IP-PB3-423-112/07-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB3-423-112/07-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Korporacji, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 27 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik w ramach prowadzonej działalności buduje na własnym gruncie budynki mieszkalne (domy jednorodzinne). W trakcie trwania budowy zawiera przedwstępne umowy sprzedaży, w których nabywcy zobowiązują się do uiszczenia zaliczek na poczet ceny budynku i udziału w prawie własności do działki w określonych kwotach i terminach. W większości przypadków zaliczki wpłacane są w całym okresie trwania budowy i często dochodzi do sytuacji, w których przed zakończeniem budowy podatnik otrzymuje 100% wartości nieruchomości w ramach przedpłat. Otrzymane zaliczki dokumentowane są fakturami VAT zaliczkowymi, które obejmują 100% należności przed wydaniem towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy po 1 stycznia 2007 r. otrzymane zaliczki na poczet budowy a następnie sprzedawanych domów jednorodzinnych będą uznawane jako przychody przyszłych okresów, a tym samym będą wyłączone z przychodów podatkowych.

2.

Czy po 1 stycznia 2007 r. datę sprzedaży, a więc datę powstania przychodu wyznacza dzień podpisania aktu notarialnego, czy też jest to moment fizycznego wydania rzeczy (data protokołu zdawczo-odbiorczego z klientem).

3.

Czy w sytuacji, gdy zostały wniesione zaliczki w wysokości 100% na poczet ceny domu, a budynek nie został wydany fizycznie klientom i nie doszło do przeniesienia własności, to czy wniesione zaliczki należy traktować jako uregulowanie należności w rozumieniu art. 12 ust. 3a pkt 2) ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, przychód z tytułu zbycia nieruchomości powstaje w momencie zbycia prawa majątkowego (podpisania aktu notarialnego).

Wydanie towaru, o którym mowa w przepisie art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie powinno w ocenie podatnika oznaczać momentu powstania przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości. W sytuacji gdy fizyczne przekazanie (wydanie) poprzedza moment podpisania aktu notarialnego, to należy dla celów ustalenia momentu powstania przychodu przyjąć moment podpisania aktu.

W świetle prawa przeniesienie własności nieruchomości może nastąpić jedynie w formie aktu notarialnego, (forma ad solemnitatem). Skoro więc dopiero w dacie sporządzenia aktu może dojść do prawnie skutecznej czynności, w przypadku sprzedaży nieruchomości o powstaniu przychodu nie będzie decydował moment fizycznego wydania rzeczy. Data aktu notarialnego będzie wyznaczała moment powstania przychodu zarówno w sytuacji, gdy będzie ona poprzedzała moment wydania towaru (akt notarialny wcześniej niż fizyczne wydanie towaru) jak i gdy akt będzie spisany już po przekazaniu budynku.

Ustawodawca wiąże powstanie przychodu przy tego rodzaju sprzedaży z momentem zbycia prawa majątkowego, a nie z momentem fizycznego przekazania rzeczy. W praktyce, zdarza się, że wydanie budynku ma miejsce wcześniej niż sporządzenie aktu notarialnego. Możliwa też jest odwrotna sytuacja - akt notarialny jest jeszcze przed wydaniem lokalu nabywcy; zawsze moment uzyskania przychodu wyznaczany jest przez datę przeniesienia własności (data podpisania aktu notarialnego).

Wpłaty jakie podatnik otrzymuje na poczet ceny domu (nawet 100% wartości), który będzie przekazany w przyszłości nie generują przychodu podatkowego. Stanowią one przedpłaty, zaliczki na poczet dostaw, które nastąpią w okresach przyszłych, tak więc są wyłączone z przychodu na mocy art. 12 ust. 4 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem podatnika samo wystawienie faktury (zwłaszcza jeżeli jest to faktura zaliczkowa) lub otrzymanie zaliczki na poczet ceny dostawy lub usługi, które będą wykonywane w przyszłych okresach rozliczeniowych nie jest wystarczającym do stwierdzenia, iż powstał przychód podatkowy. Aby wyznaczyć moment uzyskania przychodu koniecznym jest by przychód taki w ogóle istniał.

Reasumując:

AD. 1 - zaliczki otrzymane na poczet budowanych a następnie sprzedawanych mieszkań są wyłączone z przychodów w momencie ich otrzymania i stanowią przychód przyszłych okresów.

AD. 2 - jeżeli wydanie budynku poprzedza podpisanie aktu notarialnego to momentem powstania przychodu jest data podpisania aktu. Gdy akt poprzedza protokół zdawczo-odbiorczy decyduje data aktu.

AD.3 - zaliczki (100%) na poczet przyszłej dostawy nie można traktować jako uregulowania należności, które następuje w momencie dokonania zapłaty za wydany towar czy zbyte prawo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl