ILPP5/443-5/14-2/PG - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zakupu łodzi żaglowej, finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-5/14-2/PG Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zakupu łodzi żaglowej, finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczniowskiego Klubu Sportowego przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2013 r. (data wpływu 31 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą: Zakup łodzi żaglowej klasy "x" na potrzeby Uczniowskiego Klubu oraz społeczności lokalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą: Zakup łodzi żaglowej klasy "x" na potrzeby Uczniowskiego Klubu oraz społeczności lokalnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się propagowaniem i organizowaniem sportów w tym sportów wodnych (żeglarstwo). Został on zarejestrowany jako stowarzyszenie w Starostwie 17 czerwca 1997 r., a do KRS został wpisany 1 marca 2005 r. Zainteresowany posiada status OPP. Wnioskodawca nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Statut Zainteresowanego nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej. Dochodami Wnioskodawcy są składki członkowskie, które w 100% są wydatkowane na bieżącą działalność statutową Klubu.

Zainteresowany ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Lokalnej Grupy Działania w ramach działania 413: Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Pomoc ma dotyczyć refundacji operacji pod nazwą: Zakup łodzi żaglowej klasy "x" na potrzeby Wnioskodawcy oraz społeczności lokalnej.

Operacja nie ma charakteru komercyjnego, tj. zarobkowego ponieważ Zainteresowany nie czerpie zysków ze swojej działalności ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Operacja na realizację, której złożony został wniosek o dofinansowanie, będzie miała ścisły związek z działalnością statutową Wnioskodawcy.

Realizacja projektu nie spowoduje, że Zainteresowany stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W trakcie realizacji powyżej wspomnianej operacji Wnioskodawca będzie ponosić koszty w cenie brutto zawierającej podatek od towarów i usług (VAT). Z dotacji mogą zostać pokryte ceny netto. Pokrycie z dotacji podatku od towarów i usług jest możliwe tylko wówczas gdy zostanie on uznany za koszt kwalifikowany.

VAT jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy niemożliwe jest odzyskanie kwoty VAT zapłaconego w cenach brutto.

Wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a faktury nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją wystawione będą na Wnioskodawcę. Ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przytoczonym opisem sprawy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: Zakup łodzi żaglowej klasy "Omega" na potrzeby Zainteresowanego oraz społeczności lokalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy z samej istoty rzeczy wypłacona dotacja jest refundacją poniesionych kosztów w związku z realizacją projektu. Owe koszty nazwane kosztami kwalifikowanymi - czyli wydatki bezpośrednio poniesione przez beneficjenta w cenach netto potwierdzone zostaną fakturami VAT. Wydatki powyższe są zawsze kosztami w cenach netto. Oznacza to, że podmiotom, które są płatnikami VAT, ten podatek nie kwalifikuje się do refundacji. W sytuacji kiedy podmiot nie jest płatnikiem VAT można owe koszty zakwalifikować do wsparcia unijnego.

Podmiot, który składa zapotrzebowanie na dofinansowanie realizacji projektu na formularzu wniosku oraz w biznes planie wskazuje dokładnie wydatki jakie zamierza ponieść. Koszty te muszą znajdować się w obszarze wydatków kwalifikowanych do współfinansowania z danego programu.

Zatem można uznać, że dany wydatek jest kosztem kwalifikowalnym kiedy:

* jest to wydatek, który jest opisany w wytycznych danego programu,

* jest koniecznym kosztem do realizacji danego projektu,

* został on faktycznie poniesiony w czasie kiedy dany projekt jest realizowany,

* jest udokumentowany w sposób aby można było go dokładnie zidentyfikować.

Zasadnicze znaczenie w zakresie uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany ma status beneficjenta pomocy unijnej. Zdaniem Zainteresowanego niemożliwe jest odzyskanie zapłaconego w cenach brutto nabywanych w związku z realizacją ww. projektu materiałów i usług, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT natomiast możliwe jest uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowany i zakwalifikowanie go do wsparcia unijnego.

Zainteresowany nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Statut Wnioskodawcy nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej. Dochodami Zainteresowanego są składki członkowskie, które w 100% są wydatkowane na bieżącą działalność statutową. Realizacja projektu nie spowoduje, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zakup łodzi w wyniku realizacji operacji nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego oraz nie będzie konieczności zarejestrowania działalności gospodarczej. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się propagowaniem i organizowaniem sportów w tym sportów wodnych (żeglarstwo). Zainteresowany nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz nie składa deklaracji VAT. Statut Wnioskodawcy nie zawiera w swoim zakresie działalności gospodarczej, co jest jednoznaczne z tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej. Jego dochodami są składki członkowskie, które w 100% są wydatkowane na bieżącą działalność statutową.

Zainteresowany ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Lokalnej Grupy Działania w ramach działania 413: Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Pomoc ma dotyczyć refundacji operacji pod nazwą: Zakup łodzi żaglowej klasy "x" na potrzeby Wnioskodawcy oraz społeczności lokalnej. Operacja nie ma charakteru komercyjnego, tj. zarobkowego, ponieważ Zainteresowany nie czerpie zysków ze swojej działalności ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Operacja, na realizację której złożony został wniosek o dofinansowanie, będzie miała ścisły związek z działalnością statutową Wnioskodawcy.

Wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a faktury nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją wystawione będą na Wnioskodawcę. Ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług, a realizacja projektu nie spowoduje, że stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: Zakup łodzi żaglowej klasy "x" na potrzeby własne oraz społeczności lokalnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia lub odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą: Zakup łodzi żaglowej klasy "x" na potrzeby Uczniowskiego Klubu oraz społeczności lokalnej. Natomiast pozostała część wniosku dotycząca uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany i zakwalifikowania go do wsparcia unijnego w ramach realizacji ww. projektu, została załatwiona postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania z 25 lutego 2014 r., znak ILPP5/443 5/14 3/PG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl