ILPP4/443-96/13-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-96/13-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zbąszyńskie Dzieciaki - Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Małego Dziecka, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 6 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku poniesionego w związku z realizacją operacji pt. "Plac zabaw dla dzieciaków." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku poniesionego w związku z realizacją operacji pt. "Plac zabaw dla dzieciaków ze Zbąszynia i okolic". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prawną (szczególna forma prawna - stowarzyszenie) nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT. W styczniu 2012 r. złożył on do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania Regionu K., wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pt. "Plac zabaw dla dzieciaków" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 31 maja 2012 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy na realizację ww. operacji. Celem przedmiotowej operacji jest poprawa warunków dla rekreacji i wypoczynku poprzez zagospodarowanie terenu oraz wyposażenie placu zabaw. W ramach realizacji operacji zakupiono i zamontowano urządzenia placu zabaw. Wykonawca placu zabaw za dostarczenie wybranych urządzeń placu zabaw wystawił fakturę VAT, za którą zapłacono w terminie. W wyniku realizacji ww. operacji nie osiągnięto żadnego dochodu. Plac zabaw powstały w wyniku realizacji operacji nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie poniesione wydatki, uwidocznione na fakturze VAT, w tym podatek VAT, podlegają refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zgodnie z zawartą umową o przyznanie pomocy. Refundacja poniesionego, w związku z realizacją operacji, podatku VAT wymaga załączenia do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji w sprawie ewentualnej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.v

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji pt. "Plac zabaw dla dzieciaków" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe odzyskanie podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pt. "Plac zabaw dla dzieciaków" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, z uwagi na fakt, iż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie, w jakim wykonany w wyniku realizacji operacji plac zabaw mógłby być wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z art. 15 ust. 1 tej ustawy prawo do odzyskania poniesionego podatku VAT przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji gdy podatnik ten wykorzystuje towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższy stan prawny wyklucza możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT. Operacja pt. "Plac zabaw dla dzieciaków", w ramach której został poniesiony podatek VAT, służyła realizacji celów operacji, a utworzony w jej wyniku plac zabaw nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Reasumując w związku z tym, że Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT a nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją operacji pt. "Plac zabaw dla dzieciaków".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w styczniu 2012 r. złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania Regionu K., wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pt. "Plac zabaw dla dzieciaków" w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. W dniu 31 maja 2012 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy na realizację ww. operacji. W ramach realizacji operacji zakupiono i zamontowano urządzenia placu zabaw.

Zainteresowany wskazał, iż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany na podstawie powołanych przepisów, nie może odzyskać podatku zapłaconego w związku z realizacją operacji pt. "Plac zabaw dla dzieciaków " w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl