IP-PB1-415-477/08-3/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IP-PB1-415-477/08-3/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana W. Z., przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca pełni funkcję członka zarządu w spółce akcyjnej na podstawie powołania mocą uchwały Rady Nadzorczej. Jako członek zarządu zobligowany jest, zgodnie z art. 368 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), do prowadzenia spraw spółki oraz do jej reprezentowania, w szczególności Wnioskodawca:

* bierze udział w posiedzeniach zarządu,

* zawiera umowy w imieniu spółki,

* zapewnia realizację uchwał Walnego Zgromadzenia,

* wyraża zgodę na dokonywanie czynności prawnych.

Jednocześnie Wnioskodawca pozostaje ze spółką w stosunku pracy jako dyrektor do spraw projektów edukacyjnych, a do kompetencji Wnioskodawcy w tym zakresie należy przede wszystkim nadzorowanie projektów prowadzonych przez spółkę w instytucjach edukacyjnych. Wnioskodawca zamierza pełnić funkcję członka zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego, co połączy z wykonywaniem na rzecz spółki usług informatycznych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca podaje, iż usługi informatyczne prowadzone są na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem tej działalności jest, zgodnie z Polska Klasyfikacją Działalności:

* doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego (72.10.Z),

* działalność edycyjna w zakresie oprogramowania (72.21.Z),

* działalność w zakresie oprogramowania pozostała (72.22.Z),

* przetwarzanie danych (72.30.Z),

* działalność związana z bazami danych (72.40.Z),

* konserwacja i naprawa maszyn biurowych, księgujących i sprzętu komputerowego (72.50.Z),

* działalność związana z informatyką pozostała (72.60.Z),

* działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,

* reprodukcja komputerowych nośników informacji (22.33.Z).

Obecnie przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu sprawowanej funkcji członka zarządu opodatkowane są jako działalność wykonywana osobiście, tj. według skali podatkowej, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji przedstawionego zdarzenia przyszłego spełnione zostaną warunki do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych usług informatycznych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym, tj. w wysokości 19% podstawy obliczania podatku, czyli na zasadzie określonej w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy: w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, nie budzi wątpliwości fakt, że przychody uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, czy to na podstawie kontraktu menedżerskiego, czy też na mocy powołania uchwałą Rady Nadzorczej, podlegają opodatkowaniu jako przychody uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), tj. w ramach skali podatkowej określonej w art. 27 ww. ustawy.

Wnioskodawca uważa, że wykonywanie usług informatycznych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (niezależnie od pełnionej funkcji członka zarządu) podlega opodatkowaniu podatkiem liniowym na zasadzie określonej w art. 30c ust. 1 cytowanej ustawy.

Usługi informatyczne są działalnością odrębną od działalności z zakresu zarządzania, co zdaniem Wnioskodawcy skutkuje tym, że nie zalicza się ich do działalności wykonywanej osobiście, wskazanej w art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Wnioskodawca podaje, iż sytuacje przyszłe dotyczące świadczenia usług informatycznych na rzecz spółki nie mieszczą się również w dyspozycji art. 9a ust. 3, który zawiera zamknięty katalog wyłączeń z opodatkowania podatkiem liniowym, tj. w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku.

Wnioskodawca uważa, że w niniejszej sprawie nie zachodzi sytuacja określona w art. 9a ust. 3 ww. ustawy, gdyż usługi informatyczne, które będą wykonywane na rzecz spółki nie pokrywają się przedmiotowo z czynnościami dyrektora do spraw projektów edukacyjnych wykonywanych obecnie przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę zawartej ze spółką.

Wnioskodawca podaje, że w sytuacji zdarzenia przyszłego dochody uzyskiwane ze świadczenia usług informatycznych na rzecz spółki w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane będą podatkiem liniowym, tj. na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uzasadniając własne stanowisko powołuje się na pisma urzędowe: Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży z dnia 4 kwietnia 2006 r. (sygn. PD-415/2/IW/06), Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z dnia 20 listopada 2006 r. (sygn. DG/415-35/06D30), Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 stycznia 2008 r. (sygn. IPPB1/415-382/07/AG), Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 marca 2006 r. (sygn. PBI-2/4117/IN-9/PUSŁ-G/06/MM) oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sieradzu (sygn. USI/415/5/07/SŁ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, zaś ust. 1 pkt 3 ww. artykułu jako źródło przychodu wymienia się pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością jest działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z samodzielnie wykonywanej działalności (tj. o których mowa w art. 10 ust. pkt 2) uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zatem przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, stanowią zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Możliwość opodatkowania podatkiem liniowym normuje przepis zawarty w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

* w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek

Reasumując, Wnioskodawca zamierza pełnić funkcję członka zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego i osiągnie z tego tytułu przychody, które należy zakwalifikować do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2, czyli do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Natomiast jak wynika ze złożonego wniosku świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usługi informatyczne, na rzecz tego samego podmiotu, z którym Wnioskodawca zamierza zawrzeć kontrakt menedżerski nie odpowiadają czynnościom wykonywanym na podstawie ww. kontraktu i nie wchodzą w zakres obowiązków wynikających z umowy o pracę, zatem, mogą być opodatkowane jednolitym podatkiem dochodowym w wysokości 19% - zgodnie z art. 30c ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

W kwestii zagadnienia dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej wydano interpretację indywidualną znak IP-PB1-415-477/08-2/AJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl