ILPP5/443-65/14-5/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-65/14-5/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2014 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 7 marca 2014 r., do Biura KIP w Lesznie 12 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2014 r. (data wpływu do: Izby Skarbowej w Poznaniu 27 maja 2014 r., Biura KIP w Lesznie 30 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Ośrodek usług odpłatnego udostępniania budynku wielofunkcyjnej hali sportowej po zmianie zapisów w statucie Ośrodka - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Ośrodek usług odpłatnego udostępniania budynku wielofunkcyjnej hali sportowej po zmianie zapisów w statucie Ośrodka. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2014 r. o dokument z którego wynika prawo osoby podpisanej pod wnioskiem do reprezentowania Wnioskodawcy oraz o doprecyzowanie opisu sprawy i własne stanowisko w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury (dalej: MGOK) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. MGOK jest samorządową jednostką instytucji kultury wpisaną w Księdze Rejestrowej Urzędu Gminy i Miasta działającą podstawie Statutu MGOK nadanego uchwałą Rady Miejskiej Gminy z dnia 22 lutego 2008 r.

Podstawą prawną funkcjonowania MGOK są następujące przepisy:

1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 74 z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

3. Statut.

Podstawowym celem MGOK jest prowadzenie działalności kulturalnej:

1. Realizuje zadania w dziedzinie wychowania, edukacji i upowszechniania kultury.

2. Pełni funkcję organizatora, inspiratora, inicjatora i koordynatora działalności placówek kultury na terenie miasta i gminy, przy współpracy placówek oświaty, organizacji społecznych i innych podmiotów.

MGOK prowadzi działalność w zakresie upowszechniania kultury, polegającą w szczególności na:

* udostępnianiu szerokiemu gronu odbiorców dorobku kultury narodowej i światowej za pomocą różnych form przekazu;

* inspirowaniu jednostek i grup mieszkańców gminy - ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży - do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;

* tworzeniu warunków do rozwoju talentów twórczych, twórczości kulturalnej oraz aktywności społecznej w sferze kultury;

* kultywowaniu i rozwijaniu regionalnych tradycji kulturalnych na podstawie społecznie akceptowanego programu kulturalnego;

* oraz inne w miarę możliwości budżetowych.

MGOK może - na zasadach określonych przepisami - realizować dodatkowe zadania:

* organizować spektakle, koncerty, wystawy, odczyty, plenery, itp.;

* opracowywać programy i plany rozwoju kultury, sztuki i ruchu artystycznego;

* organizować przedsięwzięcia kulturotwórcze, imprezy kulturalne uwzględniające specyfikę regionu i wzbogacające turystyczną ofertę gminy;

* organizować imprezy teatralne, filmowe i rozrywkowe;

* organizować działalność promocyjną i handlową w zakresie upowszechniania regionalnych pamiątek, folderów, śpiewników, widokówek, biuletynów, itp.;

* prowadzić wynajem i dzierżawę własnych składników majątkowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

MGOK może, w granicach określonych przepisami, pobierać opiaty za swoje usługi i wydawnictwa, a wpływy przeznaczać na działalność statutową oraz może prowadzić działalność gospodarczą według zasad określonych w odrębnych przepisach a dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych.

Uchwałą Rady Miejskiej Gminy z dnia 25 czerwca 2013 r. wprowadzono zmianę w statucie MGOK o treści: "Ośrodek Kultury może prowadzić działalność inną niż kulturalna - administrowanie obiektami sportowymi położonymi na terenie Gminy i Miasta (...)".

Dnia 20 grudnia 2013 r. Gmina przekazała na podstawie umowy dzierżawy dla MGOK w użytkowanie budynek wielofunkcyjnej hali sportowej wraz z zapleczem i łącznikiem. W ramach umowy Wydzierżawiający (Gmina) oddaje w dzierżawę Dzierżawcy (MGOK) do używania i pobierania pożytków ww. obiekt. Dzierżawca zobowiązuje się wykorzystywać przedmiot dzierżawy na cele zgodne z przeznaczeniem i przystosowaniem przedmiotu dzierżawy, tj. w zakresie: oświata, sport, kultura.

Od 1 stycznia 2014 r. MGOK wynajmuje halę odpłatnie na uprawianie sportu dla klubów sportowych, jednostek gospodarczych i osób fizycznych. Za wynajmy hali MGOK pobiera opłatę wystawiając faktury VAT i stosując stawę podatku VAT w wysokości 23%. Wynajmujący halę na cele sportowe uważają, że powinna być stosowania stawka podatku VAT w wysokości 8%. Zainteresowani powołują się na art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz poz. 179 załącznika nr 3 do wymienionej ustawy - PKWiU 93.11.10.0 jako "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Burmistrz, tj. organizator MGOK zamierza wprowadzić w statucie zmianę rozszerzającą zakres działalności MGOK o upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych.

W piśmie z 23 maja 2014 r. - precyzując opis zdarzenia przyszłego - Zainteresowany wskazał, że na wydzierżawionej MGOK hali sportowej będą odbywały się treningi i będą organizowane imprezy sportowe i rekreacyjne, obozy sportowe w zakresie piłki siatkowej, piłki nożnej, karate. Hala będzie udostępniana dla dzieci, młodzieży i dorosłych zarówno dla klubów sportowych, jednostek gospodarczych oraz osób fizycznych. W związku ze wskazanymi zmianami w statucie, MGOK zamierza od wynajmu hali na cele sportowe i rekreacyjne pobierać opłaty stosując obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% jako usługi związanej z działalnością obiektów sportowych - zgodnie z poz. 179 zał. nr 3 do ustawy o VAT - PKWiU 93.11.10.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po wprowadzeniu w statucie MGOK zmian rozszerzających zakres działalności MGOK o upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych można stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i poz. 179 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy (zredagowanym w piśmie z 23 maja 2014 r.), po wprowadzeniu zmian w statucie MGOK w zakresie działalności o zapis typu "upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych" za udostępnianie odpłatne hali sportowej dla klubów sportowych, jednostek gospodarczych i osób fizycznych zgodnie z jej charakterem na działalność sportową i rekreacyjną można stosować - zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku VAT i pozycją 179 załącznika nr 3 do ustawy - preferencyjną stawkę podatku VAT 8% - symbol PKWiU 93.11.10.0 "usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Na mocy art. 5a ustawy - obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, w niektórych przypadkach ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od 1 stycznia 2011 r.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (MGOK) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, samorządową jednostką instytucji kultury wpisaną w Księdze Rejestrowej Urzędu Gminy i Miasta działającą na podstawie statutu nadanego uchwałą Rady Miejskiej z 22 lutego 2008 r. Podstawowym celem MGOK jest prowadzenie działalności kulturalnej.

MGOK może - na zasadach określonych przepisami - realizować dodatkowe zadania:

* organizować spektakle, koncerty, wystawy, odczyty, plenery, itp.;

* opracowywać programy i plany rozwoju kultury, sztuki i ruchu artystycznego;

* organizować przedsięwzięcia kulturotwórcze, imprezy kulturalne uwzględniające specyfikę regionu i wzbogacające turystyczną ofertę gminy;

* organizować imprezy teatralne, filmowe i rozrywkowe;

* organizować działalność promocyjną i handlową w zakresie upowszechniania regionalnych pamiątek, folderów, śpiewników, widokówek, biuletynów, itp.;

* prowadzić wynajem i dzierżawę własnych składników majątkowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

MGOK może, w granicach określonych przepisami, pobierać opłaty za swoje usługi i wydawnictwa, a wpływy przeznaczać na działalność statutową oraz może prowadzić działalność gospodarczą według zasad określonych w odrębnych przepisach a dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych. Uchwałą Rady Miejskiej Gminy z 25 czerwca 2013 r. wprowadzono zmianę w statucie MGOK o treści: "Ośrodek Kultury może prowadzić działalność inną niż kulturalna - administrowanie obiektami sportowymi położonymi na terenie Gminy i Miasta (...)". Dnia 20 grudnia 2013 r. Gmina przekazała na podstawie umowy dzierżawy dla MGOK w użytkowanie budynek wielofunkcyjnej hali sportowej wraz z zapleczem i łącznikiem. W ramach umowy Wydzierżawiający (Gmina) oddaje w dzierżawę Dzierżawcy (MGOK) do używania i pobierania pożytków ww. obiekt. Dzierżawca zobowiązuje się wykorzystywać przedmiot dzierżawy na cele zgodne z przeznaczeniem i przystosowaniem przedmiotu dzierżawy, tj. w zakresie: oświaty, sportu, kultury. Od 1 stycznia 2014 r. MGOK wynajmuje halę odpłatnie na uprawianie sportu dla klubów sportowych, jednostek gospodarczych i osób fizycznych. Za wynajmy hali MGOK pobiera opłatę wystawiając faktury VAT i stosując stawę podatku VAT w wysokości 23%. Burmistrz, tj. organizator MGOK zamierza wprowadzić w statucie zmianę rozszerzającą zakres działalności MGOK o upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych. Na wydzierżawionej MGOK hali sportowej będą odbywały się treningi i będą organizowane imprezy sportowe i rekreacyjne, obozy sportowe w zakresie piłki siatkowej, piłki nożnej, karate. Hala będzie udostępniana dla dzieci, młodzieży i dorosłych zarówno dla klubów sportowych, jednostek gospodarczych oraz osób fizycznych. W związku ze wskazanymi zmianami w statucie, MGOK zamierza od wynajmu hali na cele sportowe i rekreacyjne pobierać opłaty stosując obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% jako usługi związanej z działalnością obiektów sportowych - zgodnie z poz. 179 zał. nr 3 do ustawy o VAT - PKWiU 93.11.10.0.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy dokonanie zmian w statucie rozszerzających działalność MGKO o "upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych", spowoduje, że dla świadczonych usług polegających na wynajmie hali sportowej Ośrodek będzie mógł stosować stawkę VAT obniżoną do 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącego "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8%) wymienione zostały usługi objęte grupowaniem PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych". Podkreślić przy tum należy, że ustawodawca nie ograniczył zastosowania stawki VAT w wysokości 8% dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych, od wystąpienia innych przesłanek przedmiotowych lub podmiotowych. Jedynym warunkiem uprawniającym do zastosowania 8% stawki podatku dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych jest sklasyfikowanie ich do grupowania PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl/Klasyfikacje), grupowanie PKWiU 93.11.10.0 obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

W tym miejscu należy podkreślić, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi najmu hali sportowej klubom sportowym, jednostkom gospodarczym i osobom fizycznym. Obiekt ten - jak wskazał Wnioskodawca - jest i będzie udostępniany ww. podmiotom w celu korzystania zgodnie z jego charakterem. Po dokonaniu przez Burmistrza zmian w statucie rozszerzających działalność MGOK o działalność w zakresie upowszechniania sportu i rekreacji, w tym organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych, Wnioskodawca zamierza klasyfikować ww. usługi do grupowania PKWiU 93.11.10.0 - "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W tym miejscu jednak raz jeszcze należy podkreślić, że to podmiot świadczący usługi obowiązany jest zdefiniować wykonywane czynności i zaklasyfikować je do właściwego grupowania PKWiU.

Jak wyjaśniono wyżej sklasyfikowanie usług związanych z działalnością obiektów sportowych do grupowania PKWiU 93.11.10.0 jest jedyną przesłanką uprawniającą świadczącego te usługi do zastosowania obniżonej 8% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Dla prawidłowości przyjęcia 8% stawki podatku dla ww. usług nie mają zatem znaczenia inne czynniki, w tym np. zapis w statucie obejmujący upowszechnianie sportu i rekreacji, w tym organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, odpowiadając na pytanie sformułowane we wniosku należy stwierdzić, że niezależnie od faktu wprowadzenia zmian w statucie MGOK rozszerzających działalność MGOK o działalność w zakresie upowszechniania sportu i rekreacji, w tym organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych, do usług odpłatnego udostępniania przez MGOK hali sportowej zgodnie z jej charakterem na działalność sportową i rekreacyjną, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 93.11.10.0 - "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych", Wnioskodawca będzie mógł stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Jak wskazano bowiem wyżej, w tym konkretnym przypadku dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku nie ma znaczenia charakter działalności podatnika lecz symbol PKWiU świadczonych przez niego usług.

Z uwagi na to, że w ocenie Wnioskodawcy zastosowanie 8% stawki podatku uzależnione jest wyłącznie od wprowadzenia zmian w statucie - stanowisko oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę symbol grupowania PKWiU 93.11.10.0. Powyższe zostało przyjęte jako element opisanego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez MGOK usług odpłatnego udostępniania budynku wielofunkcyjnej hali sportowej po zmianie zapisów w statucie MGOK. Natomiast interpretacją indywidualną z 5 czerwca 2014 r. nr ILPP5/443-65/14-4/KG załatwiono kwestię dotyczącą stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez MGOK usług wynajmu budynku wielofunkcyjnej hali sportowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl