IP-PB3-423-144/07-2/JB - Czy wniesienie przez Spółkę akcji w formie wkładu do funduszu inwestycyjnego spowoduje obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego dla Spółki w momencie wniesienia tego wkładu i otrzymania w zamian certyfikatów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-144/07-2/JB Czy wniesienie przez Spółkę akcji w formie wkładu do funduszu inwestycyjnego spowoduje obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego dla Spółki w momencie wniesienia tego wkładu i otrzymania w zamian certyfikatów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, czy wniesienie do funduszu inwestycyjnego akcji w zamian za certyfikaty inwestycyjne spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych po stronie Spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, czy wniesienie przez Spółkę akcji w formie wkładu do funduszu inwestycyjnego spowoduje obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego dla Spółki w momencie wniesienia tego wkładu i otrzymania w zamian certyfikatów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

*

X S.A. jest spółką z udziałem Skarbu Państwa, której akcje są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych,

*

Spółka jest właścicielem akcji w spółce prawa handlowego (zwanych dalej "Akcjami");

*

Akcje zostaną przez Spółkę wniesione do zamkniętego funduszu inwestycyjnego działającego na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z dnia 28 czerwca 2004 r.), zwanego dalej "Funduszem", w wyniku czego Spółka obejmie certyfikaty inwestycyjne w Funduszu (zwane dalej "Certyfikatami");

*

wartość Akcji jako wkładu zostanie wyceniona według ich wartości rynkowej i będzie równa wartości nominalnej Certyfikatów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Spółkę akcji w formie wkładu do funduszu inwestycyjnego spowoduje obowiązek rozpoznania przychodu podatkowego dla Spółki w momencie wniesienia tego wkładu i otrzymania w zamian certyfikatów?

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie do funduszu wkładu w formie akcji w zamian za certyfikaty nie spowoduje obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego dla Spółki w momencie wniesienia tego wkładu.

W uzasadnieniu Spółka powołuje się na art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym przychodem jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), pod pojęciem "spółka kapitałowa" rozumie się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zdaniem Spółki, powyższe przepisy kreujące obowiązek opodatkowania nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce kapitałowej nie mają zastosowania do wkładów wniesionych przez Spółkę do Funduszu.

Przede wszystkim fundusz nie tylko nie jest spółką kapitałową (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością ani spółką akcyjna), ale w ogóle nie jest spółką w rozumieniu przepisów prawa cywilnego i handlowego, wobec czego przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w żadnym wypadku nie znajdzie zastosowania w analizowanej sytuacji;

Ponadto Spółka wskazuje, iż nie znajduje żadnych innych przepisów ustawy podatkowej, na podstawie których wniesienie akcji w formie wkładu do Funduszu podlegałoby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, wniesienie akcji w formie wkładu do Funduszu nie spowoduje obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego dla Spółki w momencie wniesienia tego wkładu.

Dodatkowo Spółka podkreśla, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla uczestników funduszy inwestycyjnych przychodami są w szczególności otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych;

Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m.in. wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, za wyjątkiem przypadku wcześniejszego otrzymania dochodów wypłaconych Spółce z funduszu (o ile statut funduszu będzie przewidywał ich wypłacanie bez odkupywania certyfikatów) przychód dla Spółki w związku z objęciem certyfikatów powstanie w momencie ich sprzedaży, umorzenia albo odkupienia przez Fundusz.

Ponadto Spółka zwraca uwagę, że zgodnie z uzasadnieniem ustawy z dnia 9 czerwca 2000 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 60, poz. 700) wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisu art. 12 ust. 1 pkt 7 "ma na celu rozszerzenie pojęcia przychodu, zgodnie z którym za przychód będzie uważana również nominalna wartość udziałów albo akcji w spółce (spółdzielni) objętych w zamian za wniesione do spółki lub spółdzielni wkłady niepieniężne w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część". Natomiast powyższa zmiana została przedstawiona w punkcie III uzasadnienia zatytułowanym," Zmiany o charakterze rozszerzającym zakres przedmiotowy podatku dochodowego".

Zdaniem Spółki, treść przywołanego powyżej uzasadnienia bezsprzecznie wskazuje na to, iż przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy został wprowadzony jako rozszerzenie ogólnego pojęcia przychodu zawartego w tej ustawie, wobec czego:

*

objęcie akcji lub udziałów w spółce kapitałowej w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część nie może generować przychodu na zasadach ogólnych, skoro konieczne było wprowadzenie specyficznego przepisu rozszerzającego katalog przychodów; konsekwentnie, nie sposób także uznać by objęcie Certyfikatów w zamian za taki wkład niepieniężny mogło stanowić przychód Spółki na zasadach ogólnych;

*

jako że przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza nadzwyczajną kategorię przychodu, musi on być interpretowany ściśle - w szczególności, niedopuszczalna jest wykładnia rozszerzająca tego przepisu, w świetle której miałby on także zastosowanie do sytuacji objęcia w zamian za wkład certyfikatów w funduszu inwestycyjnym.

Spółka zauważa, iż w podobnych stanach faktycznych organy podatkowe, wydając postanowienia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej potwierdzały stanowisko zaprezentowane przez Spółkę, iż wniesienie papierów wartościowych w postaci akcji do funduszu inwestycyjnego w charakterze wpłaty celem nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych nie stanowi momentu podatkowego dla podmiotu wnoszącego te papiery wartościowe (np. Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniach z dnia 22 września 2005 r., Nr 1471/DPR1/423-57/05/MK, z dnia 12 września 2007 r., Nr 1471/DPR1/423-122/07/k.k. oraz z dnia 25 września 2007 r. Nr 1471/DPR2/423-40/07/AB, czy postanowienie z dnia 4 września 2007 r. Nr 1440/RDP/4211/AB/108535/2007 wydane przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola).

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Kwestie dotyczące nabywania jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych reguluje ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, dalej zwaną UFI (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 7 UFI wpłaty do funduszu są dokonywane w formie pieniężnej. Zamiast wpłaty w formie pieniężnej jest jednak możliwe wniesienie zdematerializowanych papierów wartościowych, jeżeli statut funduszu tak stanowi lub innych niż zdematerializowane papiery wartościowe lub udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, jeżeli ustawa lub statut funduszu tak stanowią.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ww. ustawy w przypadku wpłat do funduszu inwestycyjnego, dokonywanych w innych niż zdematerializowane, papierach wartościowych lub w udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, osoba zapisująca się na certyfikaty inwestycyjne przenosi, w drodze umowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, prawa z tych papierów lub udziałów na towarzystwo funduszy inwestycyjnych.

Ponadto, w przypadku dokonywania wpłat na certyfikaty inwestycyjne papierami wartościowymi lub udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością wyceniane są one według metody przyjętej przez fundusz dla wyceny aktywów netto, zgodnie z art. 128 ustawy o funduszach inwestycyjnych. W momencie wniesienia papierów wartościowych lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do funduszu ustalana jest ich wartość pieniężna, która stanowi de facto cenę, po której owe papiery są zbywane.

Powołane regulacje ustawy o funduszach inwestycyjnych wskazują, iż wpłata do funduszu inwestycyjnego w postaci papierów wartościowych lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi szczególną formę ich zbycia. Przemawia za tym fakt, iż w odniesieniu do udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, wniesienie ich do funduszu związane będzie z obowiązkiem zachowania wymogów przewidzianych przepisami Kodeksu spółek handlowych, regulujących m.in. kwestię formy prawnej zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 180 k.s.h.), jak i również zawiadomienia spółki o fakcie zbycia udziałów (art. 187 § 1 k.s.h.).

Reasumując, poprzez wniesienie papierów wartościowych lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do funduszu inwestycyjnego, w zamian za jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne, dochodzi do ich zbycia na rzecz funduszu oraz do jednoczesnego nabycia innych papierów wartościowych - jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych. Stosownie do tego należy ocenić skutki tej transakcji w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Nie można podzielić zdania, że w przypadku wpłaty do funduszu inwestycyjnego dokonanej w formie wniesienia papierów wartościowych lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, dochód do opodatkowania, wynikający z różnicy wartości zbywanych praw oraz kosztów uzyskania przychodu, powstanie dopiero w momencie zbycia lub umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszu lub certyfikatów inwestycyjnych.

Rozpatrując konsekwencje podatkowe transakcji nabycia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za akcje należy mieć na względzie art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), zgodnie z którym, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, rozumiany jako nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w r. podatkowym. Przychodami, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, są przede wszystkim otrzymane pieniądze i wartości pieniężne w tym również różnice kursowe.

Natomiast kosztami uzyskania przychodów stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy.

Jednocześnie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączone zostały z kosztów uzyskania przychodów wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatki na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e.

Reasumując, wartość pieniężna certyfikatów inwestycyjnych nabywanych przez Spółkę w zamian za akcje stanowi jej przychód zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy. Natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy, w momencie zbycia, odkupienia lub umorzenia certyfikatów inwestycyjnych wydatki na ich nabycie, odpowiadające wysokością wartości akcji wniesionych do funduszu stanowić będą koszt uzyskania przychodu z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl