ILPP5/443-134/14-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-134/14-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 27 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 lipca 2014 r. o podpisy osób uprawnionych do reprezentacji Wnioskodawcy, doprecyzowanie opisu sprawy oraz jednoznaczne określenie przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawcza został wpisany do KRS z dniem 31 marca 2004 r.

W ramach projektu pt. "Stworzenie infrastruktury przy boisku sportowym w miejscowości P. umożliwiającej rozwijanie aktywności lokalnej społeczności, której celem jest poprawa warunków życia na obszarach wiejskich poprzez zagospodarowanie przestrzeni publicznej, co wpłynie na zaspokojenie potrzeb społecznych, sportowo-rekreacyjnych oraz podniesie atrakcyjność turystyczną miejscowości P." zakupione będą:

* kostka brukowa,

* obrzeże betonowe,

* kruszywo tłuczeń,

* piasek budowlany,

* cement,

oraz zrealizowanie wykonania altanki.

Celem Stowarzyszenia jest:

1.

rozwój różnych dyscyplin sportu oraz stałe podnoszenie jego poziomu;

2.

organizacja masowych imprez rekreacyjnych oraz turystycznych;

3.

dbanie o rozwój bazy sportowo-rekreacyjnej;

4.

czynny udział w życiu kulturalnym, gospodarczym i społecznym oraz podnoszenie poziomu kulturalnego i sportowego członków.

Realizując ten projekt Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego obrotu. Realizując zadania wynikające z projektu po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu dotyczących m.in zakupu kostki brukowej, zakupu i wykonania altanki.

W ramach projektu i później w ramach trwałości nie będzie miała miejsca sprzedaż. Stowarzyszenie pozostanie nadal podatnikiem zwolnionym przedmiotowo w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 32.

W piśnie z dnia 10 lipca 2014 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany wyjaśnił, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT, a zakupione towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju: Małe Projekty, PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju: Małe Projekty, PROW 2007-2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pt. "Stworzenie infrastruktury przy boisku sportowym w miejscowości P. umożliwiającej rozwijanie aktywności lokalnej społeczności, której celem jest poprawa warunków życia na obszarach wiejskich poprzez zagospodarowanie przestrzeni publicznej, co wpłynie na zaspokojenie potrzeb społecznych, sportowo-rekreacyjnych oraz podniesie atrakcyjność turystyczną miejscowości P.". W związku z powyższym zakupi towary i usługi (kostkę brukową, obrzeże betonowe, kruszywo tłuczeń, piasek budowlany, cement oraz zrealizowanie wykonania altanki). Realizując zadania wynikające z projektu po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony na fakturach zakupu dotyczących ww. towarów i usług. Realizując ten projekt Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego obrotu. W ramach projektu i później w ramach trwałości nie będzie miała miejsca sprzedaż. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT, a zakupione towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie jako podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej oraz niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny nie może odzyskać podatku VAT od zakupów związanych z realizacją finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej projektu pt. "Stworzenie infrastruktury przy boisku sportowym w miejscowości P. umożliwiającej rozwijanie aktywności lokalnej społeczności, której celem jest poprawa warunków życia na obszarach wiejskich poprzez zagospodarowanie przestrzeni publicznej, co wpłynie na zaspokojenie potrzeb społecznych, sportowo-rekreacyjnych oraz podniesie atrakcyjność turystyczną miejscowości P.".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl