ILPP5/443-137/14-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-137/14-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu współfinasowanego ze środków strukturalnych UE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu współfinasowanego ze środków strukturalnych UE.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada osobowość prawną i jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Spółdzielnia rozpocznie realizację projektu współfinansowanego z Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Zakończenie realizacji projektu przewiduje się na koniec października 2014 r. Spółdzielnia nie prowadzi działalności gospodarczej, prowadzi tylko działalność statutową - gospodarka zasobów mieszkaniowych, które są utrzymywane wyłącznie z czynszów mieszkaniowych. Spółdzielnia nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji jako płatnik podatku VAT. Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej Spółdzielnia ponosi różnego rodzaju koszty, nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, zalicza podatek naliczony VAT do kosztów kwalifikowalnych. Celem projektu pod nazwą "B." jest "Umożliwienie rozwijania turystyki na obszarze miejscowości".

Wnioskodawca zamierza zrealizować cel poprzez:

* montaż wiaty z elementami wyposażenia - obiekt turystyczno-wypoczynkowy dla turystów oraz społeczności lokalnej, konstrukcja drewniana, o wymiarach 5 m x 4,8 m wyposażony w 1 stół i 2 ławki;

* utwardzenie terenu o powierzchni 121 m2 pod wiatę wraz z miejscem wypoczynku wokół wiaty, co jest niezbędne do ustawienia wiaty i montażu ławek wokół wiaty;

* montaż ławek metalowych wolnostojących z oparciem drewnianym (6 szt.) na utwardzonym terenie.

Realizacja operacji przyczyni się do osiągnięcia wskaźnika produktu jakim będzie utworzenie 1 miejsca turystyczno-wypoczynkowego i rekreacyjnego dla turystów, społeczności lokalnej i osiedlowej. W ramach zadania powstanie 1 wiata wolnostojąca o konstrukcji drewnianej z utwardzonym placem. Wskaźnik ten zostanie osiągnięty w październiku 2014 r. Spółdzielnia nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z tym końcowy rezultat projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa może odliczyć podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest podatnikiem podatku VAT z uwagi na brak zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ustawy, a tym samym nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej Spółdzielnia ponosi wszelkie koszty nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, zalicza podatek naliczony VAT do kosztów kwalifikowalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Spółdzielnia rozpocznie realizację projektu współfinansowanego z Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Zakończenie realizacji projektu przewiduje się na koniec października 2014 r. Spółdzielnia nie prowadzi działalności gospodarczej, prowadzi tylko działalność statutową - gospodarka zasobów mieszkaniowych, które są utrzymywane wyłącznie z czynszów mieszkaniowych. Spółdzielnia nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji jako płatnik podatku VAT. Realizując projekt finansowany ze środków pochodzących z Unii Europejskiej Spółdzielnia ponosi różnego rodzaju koszty, nie mając możliwości odliczenia podatku VAT, zalicza podatek naliczony VAT do kosztów kwalifikowalnych. Celem projektu pod nazwą "B." jest "Umożliwienie rozwijania turystyki na obszarze miejscowości". W ramach zadania powstanie wiata wolnostojąca o konstrukcji drewnianej z utwardzonym placem. Spółdzielnia nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z tym końcowy rezultat projektu nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z wyżej opisanym projektem, współfinansowanym ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji polegającej na wyposażeniu placu zabaw nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wykorzystanych do realizacji projektu pn. "B." współfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Powyższe wynika z faktu, że Spółdzielnia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie będące przedmiotem niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu współfinasowanego ze środków strukturalnych UE. Natomiast wniosek w części dotyczącej uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny został załatwiony postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania z 26 sierpnia 2014 r., nr ILPP5/443-137/14-3/KG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl