IP-PB3-423-124/08-3/ER

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-124/08-3/ER

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczania wpłat na fundusz remontowy do przychodów Wspólnoty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 r., został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczania wpłat na fundusz remontowy do przychodów Wspólnoty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota składa się z 15 pawilonów handlowych zlokalizowanych w budynku, który w myśl prawa budowlanego stanowi całość architektoniczną. Część właścicieli prowadzi w swoich pawilonach działalność gospodarczą inni wynajmują swoje pawilony obcym firmom. Są opodatkowani w różnych formach, jedni wybrali ryczałt, inni są opodatkowani na zasadach ogólnych. Nie wszyscy są czynnymi podatnikami VAT. Sytuacja więc pod każdym względem, jak formy opodatkowania i działalności jest zróżnicowana. Wszyscy właściciele są osobami fizycznymi.

Każdy pawilon jest zasilany w media z jednego miejsca tzw. węzła, które stanowi współwłasność wszystkich właścicieli pawilonów. Pawilony są pobudowane na gruncie, do którego mamy prawo wieczystego użytkowania. Dostawcy mediów (woda, ciepło, energia elektryczna) nie zgadzają się na rozliczanie każdego właściciela pawilonu za pobrane media. Zażądały aby umowy na dostawę mediów podpisał z nimi jeden właściciel, lub zarząd wspólnoty tej nieruchomości. W taki sposób właściciele nieruchomości zmuszeni zostali do zawiązania Wspólnoty. Uchwałą właścicieli powołano zarząd, który jest płatnikiem za dostarczone media, rozlicza koszty związane z mediami oraz obciąża każdego właściciela pawilonu wg faktycznego zużycia.

Wspólnota uzyskała NIP, otworzyła w banku rachunek bankowy, ale nie jest osobą prawną. Zarząd Wspólnoty podpisał z obcą firmą umowę najmu na pomieszczenie które jest zlokalizowane w budynku i jest własnością wszystkich właścicieli pawilonów. Firma ta prowadzi tam działalność gospodarczą. Wspólnota uzyskuje z tego tytułu czynsz w kwocie 500 zł + podatek od towarów i usług.

Od 1 stycznia 2008 r. stworzony został Fundusz Remontowy. Z tego tytułu każdy właściciel co miesiąc będzie wpłacał na konto bankowe Wspólnoty stałą składkę. Składka będzie zapisana w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów w poz. 8 pozostałe przychody z tytułem "Fundusz Remontowy". Zgromadzone środki będą mogły być przeznaczone tylko i wyłącznie na realizację remontów budynku zaplanowanych w Rocznych Planach Remontów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie oznaczone we wniosku numerem 2.

Czy wpłaty na fundusz remontowy będą stanowiły przychód dla Wspólnoty.

Zdaniem Wspólnoty, wpłaty na fundusz remontowy będą stanowiły przychód, natomiast kwoty wydane z utworzonego funduszu remontowego na remonty określone w Rocznych Planach Remontowych, będą stanowiły koszty przychodów.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje.

Zasady funkcjonowania wspólnot lokalowych określa ustawa z dnia 29 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków. Oznacza to, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek Wspólnoty stanowią, w rozumieniu ustawy podatkowej jej przychód. Dotyczy to zarówno uiszczonych przez członków Wspólnoty zaliczek na pokrycie kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, jak i wpłat na fundusz remontowy.

Należy również zaznaczyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W przypadku Wspólnoty będą to wszystkie wydatki ponoszone na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz inne wydatki, które pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym te, które służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.

W związku z tym, że żadne odrębne ustawy nie określają obowiązku lub możliwości tworzenia funduszu remontowego w ciężar kosztów, dokonany przez Wspólnotę odpis z tytułu funduszu remontowego nie jest kosztem uzyskania przychodów. Kosztem podatkowym będą dopiero wydatki na remonty w dacie ich poniesienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl