ILPP4/4512-1-94/15-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/4512-1-94/15-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2015 r. (data wpływu 13 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków rejestracyjnych Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków rejestracyjnych Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność polegającą na wyrobie i sprzedaży tradycyjnych gier planszowych. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka chce sprzedawać swoje wyroby w krajach należących do UE oraz dokonać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W związku z zamiarem dokonywania WNT, Wnioskodawca zamierza dokonać rejestracji na potrzeby wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za pomocą formularza VAT-R, zaznaczając w formularzu kwadraty w sekcji C1-30 oraz w sekcji C3-60, w pozostałym zakresie korzystając nadal ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9. W takim wypadku podatnik zostaje zarejestrowany jako podatnik VAT UE jedynie na potrzeby wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W przypadku sprzedaży towarów do krajów UE podatnik nie może korzystać z numeru NIP UE, ponieważ nie może rozpoznawać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. W takim wypadku, podmiot sprzedaje towary do krajów UE, nie rozpoznaje WDT, a dokonuje sprzedaży jako podmiot zwolniony na mocy art. 113 ust. 1 i 9. Spółka po uzyskaniu VAT UE na potrzeby WNT może nadal korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT, do sprzedaży towarów w Polsce i w krajach UE. Taką interpretację Spółka otrzymała na infolinii Krajowej Informacji Podatkowej.

Według Urzędu Skarbowego podatnik zwolniony na mocy art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług może zarejestrować się na potrzeby WNT jako podatnik VAT UE. Jednak od momentu zarejestrowania się jako podatnik VAT UE na potrzeby wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie może już dokonywać sprzedaży towarów do krajów UE jako podmiot zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, powinien zarejestrować się jako podatnik VAT czynny (nawet, jeżeli nie przekroczył limitu określonego w art. 113 ust. 1), a następnie zarejestrować się jako podatnik VAT UE na potrzeby wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Czy interpretacja przedstawiona przez Krajową Informację Podatkową oraz Wnioskodawcę jest prawidłowa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług może uzyskać NIP UE na potrzeby wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

2. Czy Spółka może w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług oraz dokonywać sprzedaży towarów w Polsce i krajach UE bez konieczności rejestrowania się jako podatnik VAT czynny.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego interpretacja jest zgodna z interpretacją przepisów podaną w Krajowej Informacji Podatkowej. Podmiot zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług może dokonywać sprzedaży towarów do krajów UE bez rejestracji jako czynny podatnik VAT. Zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy o podatku VAT, podatnik zwolniony na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 nie może dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Jednak nie oznacza to, że nie może dokonywać sprzedaży towarów do krajów UE. Treść zwolnienia wynikająca z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT oznacza, że podmiot, który nie przekracza określonej kwoty nie musi rejestrować się jako podatnik czynny VAT, lecz może dokonywać sprzedaży na terenie Polski oraz krajów członkowskich Unii Europejskiej. Zasady tej nie zmienia fakt rejestracji NIP UE na potrzeby wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ponieważ zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy zwolnieni nie mogą rozpoznawać WDT. Celem wprowadzenia zwolnienia podmiotowego jest umożliwienie wejścia małych podmiotów gospodarczych na rynek. Oznacza to, że mogą tak jak inne podmioty prowadzić działalność gospodarczą i sprzedawać swoje towary zarówno w kraju jak i na terenie krajów UE. Zwolnienie jest tak skonstruowane, że podmioty zwolnione z podatku VAT mogą też dokonywać sprzedaży towarów do krajów UE i nie ma przepisu, który nakazywałby podmiotom zwolnionym z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług rejestracji jako podatnik VAT czynny tylko na potrzeby sprzedaży do krajów UE. W innym wypadku podważony byłby sens wprowadzonego zwolnienia. Zatem podatnik korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 może dokonać rejestracji jako podatnik VAT UE na potrzeby wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie może jednak rozpoznawać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Może sprzedawać towary do krajów członkowskich UE jako podmiot zwolniony, nie rozpoznając tej sprzedaży jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Taki podmiot nie ma obowiązku rejestrować się jako podatnik VAT czynny a następnie jako podatnik VAT UE na potrzeby WDT. Spółka po uzyskaniu VAT UE na potrzeby WNT może nadal korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, do sprzedaży towarów w Polsce i w krajach UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą #61485; opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy #61485; podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy #61485; zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 - art. 113 ust. 9 ustawy.

Pod pojęciem sprzedaży - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 96 ust. 1 ustawy - podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy - podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność polegającą na wyrobie i sprzedaży tradycyjnych gier planszowych. Korzysta ona ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy. Spółka chce sprzedawać swoje wyroby w krajach należących do Unii Europejskiej oraz dokonać wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W związku z zamiarem dokonywania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zamierza ona dokonać rejestracji na potrzeby wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za pomocą formularza VAT-R, zaznaczając w nim kwadraty w sekcji C1-30 oraz w sekcji C3-60, w pozostałym zakresie korzystając nadal ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Artykuł 9 ust. 2 ustawy stanowi, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit.a.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 - jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50 000 zł.

Na mocy art. 10 ust. 6 ustawy - podatnicy oraz osoby prawne niebędące podatnikami, do których ma zastosowanie ust. 1 pkt 2, mogą wybrać opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o takim wyborze albo przez podanie dokonującemu dostawy towarów numeru, o którym mowa w art. 97 ust. 10.

Zgłoszenia rejestracyjnego podatnik dokonuje poprzez złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego druku VAT-R "Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług".

W części C.1. tego druku - "Okoliczności określające obowiązek podatkowy" poz. 30 zaznacza podatnik, który będzie korzystał (korzysta) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Natomiast część C.3. "Informacje dotyczące wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych" przeznaczona jest m.in. do wyboru rodzaju rejestracji podatników VAT UE. I tak:

* poz. 59 zaznacza - podatnik podlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny, który będzie dokonywał lub dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym dostawy, do której stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy, lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub będzie świadczył lub świadczy usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, lub będzie nabywał lub nabywa usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, jeżeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług;

* poz. 60 zaznacza - podatnik niepodlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny lub osoba prawna niebędąca podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy, który będzie dokonywał lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

* poz. 61 zaznacza - podatnik niepodlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny, który będzie świadczył lub świadczy usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, lub będzie nabywał lub nabywa usługi, do których stosuje się art. 28b ustawy, jeżeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług.

Tym samym należy stwierdzić, że zarejestrowanie się przez Spółkę jako podatnika VAT-UE - stosownie do art. 10 ust. 6 ustawy - stanowi o wyborze opodatkowania dokonywanego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Spółka zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ustawy, może uzyskać NIP UE na potrzeby wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na mocy art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zatem jednym z warunków uznania danej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów jest to, aby dokonywał jej zarejestrowany czynny podatnik VAT. W związku z tym, dokonywana przez podatnika korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 bądź 9 ustawy sprzedaż towarów, które będą wywożone z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego, nie będzie stanowiła wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy.

W związku z tym należy stwierdzić, że Spółka może w dalszy ciągu korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ustawy oraz dokonywać sprzedaży towarów w Polsce oraz do innych krajów Unii Europejskiej, bez konieczności rejestrowania się jako podatnik VAT czynny.

Podsumowując należy zgodzić się ze Spółką, że podmioty zwolnione od podatku VAT mogą dokonywać sprzedaży towarów do krajów Unii Europejskiej i nie ma przepisu, który nakazywałby podmiotom zwolnionym od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy rejestrację jako podatników VAT czynnych tylko na potrzeby sprzedaży do krajów UE. Mogą one sprzedawać towary do krajów członkowskich Unii Europejskiej, nie rozpoznając tej sprzedaży jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Słusznie uważa więc Spółka, że po uzyskaniu VAT UE na potrzeby wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów może nadal korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy do sprzedaży towarów w Polsce, jak i w krajach Unii Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl