ILPP4/4512-1-35/15-4/HW - Ustalenie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "Doskonalenie umiejętności"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/4512-1-35/15-4/HW Ustalenie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "Doskonalenie umiejętności"

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2015 r. (data wpływu 3 lutego 2015 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2015 r. (data wpływu 27 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "Doskonalenie umiejętności (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu "Doskonalenie umiejętności (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 kwietnia 2015 r. (data wpływu 27 kwietnia 2015 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, pytanie i stanowisko własne oraz o brakujący podpis.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie podpisało umowę z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pn. "Doskonalenie umiejętności (...)". Zrealizowało go i złożyło wniosek o płatność. Następnie otrzymało pismo, a w nim wezwanie do usunięcia nieprawidłowości, m.in. w następującym zakresie: "Brak interpretacji indywidualnej. Proszę wyjaśnić, na jakiej podstawie beneficjent zaliczył wartość podatku VAT do kosztów kwalifikowanych".

W związku z tym, że działalność Stowarzyszenia nie ma charakteru gospodarczego, nie jest ono płatnikiem podatku VAT i nie odlicza go od zakupionych towarów. Dlatego Wnioskodawca uważa, że podatek od towarów i usług jest jego kosztem kwalifikowanym w rozliczeniu opisanego projektu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że w związku z realizacją projektu pn. "Doskonalenie umiejętności (...)" poniesiono następujące wydatki: zakup namiotu wystawniczego oraz nagranie płyty. Wnioskodawca poinformował również, że wydatki przez niego poniesione są dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na niego. Ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wydatki związane z realizacją projektu nie miały i nie będą mieć związku z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy Stowarzyszenie, w związku z realizacją projektu "Doskonalenie umiejętności (...)", ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadzi on działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jest organizacją działającą "non profit", w związku z tym nie może odliczyć podatku VAT, dlatego Zainteresowany uważa, że koszty brutto poniesione w związku z realizacją projektu pn. "Doskonalenie umiejętności (...)" są kosztami kwalifikowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że działalność Wnioskodawcy nie ma charakteru gospodarczego i nie jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W związku z realizacją projektu pn. "Doskonalenie umiejętności (...)" poniósł on wydatki, które są dokumentowane fakturami na niego wystawionymi. Wydatki te nie mają i nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Zainteresowanego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. "Doskonalenie umiejętności (...)", ponieważ - jak wynika z uzupełnienia opisu sprawy - nabyte przez niego towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl