ILPP5/443-111/14-4/KG - VAT w zakresie prawa do odliczenia podatku

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP5/443-111/14-4/KG VAT w zakresie prawa do odliczenia podatku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 29 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz własne stanowisko Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zakończył realizację operacji pn.: "Odtworzenie receptury i uruchomienie produkcji lokalnego piwa w ramach mini-browaru". Inwestycja ta związana była z zakupem niezbędnego do produkcji wyposażenia do mini-browaru.

Operacja realizowana była w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi".

Głównym celem realizacji operacji było uruchomienie produkcji regionalnego piwa w celu przywrócenia i odtworzenia starych receptur oraz stworzenie mini-browaru, miejsca promocji tradycji i walorów estetycznych regionu.

W ramach realizacji operacji wykonano projekt oraz dokumentację techniczną dostosowania pomieszczeń, dokonano zakupu następujących urządzeń niezbędnych do utworzenia linii technologicznej: kocioł warzelny szt. 1, kadź zacierno-filtracyjna szt. 1, pompa szt. 2, śrutownik szt. 1 oraz pojemniki fermentacyjne szt. 4. Na wykonane usługi oraz dokonane zakupy zostały wystawione faktury VAT na Zainteresowanego.

Wnioskodawca podpisał umowę o przyznanie dofinansowania. Koszt całkowity realizacji zadania wyniósł 35.915,84 zł brutto. Beneficjent zakwalifikował koszty brutto jako koszty kwalifikowalne, ze względu na to, że wniosek o przyznanie dotacji był składany przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Kwota wnioskowanego dofinansowania wynosi 25.000 zł, co stanowi 69,60% całych kosztów. Warunkiem rozliczenia dotacji było założenie działalności gospodarczej, co zostało przez Wnioskodawcę dokonane. Wniosek o płatność został złożony w komplecie wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesiony koszt. Przedstawione do refundacji dokumenty finansowe zostały potwierdzone przez pracownika instytucji wdrażającej.

Instytucja wdrażająca - Urząd Marszałkowski Województwa, wymaga do celów rozliczenia projektu, przedłożenia indywidualnej interpretacji w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Beneficjent jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji realizowany projekt będzie służył produkcji i sprzedaży hurtowej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - VAT.

W piśmie z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.), Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny o następujące informacje:

a.

data rozpoczęcia działalności - 10 maja 2013 r.,

b.

data uzyskania statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług - 1 lipca 2013 r.,

c.

wszystkie faktury dokumentujące zakupy towarów i usług wystawione były od 7 czerwca 2013 r. Dokonane w związku z realizacją projektu, wyżej wymienione zakupy towarów i usług wykorzystywane były, są i będą wyłącznie w działalności gospodarczej i będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 lipca 2014 r.).

Czy Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wykorzystanych do realizacji opisanego projektu, w przypadku gdy faktury te były uwzględnione w składanych deklaracjach VAT-7, począwszy od miesiąca lipca 2013 r.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 3 lipca 2014 r.), Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, wykorzystanych do realizacji opisanego projektu, z uwagi na fakt, że zakupy te były, są i będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące zakupy mogły być uwzględniane (i rozliczany podatek naliczony z nich wynikający) w deklaracjach VAT-7 składanych począwszy od miesiąca lipca 2013 r., również te, które Podatnik otrzymał w miesiącu czerwcu 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że przedmiotowa interpretacja wydana została w oparciu o przepisy obowiązujące w roku 2013 z uwagi na wynikającą z treści wniosku datę rozpoczęcia działalności oraz okres ponoszenia wydatków.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni. Niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania towar czy środek trwały, czy też dokonywane są dopiero nakłady (inwestycja w toku) czy też dokonywane są płatności zaliczkowe, których efektem będzie środek trwały - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeśli tylko zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną.

Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.).

Z kolei art. 86 ust. 13 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - stanowi, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego, przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym nastąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści ww. art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika jednakże, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupowej. W dacie otrzymania faktury koniecznym jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc, podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarcza o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 96 ust. 1 ww. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.).

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Jednocześnie należy wskazać, że do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Z zasady neutralności podatku VAT wynikającej z art. 2 Pierwszej Dyrektywy Rady z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych (67/227/EEC) oraz z konstrukcji Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) należy wynosić, że brak rejestracji jako podatnika VAT czynnego w okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego nie uniemożliwia podatnikowi skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy bezspornie związane z prowadzeniem działalności.

Należy także zauważyć, że powołane wyżej Dyrektywy Pierwsza i Szósta zostały uchylone Dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. W nowej Dyrektywie 2006/112/WE powtórzono zasadę neutralności podatku VAT, o której mowa powyżej.

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 ustawy - jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Trzeba rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wspomniano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Zatem należy stwierdzić, że ustawa nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełnione będą inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna od 10 maja 2013 r. zarejestrował się jako przedsiębiorca i prowadzi działalność gospodarczą, której celem jest uruchomienie produkcji regionalnego piwa oraz stworzenie mini-browaru. Od dnia 1 lipca 2013 r. jest też czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, rozpoczynając własną działalność gospodarczą ponosił wskazane we wniosku nakłady inwestycyjne obejmujące w szczególności projekt i dokumentację techniczną dostosowania pomieszczeń oraz zakup niezbędnych do utworzenia linii technologicznej następujących urządzeń: kocioł warzelny szt. 1, kadź zacierno-filtracyjna szt. 1, pompa szt. 2, śrutownik szt. 1 oraz pojemniki fermentacyjne szt. 4. Na wykonane usługi oraz dokonane zakupy zostały wystawione faktury VAT na Zainteresowanego.

Wnioskodawca podkreślił również, że wyżej wymienione zakupy towarów i usług wykorzystywane były, są i będą wyłącznie w działalności gospodarczej oraz że będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, wykorzystanych do realizacji opisanego projektu, w przypadku gdy faktury te były uwzględniane w składanych deklaracjach VAT-7, począwszy od miesiąca lipca 2013 r.

W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że ponoszone przez Wnioskodawcę przed dniem rejestracji dla podatku VAT wydatki związane z opisanym projektem, ponoszone były w celu osiągnięcia przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej tym podatkiem. Jak wskazał Wnioskodawca, aby skorzystać z dofinansowania w ramach realizacji projektu pn. "Odtworzenie receptury i uruchomienie produkcji lokalnego piwa w ramach mini-browaru", konieczne było założenie działalności. Warunek ten został spełniony 10 maja 2013 r. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując powyższe rozważania należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki, o ile są one wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy czym należy wskazać, że - z uwagi na treść art. 86 ust. 11 ustawy - zakupy udokumentowane fakturami otrzymanymi w miesiącu czerwcu 2013 r. Zainteresowany miał prawo wykazać w deklaracji za lipiec lub sierpień 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że powołane wyżej przepisy art. 86 ust. 2 pkt 1, art. 86 ust. 10, art. 86 ust. 11, art. 86 ust. 13, art. 88 ust. 4, art. 96 ust. 3 ustawy - w stanie prawnym od 1 stycznia 2014 r. obowiązują w zmienionym brzmieniu, nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl