym koszty obsługi Walnego Zgromadzenia,

2.

koszty utrzymania budynku "X Ośrodka Kultury",

3.

koszty działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Opłata ta stanowi zaliczkę na pokrycie kosztów obsługi członków nie posiadających spółdzielczych praw do lokali i podlegać będzie rozliczeniu po zamknięciu roku obrachunkowego, czyli po zestawieniu rzeczywistych kosztów w tym zakresie

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Pytanie dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych od tzw. opłaty korporacyjnej wnoszonej do Spółdzielni przez członków nie posiadających spółdzielczych praw do lokali.

Zdaniem Wnioskodawcy - Zarządu Spółdzielni opłata korporacyjna nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ponieważ mieści się w dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 44 wspomnianej ustawy.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

W myśl art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię. Właściciele lokali nie będący członkami oraz osoby nie będące członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią. Jednocześnie art. 4 ust. 62 ww. ustawy określa termin wnoszenia opłat na wydatki związane z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną spółdzielni przez ww. osoby. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wydatki ponoszone przez Spółdzielnię na działalność społeczną, oświatową i kulturalną oraz na utrzymanie budynku "X Ośrodka Kultury" ponoszone są w ramach opłaty eksploatacyjnej. W ramach tej opłaty eksploatacyjnej Spółdzielnia ponosi również koszty związane z utrzymaniem organów samorządowych w tym koszty obsługi Walnego Zgromadzenia.

Odnosząc się do stwierdzenia Spółdzielni, iż opłata korporacyjna nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ponieważ mieści się w dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 44 wspomnianej ustawy, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają natomiast dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a także dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych). Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Biorąc powyższe pod uwagę, odnosząc się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przez "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno - remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców oraz mają istotne znaczenie dla sprawnego funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowej. Zatem związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie obejmują natomiast dochodów z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez Spółdzielnię, a więc z działalności, która nie jest konieczna do prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszańców, niezwiązanej z dostępem do budynków mieszkalnych oraz z ich funkcjonowaniem oraz administrowaniem. Działalnością taką jest np.: wynajmowanie lokali użytkowych, dzierżawa prawa wieczystego użytkowania gruntów, dzierżawa dachów oraz ścian budynków.

W związku z tym:

* utrzymanie organów samorządowych w tym koszty obsługi Walnego Zgromadzenia można uznać za działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi natomiast

* prowadzona przez Spółdzielnię działalność społeczna, oświatowa, kulturalna oraz utrzymanie budynku "X Ośrodka Kultury" należy uznać za działalność gospodarczą inną niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Bardzo ważna jest więc prawidłowa kwalifikacja poniesionych wydatków do odpowiadającego im źródła przychodów. Wydatki ponoszone w związku z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną, jako niezwiązane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, będą miały wpływ na dochody osiągane z innej działalności gospodarczej, a nie jak uważa Spółdzielnia na dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl