ILPP5/443-239/13-2/PG - Prawo spółdzielni mieszkaniowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego utworzenia miejsca rekreacji dla dzieci i dorosłych na osiedlu mieszkaniowym, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-239/13-2/PG Prawo spółdzielni mieszkaniowej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego utworzenia miejsca rekreacji dla dzieci i dorosłych na osiedlu mieszkaniowym, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu "Utworzenie miejsca rekreacji dla dzieci i dorosłych na osiedlu mieszkaniowym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu "Utworzenie miejsca rekreacji dla dzieci i dorosłych na osiedlu mieszkaniowym".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółdzielnią Mieszkaniową posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. W listopadzie Spółdzielnia Mieszkaniowa rozpoczęła realizację projektu współfinansowanego z Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Przewiduje się zakończenie realizacji projektu na koniec listopada 2013 r. Spółdzielnia nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej, prowadzi tylko działalność statutową to jest utrzymuje się tylko z czynszów mieszkaniowych. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatnika podatku VAT. Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej Wnioskodawca ponosi różnego rodzaju koszty, gdzie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT zalicza podatek naliczony VAT do kosztów kwalifikowalnych czyli refundowanych.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej.

Celem projektu pod nazwą "Utworzenie miejsca rekreacji dla dzieci i dorosłych na osiedlu mieszkaniowym" jest "Rozwijanie rekreacji w miejscowości poprzez utworzenie miejsca rekreacji dla dzieci i dorosłych". Zainteresowany zamierza zrealizować cel poprzez zakup poszczególnych elementów:

1.

huśtawka wahadłowa podwójna - urządzenie zabawowe dla dzieci,

2.

urządzenie fitness orbitrek - urządzenie rekreacyjne dla dorosłych,

3.

urządzenie fitness wioślarz - urządzenie rekreacyjne dla dorosłych,

4.

urządzenie fitness biegacz - urządzenie rekreacyjne dla dorosłych,

5.

ogrodzenie - zapewniające bezpieczeństwo użytkowników.

Realizacja operacji umożliwi mieszkańcom osiedla i wsi korzystanie z infrastruktury zabawowo-rekreacyjnej poprzez udostępnienie zagospodarowanego i wyposażonego w odpowiednie elementy zabawowe i urządzenia fitness. Plac zabaw i rekreacji na świeżym powietrzu będzie idealnym miejscem aktywności ruchowej. Wspólna zabawa dzieci z rodzicami na placu wyposażonym w atrakcyjne sprzęty sprawi dzieciom wiele radości, co jest dzisiaj niezwykle istotne, przyczyni się to również do ich rozwoju fizycznego oraz nauczy współżycia w grupie. Poprzez realizację projektu podniesiona zostanie jakość życia społeczności lokalnej oraz pobudzona zostanie aktywność rekreacyjna na świeżym powietrzu. W ramach projektu zostaną zakupione urządzenia do ćwiczeń rekreacyjnych na świeżym powietrzu oraz doposażony zostanie istniejący plac zabaw w elementy zabawowe dla dzieci. Bardzo ważnym elementem miejsca zabaw będzie ogrodzenie placu, gdyż chroni przed niekontrolowanym wybiegnięciem malucha poza bezpieczny teren. Ogrodzenie chronić także będzie plac przed wstępem zwierząt i odgradzać dzieci od ruchliwej osiedlowej ulicy. Poza tym da dzieciom poczucie, że są na swoim terenie, mogą się czuć bezpieczne, a rodzice mogą się zrelaksować bez obawy o bezpieczeństwo swoich podopiecznych.

Spółdzielnia nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z tym końcowy rezultat projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany może odliczyć podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy realizując jakikolwiek projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej ponosi różnego rodzaju koszty kwalifikowalne. Nie będąc podatnikiem podatku VAT nie może odliczyć naliczonego podatku VAT, a w związku z tym kwota podatku VAT stanowi koszt kwalifikowalny. Spółdzielnia nie uzyskuje innych dochodów niż statutowe. Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej i w związku z tym nie jest podatnikiem VAT, jednocześnie realizuje wyłącznie czynności określone w statucie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w listopadzie rozpoczął realizację projektu współfinansowanego z Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Przewiduje on zakończenie realizacji projektu na koniec listopada 2013 r. Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej Zainteresowany ponosi różnego rodzaju koszty, gdzie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT zalicza podatek naliczony VAT do kosztów kwalifikowalnych, czyli refundowanych.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. Prowadzi tylko działalność statutową, tj. utrzymuje się tylko z czynszów mieszkaniowych.

Celem projektu pod nazwą "Utworzenie miejsca rekreacji dla dzieci i dorosłych na osiedlu mieszkaniowym" jest "Rozwijanie rekreacji w miejscowości poprzez utworzenie miejsca rekreacji dla dzieci i dorosłych". Zainteresowany zamierza zrealizować cel poprzez zakup poszczególnych elementów:

1.

huśtawka wahadłowa podwójna - urządzenie zabawowe dla dzieci,

2.

urządzenie fitness orbitrek - urządzenie rekreacyjne dla dorosłych,

3.

urządzenie fitness wioślarz - urządzenie rekreacyjne dla dorosłych,

4.

urządzenie fitness biegacz - urządzenie rekreacyjne dla dorosłych,

5.

ogrodzenie - zapewniające bezpieczeństwo użytkowników.

Realizacja operacji umożliwi mieszkańcom osiedla i wsi korzystanie z infrastruktury zabawowo-rekreacyjnej poprzez udostępnienie zagospodarowanego i wyposażonego w odpowiednie elementy zabawowe i urządzenia fitness. W ramach projektu zostaną zakupione urządzenia do ćwiczeń rekreacyjnych na świeżym powietrzu oraz doposażony zostanie istniejący plac zabaw w elementy zabawowe dla dzieci. Bardzo ważnym elementem miejsca zabaw będzie ogrodzenie placu.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że końcowy rezultat projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie mógł odliczyć podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Utworzenie miejsca rekreacji dla dzieci i dorosłych na osiedlu mieszkaniowym" współfinansowanego ze środków unijnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie te rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl