ILPP5/443-207/13-5/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-207/13-5/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług organizacji turniejów judo, tenisa, piłki nożnej, piłki halowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług organizacji turniejów judo, tenisa, piłki nożnej, piłki halowej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 grudnia 2013 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Miejski Ośrodek Kultury i Sportu jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Miasto. Zainteresowany działa zgodnie ze statutem w oparciu o:

* ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406),

* ustawę z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.).

MOKIS jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora i posiada osobowość prawną.

Zgodnie ze statutem - podstawowymi celami działalności Ośrodka jest upowszechnianie kultury poprzez popularyzację jej wszystkich form występowania oraz propagowanie sportu i kultury fizycznej.

Realizacja celów może być dokonywana w następujących formach:

1.

koncertów, przeglądów, prezentacji spektakli, wystaw, spotkań autorskich, wieczorów poetyckich, odczytów oraz zawodów, turniejów, konfrontacji, meczów, sparingów itp.;

2.

prowadzenia pracowni artystycznych, kółek zainteresowań;

3.

prowadzenie działalności wydawniczej;

4.

udostępniania oraz wynajmowania obiektów Ośrodka do organizacji imprez kulturalnych i sportowych.

Wnioskodawca oprócz działalności kulturalnej jako działalność statutową prowadzi również aktywność w zakresie propagowania sportu i kultury fizycznej oraz promocji Miasta.

Ośrodek jest czynnym podatnikiem VAT wpisanym do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Burmistrza, tj. Organizatora Ośrodka.

Ośrodek w ramach działalności sportowej wykorzystuje halę sportową lub widowiskową, tj. obiekty przekazane na podstawie umowy do nieodpłatnego użytkowania przez Organizatora. W hali sportowej prowadzi i będzie prowadził między innymi zajęcia judo oraz tenisa stołowego dla dzieci i młodzieży. Zajęcia judo prowadzi trener posiadający odpowiednie kwalifikacje, który współpracuje z Związkiem Judo. Posiada on uprawnienia II klasy nadane przez Akademię Wychowania Fizycznego, opłacany jest przez Ośrodek.

Zainteresowany prowadzi i będzie w dalszym ciągu prowadzić także zajęcia tenisa stołowego, instruktor także ma uprawnienia, dodatkowo jest prezesem Klubu Sportowego, który ma licencję Związku Tenisa Stołowego. Ośrodek nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń. Ośrodek w związku z prowadzoną działalnością sportową organizuje i będzie organizował w swojej hali różne turnieje, np. judo dla dzieci lub turnieje tenisa stołowego, albo turniej w piłce nożnej i halowej dla drużyn amatorskich. Rozgrywki odbywają się na hali, boiskach zewnętrznych hali, stadionie oraz innych obiektach sportowych miejskich udostępnionych na ten cel. Za udział w turniejach jest od zawodników lub drużyn pobierana opłata startowa, natomiast wstęp na turnieje jest z reguły dla widzów bezpłatny.

Ewentualne zyski z działalności opisanej we wniosku Ośrodek przeznacza na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług. W większości przypadków uzyskana odpłatność nie pokrywa kosztów świadczonych usług i niedobór środków jest finansowany z otrzymanej dotacji na działalność Ośrodka.

Wszystkie usługi opisane we wniosku mieszczą się w zakresie celów statutowych Wnioskodawcy.

W przypadku sprzedaży biletów dla widzów na ww. turnieje Ośrodek stosuje stawkę VAT 8%.

W piśmie z 4 grudnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany wskazał, że świadczenie usług polegających na organizowaniu turniejów judo, tenisa, piłki nożnej, piłki halowej, za uczestnictwo w których od uczestników Ośrodek pobiera/będzie pobierał opłaty tzw. wpisowe, klasyfikuje do grupowania PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opłaty od uczestników (tzw. wpisowe) za udział w turniejach judo, tenisa czy piłki nożnej, halowej organizowanych na terenie hali sportowej lub innych obiektach sportowych użytkowanych przez Ośrodek lub innych udostępnionych na ten cel (dotyczy tylko turnieju piłki nożnej) - winny być opodatkowane stawką 8% czy też stawką 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłata za udział w turnieju judo, tenisa stołowego czy piłki nożnej lub halowej winna korzystać z preferencyjnej stawki 8% jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych - zgodnie z poz. 179 zał. nr 3 do ustawy o VAT.

"PKWiU 93.11.10.0 obejmuje miedzy innymi - usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem Imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych. Biorąc pod uwagę powyższe, wpłaty wpisowego przez sportowców zawodowych lub amatorów za udział w imprezie sportowej organizowanej przez jednostkę na własnych lub dzierżawionych obiektach sportowych, na których jednostka realizuje swoje zadania statutowe, korzystać będą z opodatkowania stawką VAT w wysokości 8%." Vide: Dyrektor Izby Skarbowej z Poznaniu, sygn. ILPP2/443-100/11-6/AK z 14 kwietnia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...). Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), dalej Dyrektywa 2006/112/WE. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od 1 stycznia 2011 r.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy, stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Miejski Ośrodek Kultury i Sportu jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Miasto. Zainteresowany działa zgodnie ze statutem w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawę z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. MOKiS jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora i posiada osobowość prawną. Zgodnie ze statutem - podstawowymi celami działalności Ośrodka jest upowszechnianie kultury poprzez popularyzację jej wszystkich form występowania oraz propagowanie sportu i kultury fizycznej. Wnioskodawca oprócz działalności kulturalnej jako działalność statutową prowadzi również aktywność w zakresie propagowania sportu i kultury fizycznej oraz promocji Miasta. Ośrodek jest czynnym podatnikiem VAT. MOKiS w ramach działalności sportowej wykorzystuje halę sportową lub widowiskową, tj. obiekty przekazane na podstawie umowy do nieodpłatnego użytkowania przez Organizatora. W hali sportowej prowadzi i będzie prowadził między innymi zajęcia judo oraz tenisa stołowego dla dzieci i młodzieży. Ośrodek w związku z prowadzoną działalnością sportową organizuje i będzie organizował w swojej hali różne turnieje, np. judo dla dzieci lub turnieje tenisa stołowego, albo turniej w piłce nożnej i halowej dla drużyn amatorskich. Rozgrywki odbywają się na hali, boiskach zewnętrznych hali, stadionie oraz innych obiektach sportowych miejskich udostępnionych na ten cel. Za udział w turniejach jest od zawodników lub drużyn pobierana opłata startowa, natomiast wstęp na turnieje jest z reguły dla widzów bezpłatny. Ośrodek nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń. Ewentualne zyski z działalności opisanej we wniosku Ośrodek przeznacza na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług. W większości przypadków uzyskana odpłatność nie pokrywa kosztów świadczonych usług i niedobór środków jest finansowany z otrzymanej dotacji na działalność Ośrodka. Wszystkie usługi opisane we wniosku mieszczą się w zakresie celów statutowych Wnioskodawcy. Świadczone przez siebie usługi polegające na organizowaniu turniejów judo, tenisa, piłki nożnej, piłki halowej, za uczestnictwo w których od uczestników Ośrodek pobiera/będzie pobierał opłaty tzw. wpisowe Zainteresowany klasyfikuje do grupowania PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące stawki VAT dla usług organizacji turniejów judo, tenisa, piłki nożnej, piłki halowej.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1608) w cyt. wyżej art. 146a ustawy wprowadzenie do wyliczenia - z dniem 31 grudnia 2013 r. - otrzymało następujące brzmienie: "W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:".

Zatem termin obowiązywania ww. stawek został przedłużony do 31 grudnia 2016 r.

Pod poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącego "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8%) wymienione zostały usługi objęte grupowaniem PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W tym miejscu należy podkreślić, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Jak wskazał Zainteresowany czynności będące przedmiotem wniosku, tj. usługi polegające na organizacji turniejów judo, tenisa, piłki nożnej, piłki halowej - zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. - sklasyfikowane są pod symbolem 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że świadczenie przez Wnioskodawcę usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 - jako usług wymienionych pod pozycją 179 załącznika nr 3 do ustawy - podlega/będzie podlegać opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8%.

Reasumując, pobierane od uczestników opłaty (tzw. wpisowe) za udział w turniejach judo, tenisa, piłki nożnej lub piłki halowej - w myśl art. 41 ust. 2, art. 146a pkt 2 w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy - Wnioskodawca powinien opodatkować 8% stawką VAT.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii stawki podatku mającej zastosowanie dla sprzedaży biletów wstępu na turnieje.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług organizacji turniejów judo, tenisa, piłki nożnej, piłki halowej. Natomiast odpowiedzi na pytanie dotyczące stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku dla usług organizacji zajęć judo i tenisa, udzielono interpretacją z 31 grudnia 2013 r. nr ILPP5/443-207/13-4/KG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl