Informacja dla osób fizycznych o zasadach wydawania zezwoleń na nabycie nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 maja 1997 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji Informacja dla osób fizycznych o zasadach wydawania zezwoleń na nabycie nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców.

Departament Nieruchomości, Zezwoleń i Koncesji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji opracował Informacje Nr 1/96, Nr 2/96, Nr 3/96, Nr 4/96 dla osób fizycznych i prawnych przy nabywaniu nieruchomości lub udziałów (akcji) w Polsce przez cudzoziemców, które przedstawia się in extenso.

Informacja Nr 1/96

dla osób fizycznych o zasadach wydawania zezwoleń na nabycie nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców

1.Podstawa prawna: ustawa z 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (tekst jednolity: Dz.U. z 1996 r. Nr 54, poz. 245) w związku z art. 7 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące funkcjonowanie gospodarki i administracji publicznej (Dz.U. Nr 106, poz. 497 z późn. zm.).

2.Przepisów ustawy nie stosuje się do nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia przez osoby uprawnione do dziedziczenia ustawowego (art. 7 ust. 2).

3.Osoba fizyczna jest "cudzoziemcem" tylko wtedy, gdy nie posiada obywatelstwa polskiego (art. 1 ust. 2 pkt 1).

Wymóg uzyskania przez cudzoziemca zezwolenia na nabycie nieruchomości dotyczy nabycia własności nieruchomości oraz nabycia prawa użytkowania wieczystego (art. 1 ust. 4). Nabycie nieruchomości wbrew przepisom wymienionej wyżej ustawy jest nieważne (art. 6 ust. 1).

4.Nie wymaga uzyskania zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (art. 8 ust. 1): 1) nabycie przez cudzoziemca samodzielnego lokalu mieszkalnego; 2) nabycie nieruchomości przez cudzoziemca zamieszkującego w Polsce co najmniej 5 lat od dnia uzyskania karty stałego pobytu; 3) nabycie przez cudzoziemca będącego małżonkiem obywatela polskiego i zamieszkującego w Polsce co najmniej 2 lata od uzyskania karty stałego pobytu, nieruchomości, które w wyniku nabycia będą stanowić wspólność ustawową małżonków; 4) nabycie przez cudzoziemca nieruchomości, jeżeli w dniu nabycia jest on uprawniony do dziedziczenia ustawowego po zbywcy nieruchomości, a zbywca nieruchomości jest jej właścicielem lub wieczystym użytkownikiem co najmniej 5 lat; 5) nabycie przez osobę prawną z siedzibą w Polsce na jej cele statutowe, nieruchomości nie zabudowanych na obszarach miejskich, których łączna powierzchnia w całym kraju nie przekracza 0,4 ha. Powyższego nie stosuje się do nieruchomości położonych w strefie nadgranicznej oraz gruntów rolnych o powierzchni przekraczającej 1 ha (art. 8 ust. 3).

5.Preferencje w otrzymaniu zezwolenia mają osoby polskiej narodowości i polskiego pochodzenia, małżonkowie obywateli polskich, osoby zamieszkałe na stałe w Polsce (na podstawie "karty stałego pobytu", wydanej przez wojewodę) oraz osoby będące członkami kadry kierowniczej przedsiębiorstw z kapitałem zagranicznym (uwzględniane są potrzeby życiowe wnioskodawców, w granicach 20-50 arów). Wnioski osób nie spełniających tych wymogów uwzględniane są tylko w szczególnych przypadkach.

Zasady udzielania zezwoleń osobom prawnym przedstawia Informacja Nr 2/96.

6.Zezwolenie wydaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, za zgodą Ministra Obrony Narodowej, a w przypadku nieruchomości rolnych - również za zgodą Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (art. 1 ust. 1).

W MSWiA sprawy te załatwia Departament Nieruchomości, Zezwoleń i Koncesji (poniedziałki, wtorki, środy, czwartki: w godz. 930-1330).

7.Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:

a)określenie nabywcy - imiona i nazwisko, data i miejsce urodzenia, obywatelstwo, miejsce zamieszkania (adres, z kodem pocztowym),

b)wskazanie więzi łączących wnioskodawcę z Polską, wymienionych wyżej w pkt 5,

c)szczegółowe określenie nabywanej nieruchomości - dokładny adres, powierzchnia i rodzaj, części składowe (np. budynki), numer księgi wieczystej; jeżeli nabywane są tylko niektóre działki objęte daną księgą - numery tych działek,

d)imiona i nazwisko (firmę) osób zbywających nieruchomość, ich miejsce zamieszkania (siedzibę) i kod pocztowy,

e)określenie formy prawnej nabycia nieruchomości, np. umowa sprzedaży, darowizny, ustanowienie użytkowania wieczystego itp.,

f)uzasadnienie wskazujące cel nabycia nieruchomości oraz uzasadnienie dotyczące jej wielkości.

8.Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć:

a)kopie dokumentów, mogących potwierdzić związek wnioskodawcy z Polską, wymieniony wyżej w pkt 5, np. dokumentów potwierdzających posiadanie dawniej obywatelstwa polskiego i wskazujących okoliczności jego utraty, aktu małżeństwa z obywatelem Polski, "karty stałego pobytu" itp.,

b)kserokopię paszportu,

c)pisemne oświadczenie zbywców nieruchomości, wyrażające wolę jej zbycia na rzecz wnioskodawcy, ze wskazaniem formy zbycia (np. umowa sprzedaży) oraz kwoty, za którą nieruchomość ma być zbyta,

d)aktualny wyciąg z księgi wieczystej, założonej dla zbywanej nieruchomości (uzyskany nie dawniej niż przed 6 miesiącami),

e)wypis z rejestru gruntów,

f)zaświadczenie z właściwego urzędu gminy o przeznaczeniu nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego, z powołaniem uchwały Rady Gminy i wojewódzkiego dziennika urzędowego, w którym tę uchwałę ogłoszono,

g)pisemne pełnomocnictwo jeżeli wnioskodawca występuje przez pełnomocnika (może ono być udzielone bezpośrednio we wniosku) oraz adres pełnomocnika (korzystanie z usług pełnomocnika w kontaktach z MSWiA w sprawie uzyskania zezwolenia nie jest konieczne),

h)ewentualnie - numery telefonów i telefaksów wnioskodawcy i pełnomocników,

i)znaki opłaty skarbowej, w wysokości 1 zł 50 gr od wniosku i 15 gr od każdego załącznika.

9.Przedkładane dokumenty powinny być skompletowane i uporządkowane.

W przypadku, gdy przedstawione kopie dokumentów (nie poświadczonych notarialnie) budziły zastrzeżenia, poprosimy o przedstawienie (do wglądu) ich oryginałów.

Jeżeli do rozpatrzenia danego wniosku potrzebne będą dodatkowe informacje lub dokumenty - poprosimy o ich przedstawienie.

Decyzja w sprawie udzielenia zezwolenia na nabycie nieruchomości podjęta zostanie w terminie do dwóch miesięcy od przedłożenia kompletu wymaganych dokumentów. Zezwolenie ważne jest jeden rok od dnia wydania.

10.Cudzoziemiec może ubiegać się o przyrzeczenie wydania zezwolenia, zwanego "promesą". Promesa jest ważna 6 miesięcy od dnia wydania.

11.Językiem urzędowym w Polsce jest język polski. Do dokumentów sporządzonych w języku obcym powinny być dołączone tłumaczenia dokonane przez przysięgłego tłumacza. Cudzoziemcy, którzy chcą składać osobiście wyjaśnienia i oświadczenia nie znając języka polskiego, powinni korzystać z pomocy tłumacza. Wszystkie koszty z tym związane ponosi wnioskodawca.

12.Postępowanie w sprawie wydania zezwolenia umarza się, gdy wystąpi o to cudzoziemiec, na którego wniosek je wszczęto, a także - gdy właściciel nieruchomości oświadczy, że nie zamierza jej zbyć na rzecz cudzoziemca ubiegającego się o zezwolenie (art. 3b).

13.Za zezwolenie na nabycie nieruchomości wnioskodawca uiszcza (po jego wydaniu) opłatę skarbową, wynoszącą 1.000 zł, a za promesę 60 zł. Opłata wnoszona jest do kasy Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów, 02-677 Warszawa, ul. Wynalazek 3 albo na jego rachunek bankowy w Narodowym Banku Polskim - Oddział Okręgowy w Warszawie (nr 10101010-16548-222-7).

Dowód uiszczenia opłaty skarbowej (oryginał) dołączany jest do akt sprawy, a na wydanym zezwoleniu umieszcza się stosowną adnotację. W przypadku dokonania wpłaty poleceniem przelewu, prosimy również o dostarczenie potwierdzenia banku o jego realizacji.

Opublikowano: Rejent 1997/5/247