ILPP4/443-94/13-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-94/13-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku zapłaconego w związku z realizacją operacji pn. "Stworzenie miejsca do aktywnego wypoczynku (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku zapłaconego w związku z realizacją operacji pn. "Stworzenie miejsca do aktywnego wypoczynku (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) w zakresie podpisu drugiej osoby uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawcy, doprecyzowania opisanego stanu faktycznego oraz o stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca powstał w 2011 r. i głównym celem działalności zapisanym w jego statucie jest podejmowanie i rozwijanie inicjatyw w zakresie ochrony i promocji zdrowia, wypoczynku dzieci i młodzieży oraz działalność na rzecz wspierania rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych. W sierpniu 2012 r. Zainteresowany złożył wniosek o przyznanie pomocy, w ogłoszonym przez Lokalną Grupę Działania naborze, na działania dla operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, tzw. Małych projektów, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 LEADER, działanie 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Wniosek został uznany za zgodny z Lokalną Strategią Rozwoju LGD i po weryfikacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa w dniu 25 lutego 2013 r. podpisana została umowa przyznania pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na 2007-2013, na realizację operacji pn. "Stworzenie miejsca do aktywnego wypoczynku (...)".

Opis operacji:

Nazwa: "Stworzenie miejsca do aktywnego wypoczynku (...)".

Planowany termin zakończenia operacji: listopad 2013 r.

Lokalizacja: (...).

Grupa docelowa: dzieci i młodzież z terenu miejscowości.

Wnioskodawca przewiduje, że z placu zabaw (...) skorzystają kilkanaście razy w roku wszystkie dzieci. Miejscowość zamieszkuje aktualnie ponad 1000 osób, w tym blisko 200 dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym. Nie posiada ona takiego miejsca, w którym rodzice wraz z dziećmi mogliby spędzić aktywnie czas. Gmina dysponuje działką nr (...), której część można przeznaczyć na zagospodarowanie przestrzeni publicznej - budowę placu zabaw. Plac będzie ogólnodostępny dla wszystkich i nie będą pobierane żadne opłaty za udostępnienie. Zainteresowany zakłada, że plac zabaw odwiedzą kilkakrotnie wszystkie dzieci i młodzież szkolna miejscowości. Plac zabaw stworzy możliwość aktywnego spędzania czasu dzieci i młodzieży na świeżym powietrzu oraz zapewni ich rozwój. Korzystanie z placu zabaw i uczestnictwo w zabawach ćwiczy ciało i umysł dziecka. Wspinając się na szczebelki, huśtając czy jeżdżąc na karuzeli, dziecko zmusza do pracy swoje mięśnie, ćwiczy koordynację i zmysł równowagi oraz zwinność i szybkość. Bawiąc się na placu zabaw dziecko ćwiczy spostrzegawczość, koncentrację oraz szybkość reagowania i podejmowania decyzji, uczy się bezpieczeństwa i dobrych manier. Dzięki temu dziecko poznaje świat. Nieocenioną zaletą takich miejsc jest możliwość zabawy w grupie, przyjaznego współzawodnictwa, współpracy i naśladowania. Plac zabaw będzie miejscem gdzie dzieci w sposób bezpieczny i kontrolowany przez dorosłych, będą mogły wypoczywać, bawić się, poznawać. Budowa placu zabaw sprzyjać też będzie podniesieniu atrakcyjności turystycznej miejscowości.

Prace nieodpłatne wykonywane przez członków Stowarzyszenia i mieszkańców będą ewidencjonowane w formie zestawienia z podpisami pracujących przy:

1.

przygotowaniu terenu - sprzątanie, usunięcie i wywiezienie śmieci, krzewów, wyrównanie fragmentu działki,

2.

wykonaniu ogrodzenia i ławek z własnych materiałów i dwukrotnym ich pomalowaniu - zakup farby.

Po zakończeniu operacji w miesiącu listopadzie 2013 r., Wnioskodawca (beneficjent) składać będzie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa wniosek o płatność wraz z wymaganym załącznikiem, tj. interpretacją indywidualną w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Zgodnie z rozporządzeniem MR i RW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania, które nie odpowiada warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczynia się do osiągnięcia celów tej osi, tzw. "Małych projektów" objętego PROW w latach 2007-2013, pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości VAT jest kosztem kwalifikowalnym, czyli możliwym do współfinansowania z EFRROW.

Obiekt jest ogólnodostępny dla dzieci i młodzieży nieodpłatnie.

Zainteresowany nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej, ani nie generuje żadnych dochodów. Wybudowany plac zabaw nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca realizując operację pn. "Stworzenie miejsca do aktywnego wypoczynku (...)", ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując operację pn. "Stworzenie miejsca do aktywnego wypoczynku (...)", nie ma on możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w sierpniu 2012 r. złożył wniosek o przyznanie pomocy, w ogłoszonym przez Lokalną Grupę Działania YY naborze, na działania dla operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, tzw. Małych projektów, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 LEADER, działanie 4.1/413 - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Po weryfikacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa w dniu 25 lutego 2013 r. podpisana została umowa przyznania pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na 2007-2013 na realizację operacji pn. "Stworzenie miejsca do aktywnego wypoczynku (...)". Wybudowany w ramach tej operacji plac zabaw nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowej operacji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany na podstawie powołanych przepisów, realizując operację pn. "Stworzenie miejsca do aktywnego wypoczynku (...)" nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl