IP-PB3-423-1146/08-4/ECH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-1146/08-4/ECH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 30 lipca 2008 r.) oraz piśmie z dnia 24 listopada 2008 r. (data nadania 24 listopada 2008 r., data wpływu 24 listopada 2008 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 23 października 2008 r. Nr IPPB3/423-1146/08-2/ECH o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe oraz stan faktyczny.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 6 ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r., (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) wspólnota mieszkaniowa to ogół właścicieli lokali w danej nieruchomości. Wspólnota nie posiada osobowości prawnej, może jednak nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać do sądu i być pozywana. Wspólnota nie posiada także odrębnego majątku, gdyż w całości należy on do właścicieli lokali. We Wspólnocie wnioskodawcy są wyłącznie lokale mieszkalne.

Wspólnota mieszkaniowa powstaje z mocy prawa w chwili wyodrębnienia pierwszego lokalu z przeniesienia jego własności na podmiot inny niż dotychczasowy właściciel nieruchomości gruntowej. Nie można jej zlikwidować w drodze umowy lub innej czynności prawnej. Z chwilą wyodrębnienia własności lokalu z mocy prawa powstaje w budynku współwłasność części wspólnych nieruchomości. Właścicielowi każdego lokalu przysługuje w niej udział jako prawo związane z własnością lokalu. Dopóki trwa odrębna własność lokali nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej. Jest to zatem współwłasność przymusowa. Zgodnie z ustawową definicją (art. 3 ust. 2 ustawy o własności lokali) nieruchomością wspólną jest grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali (art. 3 ust. 2 ustawy o własności lokali).

Wspólnota mieszkaniowa w imieniu i na rzecz wszystkich współwłaścicieli zawiera więc umowy na obsługę nieruchomości, na dostawy mediów (wody, ciepła) i usługi (wywóz nieczystości) oraz dokonuje zakupów materiałów niezbędnych do obsługi. Koszty ww. dostaw, usług i materiałów ponoszą właściciele. Wspólnota pobiera od nich zaliczki (art. 15 ust. 1 w związku z art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali) na pokrycie kosztów utrzymania części wspólnych nieruchomości oraz lokali indywidualnych. Raz do roku wspólnota dokonuje rozliczenia pobranych zaliczek.

Pokrywaniu wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej służyć mogą także pożytki i inne przychody. Wspólnota posiada rachunek bankowy zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy o własności lokali i za jego pomocą dokonuje rozliczeń finansowych.

Wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Artykuł 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody (...) wspólnot mieszkaniowych (...) uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Pojęcie "gospodarowanie zasobem mieszkaniowym" nie zostało zdefiniowane ani w ustawie podatkowej ani w żadnym innym akcie prawnym.

Wnioskodawca wynajmuje powierzchnie stanowiące części wspólne nieruchomości.

Najemcami są:

1.

właściciele lokali,

2.

najemcy mieszkań komunalnych,

3.

firmy obsługujące wspólnotę (administrator, konserwator instalacji domofonowej, S - st T), (pomieszczenia przeznaczone na węzły cieplne S użytkuje nieodpłatnie),

4.

pozostałe firmy.

W związku z brakiem jednoznacznej interpretacji od uzyskanego w ten sposób dochodu, Wspólnota odprowadza podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z najmu pomieszczeń wg. opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (poz. 50 formularza ORD-IN) można uznać za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód przeznaczony na gospodarowanie zasobem mieszkaniowym potraktować jako wolny od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z najmu pomieszczeń:

1.

właścicielom można uznać za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy dochód potraktować jako wolny od podatku dochodowego,

2.

najemcom lokali komunalnych można uznać za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy jak wyżej, dochód potraktować jako wolny od podatku dochodowego,

3.

firmom obsługującym nieruchomość (administrator, konserwator domofonów, S - s T) można uznać za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód uznać jako wolny od podatku dochodowego,

4.

innym osobom lub podmiotom nie można uznać za przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i dochodu nie można potraktować jako wolnego od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Po przeanalizowaniu przedstawionego przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 29 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty: w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie należy rozumieć:

* budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strych, piwnice, komórki, garaże,

* pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

* urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.),budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody spółdzielni mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww ustawy.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

* gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz

* innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Na zasoby mieszkaniowe składają się, co zostało powiedziane wyżej, nie tylko lokale mieszkalne, ale także znajdujące się w budynku mieszkalnym tego rodzaju pomieszczenia, jak piwnice, sutereny, strychy, komórki oraz budynki administracji osiedlowej, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe.

W związku z powyższym właściwy jest więc pogląd Wspólnoty, że dochód uzyskany z wynajmu pomieszczeń wspólnych właścicielom i najemcom lokali mieszkalnych we Wspólnocie oraz firmom odsługującym Wspólnotę jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem przeznaczenia go na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Natomiast dochód z wynajmu pomieszczeń wspólnych innym osobom lub podmiotom nie będącym właścicielami lub najemcami lokali mieszkalnych należących do Wspólnoty jak również z wynajmu pomieszczeń służących do prowadzenia działalności gospodarczej (m.in. działalność w zakresie poprawek krawieckich) nie można uznać za dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych bez względu na to czy zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl