ILPP5/443-49/12-2/PG - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji cyklicznej, finansowanej ze środków unijnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-49/12-2/PG Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji cyklicznej, finansowanej ze środków unijnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji cyklicznej odbywającej się corocznie pn. "Organizacja... " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji cyklicznej odbywającej się corocznie pn. "Organizacja... ".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest organizacją pozarządową, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym (rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej). Zainteresowany jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych działających w rozumieniu ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, w Urzędzie Marszałkowskim na realizację operacji pod nazwą "Organizacja... ". W ramach realizacji ww. operacji wszystkie faktury i rachunki zostały przedłożone do refundacji w Urzędzie Marszałkowskim. Zakres rzeczowo-finansowy operacji obejmował zakup następujących towarów i usług:

1.

wynajęcie sceny z nagłośnieniem i oświetleniem,

2.

zakup artykułów spożywczych niezbędnych do przyrządzenia Plinz,

3.

zakup artykułów spożywczych - stół regionalny,

4.

wynajęcie zespołu muzycznego,

5.

opracowanie i wydruk materiałów promocyjnych,

6.

zakup naczyń jednorazowych,

7.

wynajęcie sanitariatów - WC,

8.

ubezpieczenie imprezy,

9.

zakup materiałów do wykonania patelni o średnicy ponad 2,20 m.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż jest to operacja cykliczna, odbywająca się corocznie od roku 2010, także w kolejnych latach będzie on wnioskować o dofinansowanie jej organizacji w ramach PROW 2007-2013.

Ponadto poinformował on, iż:

* zgodnie ze statutem prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną,

* nie prowadzi działalności gospodarczej,

* nie sprzedaje swoich usług w oparciu o faktury VAT,

* prowadzi swoją działalność sklasyfikowaną wg PKD z 2004 r. pod numerem 91332 jako działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowanych i nr 7525Z - ochrona przeciwpożarowa,

* nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wobec powyższego nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT, natomiast kosztem kwalifikowalnym są wartości brutto zakupów związanych z realizacją jego działalności statutowej w ramach pozyskiwania środków finansowych na realizację projektów finansowanych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, tj. wydatkami poniesionymi na realizację operacji cyklicznej odbywającej się corocznie pn.: "Organizacja... ".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją tego typu operacji pn. "Organizacja... ". Kosztem kwalifikowalnym dla organizacji są wartości brutto zakupionych towarów i usług, w związku z realizacją działalności statutowej jego organizacji w ramach działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Ponadto, takie stanowisko w sprawie oceny zaistniałej sytuacji potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2011 r. (znak: ILPP1/443-1233/10-4/MS) wydana w związku z rozliczaniem realizacji tego typu operacji pn. "Organizacja... " w 2010 r. Fakt, iż Zainteresowany nie wystąpił wcześniej o ponowną interpretację w roku 2012, wynika z przekonania, iż interpretacja z roku 2011 jest wystarczająca i nie ma konieczności występowania o nią w roku 2012, ponieważ charakter operacji i jej cykliczność (2010, 2011, 2012) dotyczą takiego stanu faktycznego, jaki jest uwzględniony w interpretacji z roku 2011.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Przedstawiona wyżej zasada dotycząca prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, bądź przez podatnika, który nie jest zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym. Zainteresowany złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, w Urzędzie Marszałkowskim na realizację operacji pod nazwą "Organizacja... ". W ramach realizacji ww. operacji wszystkie faktury i rachunki zostały przedłożone do refundacji w Urzędzie Marszałkowskim. Zakres rzeczowo-finansowy operacji obejmował zakup następujących towarów i usług:

1.

wynajęcie sceny z nagłośnieniem i oświetleniem,

2.

zakup artykułów spożywczych niezbędnych do przyrządzenia Plinz,

3.

zakup artykułów spożywczych - stół regionalny,

4.

wynajęcie zespołu muzycznego,

5.

opracowanie i wydruk materiałów promocyjnych,

6.

zakup naczyń jednorazowych,

7.

wynajęcie sanitariatów - WC,

8.

ubezpieczenie imprezy,

9.

zakup materiałów do wykonania patelni o średnicy ponad 2,20 m.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż jest to operacja cykliczna, odbywająca się corocznie od 2010 r., także w kolejnych latach będzie on wnioskować o dofinansowanie jej organizacji w ramach PROW 2007-2013.

Ponadto poinformował on, iż:

* zgodnie ze statutem prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną,

* nie prowadzi działalności gospodarczej,

* nie sprzedaje swoich usług w oparciu o faktury VAT,

* prowadzi swoją działalność sklasyfikowaną wg PKD z 2004 r. pod numerem 91332 jako działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowanych i nr 7525Z - ochrona przeciwpożarowa.

* nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponownie podkreślić należy, iż jak oświadczył Zainteresowany, prowadzi on wyłącznie działalność statutową, nieodpłatną, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie sprzedaje swoich usług w oparciu o faktury VAT oraz nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem pytania.

W związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. projektu, Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją operacji cyklicznej odbywającej się corocznie pn. "Organizacja... ", czyli od kosztów poniesionych na realizację zadań w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto, w odpowiedzi na pismo Wnioskodawcy z dnia 13 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.) zawierające prośbę o jak najszybszą odpowiedź w przedmiotowej sprawie, tut. Organ uprzejmie informuje, że wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl