ILPP5/443-93/14-2/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-93/14-2/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 11 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" PROW 2007-2013) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" PROW 2007-2013).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (dotyczy refundacji kosztów poniesionych w ramach Umowy Przyznania Pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007 2013) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Wnioskodawca (zwany dalej także Stowarzyszeniem) jest zobligowany do uzyskania takiej interpretacji.

Stowarzyszenie nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem VAT, dlatego też nie odlicza podatku VAT od towarów usług i nie składa deklaracji VAT-7, może jednak zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowalny, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność. Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowalny. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów, nie prowadzi również działalności odpłatnej. Wnioskodawca działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są darowizny, dotacje i ofiarność publiczna.

Przedmiotem projektu jest zrealizowanie operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1/413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętej PROW na lata 2007 2013.

Organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operację tzw. "małe projekty". Do kosztów kwalifikowalnych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT) w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej.

Operacja była przeprowadzona w przeciągu jednego dnia, tj. 14 września 2013 r.

Projekt był imprezą pn. Festiwal koszykówki ulicznej STREETBALL, plenerową imprezą cykliczną.

Celem operacji była integracja społeczności Gminy i gmin ościennych oraz zaoferowanie turystom oraz mieszkańcom Partnerstwa nowej, odmiennej oraz bardzo ciekawej formy spędzania wolnego czasu, co umożliwi rozwój oferty turystycznej i rekreacyjnej regionu, jak również integrację środowiska kibiców koszykówki w Polsce oraz popularyzowanie koszykówki i kulturalnych zachowań w trakcie rozgrywania meczów.

Powyższe cele są zgodne z działalnością statutową Stowarzyszenia.

Impreza była nieodpłatna, nie generowała przychodów, wstęp wolny dla wszystkich uczestników i zorganizowana była w formie imprezy niedochodowej.

Zakupy towarów i usług były dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

Przedmiot projektu nie był wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zainteresowany zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą "małe projekty" w ramach "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe Zainteresowany nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Stowarzyszenie nadal nie będzie miało obowiązku składania deklaracji VAT-7.

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku o płatność w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów do Urzędu Marszałkowskiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis od 1 stycznia 2014 r. otrzymał brzmienie: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.).

Zauważa się, że ww. przepis art. 88 ust. 4 ustawy z dniem 1 stycznia 2014 r. otrzymał brzmienie: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, dlatego też nie odlicza podatku VAT od towarów usług i nie składa deklaracji VAT-7. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów, nie prowadzi również działalności odpłatnej. Wnioskodawca działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są darowizny, dotacje i ofiarność publiczna.

Zainteresowany bierze udział w projekcie, którego przedmiotem jest zrealizowanie operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1/413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętej PROW na lata 2007-2013. Operacja była przeprowadzona w ciągu jednego dnia, tj. 14 września 2013 r. Projekt był imprezą pn. Festiwal koszykówki ulicznej STREETBALL, plenerową imprezą cykliczną. Celem operacji była integracja społeczności Gminy i gmin ościennych oraz zaoferowanie turystom oraz mieszkańcom Partnerstwa nowej, odmiennej oraz bardzo ciekawej formy spędzania wolnego czasu. Umożliwi ona rozwój oferty turystycznej i rekreacyjnej regionu, jak również integrację środowiska kibiców koszykówki w Polsce oraz popularyzowanie koszykówki i kulturalnych zachowań w trakcie rozgrywania meczów. Impreza była nieodpłatna, nie generowała przychodów, wstęp wolny dla wszystkich uczestników i zorganizowana była w formie imprezy niedochodowej. Zakupy towarów i usług były dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Przedmiot projektu nie był wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla wydatków poniesionych w związku z wyżej opisanym projektem, finansowanym ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dla wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" PROW 2007-2013).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl