IP-PB3-423-153/07-03/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-153/07-03/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2007 r. (data wpływu 5 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu i kosztów uzyskania przychodów związanych z odsetkami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu i kosztów uzyskania przychodów związanych z odsetkami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W przeszłości wobec Sp. z o.o. (Spółki) toczyły się postępowania celne związane z importem towarów przez Spółkę. W wyniku tych postępowań organy celne wydały szereg decyzji, w których dokonywały klasyfikacji importowanego towaru wraz z ustaleniem stawki celnej dla tych towarów. W praktyce było to równoznaczne z nałożeniem na Spółkę obowiązku zapłaty cła wyższej niż wynikająca z dokonanego przez Spółkę zgłoszenia celnego, oraz z zapłatą odsetek. W związku z koniecznością zapłaty odsetek Spółka w przeszłości uzyskała od ówczesnego udziałowca Spółki i jednocześnie członka zarządu Spółki - Pani M (tytułem rozliczenia) środki finansowe na zapłatę należności celnych i odsetek określonych decyzjami, o których mowa powyżej. Rozliczenie w tym zakresie nastąpiło ze względu na umowę pomiędzy E. (nowym udziałowcem), a Panią M (dotychczasowym udziałowcem), gdyż zaległość i odsetki dotyczyły okresu w którym Pani M była udziałowcem i członkiem zarządu odpowiedzialnym za prowadzenie spraw spółki. Zapłata odsetek była między innymi konsekwencją rozliczeń dokonywanych pomiędzy E. (nowym udziałowcem), Panią M i Spółką. Zagadnienie to regulowała umowa sprzedaży udziałów z dnia 2 lutego 2000 r. zawarta w formie notarialnej (Repertorium A322/2000). Paragraf 3. tej umowy stanowi, iż M zobowiązuje się dobrowolnie do spłacenia z jej prywatnego majątku wydatków Spółki poniesionych w związku ze spłatą powyższych zobowiązań.

Środki wpłacone przez Panią M stosownie do dyspozycji art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowiły w Spółce przychód podlegający opodatkowaniu (aktualnie w tym zakresie toczy się postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w X w kwestii kwalifikacji podatkowej odsetek wpłaconych przez M., co zdaniem Spółki pozostaje bez wpływu na wydanie interpretacji w przedmiotowej sprawie; istotne jest bowiem że postępowanie to nie wpływa na rozliczenie w zakresie zwrotów wpłaconych środków). Przedstawienie powyższych informacji było istotne - w opinii wnioskodawcy - na zobrazowanie stanu faktycznego sprawy, aczkolwiek nie wpływające na zadawane pytanie jak też rozstrzygnięcie.

Spółka złożyła odwołanie od ww. decyzji celnych do organu drugiej instancji, jak też skarżyła decyzje do sądu administracyjnego. Niektóre z przedmiotowych decyzji celnych zostały w 2006 r. uchylone przez organy odwoławcze (dyrektorów izb celnych), a inne przez sądy administracyjne. W wyniku uchylenia w 2006 r. wskazanych decyzji organów celnych Spółka obecnie uzyskuje zwrot cła uiszczonego na podstawie uchylonych decyzji wraz z odsetkami oraz zwrot kosztów postępowania sądowego, którego przedmiotem były uchylone decyzje celne. Zwrot kosztów postępowania obejmuje kwoty wpisu sądowego i koszty zastępstwa sądowego. W tym stanie faktycznym w związku z wcześniej dokonanymi wpłatami przez Panią M zaistniała przesłanka do rozliczenia zwracanych kwot. Porozumieniem z dnia 24 lutego 2004 r., doprecyzowanym Porozumieniem dodatkowym z dnia 24 lutego 2006 r., zawartych ze wskazanym wyżej członkiem zarządu, Spółka i Pani M określili zasady wzajemnych rozliczeń w związku z wpłatami uprzednio dokonanymi do Spółki przez Panią M na pokrycie należności celnych spółki i odsetek. Stosownie do treści porozumień wpłaty zostały dokonane przez Panią M z zastrzeżeniem zwrotu w rozumieniu art. 411 kodeksu cywilnego. Spółka zobowiązała się, że po wydaniu ostatecznych decyzji celnych kończących postępowania dotyczące cła, w wyniku których powstaną nadpłaty w zapłaconych przez spółkę należnościach celnych, Pani M będzie uprawniona do żądania zwrotu zapłaconych przez nią kwot. Strony postanowiły, że w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez Spółkę nadpłaty należności celnych wraz z ewentualnym oprocentowaniem (odsetki) i zwrotem kosztów wpisów sądowych kwoty te zostaną zwrócone przez Spółkę Pani M. Mając na względzie treść powyżej wymienionych porozumień Spółka dokonywała zwrotu odsetek na rzecz Pani M. Ze względu jednak na skomplikowaną naturę zagadnienia powstały w Spółce wątpliwości co do ujęcia w rachunku podatkowym zarówno kwoty zwróconych przez organy odsetek, jak też kwoty wypłat (odsetek) na rzecz Pani M.

Celem wyjaśnienia wszelkich wątpliwości zaprezentowano schemat dokonywanych rozliczeń:

Faza 1 - (jest to faza wstępna, która nie dotyczy bezpośrednio zapytania - istotna jest jednak dla zobrazowania całej operacji).

M wpłata środków do Spółki.....>Spółka wpłata odsetek do organu....>Organ

Faza 2 (faza, której dotyczy zapytanie)

Organ....>zwrot odsetek do Spółki....>Spółka....>zwrot środków do...>M

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota odsetek zwracanych Spółce wraz ze zwrotem cła będzie stanowić dla Spółki przychód nie podlegający opodatkowaniu, stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a związku z tym czy kwota wypłaty odsetek dla Pani M nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Zdaniem wnioskodawcy kwota odsetek zwracanych Spółce wraz ze zwrotem cła będzie stanowić dla Spółki przychód niepodlegający opodatkowaniu, stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a związku z tym kwota wypłaty (odsetek) dla Pani M nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Powyższe wnioskodawca uzasadnił następująco.

Stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodu nie zalicza się odsetek otrzymanych w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także oprocentowania zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, w rozumieniu odrębnych przepisów. Zgodnie z art. 96 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005, Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) cła stanowią dochody budżetu państwa. Oznacza to, że odsetki od nadpłaconych zobowiązań celnych, a więc odsetki od należności budżetowych nie stanowią opodatkowanego przychodu dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Pojęcie nadpłaty zostało natomiast wskazane w art. 72 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w myśl którego przez nadpłatę rozumie się w szczególności kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Przez podatek, stosownie do art. 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej, rozumie się również zaliczki na podatki, raty podatków (jeśli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach), opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe. Powyższych regulacji wynika, że nadpłata w rozumieniu Ordynacji podatkowej dotyczy także cła, które jest należnością budżetu Państwa. W przypadku Spółki nadpłata cła wynika z uchylenia decyzji celnych przez organ odwoławczy lub przez sąd administracyjny. W związku z tym odsetki od zwracanej Spółce kwoty cła, przekazywane przez organy celne ze względu na uchylenie decyzji przez organy odwoławcze lub sąd administracyjny winny być zakwalifikowane jako nie podlegające opodatkowaniu, zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kwota wypłaty (odsetek) dla Pani M nie będzie kosztem uzyskania przychodu w swej istocie są to bowiem odsetki od niezapłaconej należności budżetowej, jak też wydatek ten nie spełnia definicji kosztu uzyskania przychodu określonej w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy, iż kwota odsetek zwracanych Spółce wraz ze zwrotem cła będzie stanowić dla Spółki przychód niepodlegający opodatkowaniu, stosownie do treści art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaś kwota wypłaty (w wysokości równej tym odsetkom) dla Pani M nie będzie kosztem uzyskania przychodu uznaje się za prawidłowe, aczkolwiek w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy przyjąć inne uzasadnienie prawne dla nie uznania za koszty podatkowe zwrotu Pani M kwoty równej otrzymanym odsetkom.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) do przychodów nie zalicza się odsetek otrzymanych w związku ze zwrotem nadpłaconych zobowiązań podatkowych i innych należności budżetowych, a także oprocentowania zwrotu różnicy podatku od towarów i usług, w rozumieniu odrębnych przepisów. Wnioskodawca otrzymał odsetki w związku ze zwrotem cła, stanowiącego należność budżetową zgodnie z art. 96 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 62 pkt 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.). W związku z powyższym odsetki otrzymane w związku ze zwrotem cła nie zaliczane są do przychodów. Powyższe nie oznacza jednakże, że kwota wypłaty dla P.M. nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu, gdyż dotyczy nieopodatkowanego przychodu z tytułu wypłaty odsetek przez organy celne. Trudno przyjąć, że aby "otrzymać" przychód z tych odsetek Spółka musiała ponieść wydatek w tej samej wysokości na rzecz osoby trzeciej. W tym miejscu możnaby rozważać wypłatę dla P.M jako koszt związany z otrzymaniem przez Spółkę środków finansowych z prywatnego majątku P.M na zapłatę należności celnych wraz z odsetkami, uznanych przez Spółkę za przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zawarte w porozumieniu z dn. 24 lutego 2006 r. zastrzeżenie zwrotu wpłaconych kwot po zwróceniu nadpłaty z decyzji celnych, wskazuje że dokonane uprzednio wpłaty prawdopodobnie nie powinny być uznane za przysporzenia definitywne i trwałe dla Spółki, czyli takie jakie konstytuują przychód dla potrzeb podatkowych. Tym samym ich zwrot nie może być kosztem podatkowym. Jednocześnie, mając na uwadze zapis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy, rozważyć należy, czy w przedmiotowej sprawie nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego korzystania z cudzego kapitału. Jednakże dokonanie interpretacji w tym zakresie możliwe byłoby w przypadku precyzyjnego opisu stanu faktycznego i postawienia przez Spółkę pytania w zakresie podatkowego aspektu zawartych umów z dn. 2 lutego 2000 r., 24 lutego 2004 r. i 24 lutego 2006 r.

W związku z powyższym odsetki wypłacone byłemu wspólnikowi w związku ze zwrotem cła nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, niezależnie od tego czy zostały ponadto spełnione przesłanki określone w artykule 16 ust. 1 pkt 10, 13 i 13a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - ocena spełnienia tych przesłanek nie jest możliwa w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl