ILPP4/443-86/14-4/ISN - Możliwość wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości nabytej uprzednio do majątku wspólnego małżonków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-86/14-4/ISN Możliwość wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości nabytej uprzednio do majątku wspólnego małżonków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z małżonką w 2010 r. zakupił od Urzędu Miejskiego w (...) w drodze przetargu nieograniczonego, działkę oznaczoną w planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny pod zabudowę mieszkaniową, położoną we wsi (...), oznaczoną nr ewidencyjnym (...), wielkość 1400 m2. Do wylicytowanej ceny doliczono podatek VAT. Działka została ogrodzona oraz zostały wydane warunki i zrobiono projekt przyłącza wodnego, zaś samego przyłącza nie wybudowano, nie wybudowano także przyłącza energetycznego. Nieruchomość tą Zainteresowany wraz z małżonką nabyli do majątku wspólnego. Wnioskodawca wraz z małżonką postanowili o sprzedaży tej nieruchomości. Ogłoszenie ukazało się na portalach internetowych i Zainteresowany poinformował sąsiadów o chęci zbycia nieruchomości. Sąsiedzi powiadomili znajomych o ofercie Wnioskodawcy, oni zaś po oględzinach i ustaleniu ceny zdecydowali się na zakup ww. nieruchomości.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, że wraz z małżonką działkę zakupili z myślą o późniejszej budowie małego domku. Wnioskodawca wraz z małżonką ponieśli nakłady na projekt przyłącza oraz ogrodzenie, ponieśli również opłatę skarbową za wydanie pozwolenia na zjazd z drogi gminnej na ww. nieruchomość, lecz na tamtą chwilę nie były to nakłady ponoszone z myślą o sprzedaży tylko takie, które pozwalały zagospodarować i zabezpieczyć tą działkę. Zainteresowany nie występował o warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany nie udostępnia przedmiotowej działki innym osobom, firmom i instytucjom odpłatnie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia itp. Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży innych nieruchomości gruntowych. W przyszłości planuje on zakup większego mieszkania, domu lub działki pod budowę w miejscowości w której obecnie mieszka i pracuje. Zainteresowany nie planuje dokonywania dalszej sprzedaży gruntów, posiada tylko działkę nad morzem która jest wykorzystywana jako miejsce na urlopy i wypoczynek, i na tą chwilę nie nosi się on z zamiarem jej sprzedaży. Powodem sprzedaży ww. działki jest powiększenie się rodziny, a przedmiotowa działka położona jest ok. 20 km od obecnego miejsca zamieszkania i zatrudnienia, na terenach wiejskich, gdzie brak jest przedszkoli, szkół, podstawowej opieki zdrowotnej i innych tego typu instytucji, komunikacja miejska tam nie dociera a autobus podmiejski kursuje 2 razy na dobę. Pieniądze ze sprzedaży mają zostać przeznaczone na polepszenie warunków bytowych w miejscu aktualnego zamieszkania (większe mieszkanie, dom, działka pod budowę), które ułatwią i polepszą warunki życia rodziny Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedając tą nieruchomość Zainteresowany będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT od tej transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien on być zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT od tej sprzedaży, ponieważ nieruchomość ta została nabyta w drodze przetargu do majątku wspólnego, a jej okoliczności nie wskazują na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy w myśl art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem - w świetle przytoczonych powyżej przepisów - grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Podkreślić należy, że nie każda czynność która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Zatem osoby fizyczne dokonujące sprzedaży, przekazania lub darowizny towarów stanowiących część ich majątku osobistego (takiego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), nie są zaliczane do grona podatników podatku od towarów i usług.

Konsekwentnie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Aby przyjąć, że dany podmiot przy sprzedaży gruntu działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) trzeba ustalić, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem takiej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami wskazującej, że czynności danego podmiotu przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W podobny sposób kwestię tą rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w orzeczeniu z dnia 29 października 2007 r. sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

W kwestii opodatkowania dostawy działki istotne jest stwierdzenie, czy w świetle zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży działki podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkowałoby koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu (a więc za podatnika podatku od towarów i usług), czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Wskazać należy, że zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy), jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Z przedstawionego stanu sprawy wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką w 2010 r. zakupili od Urzędu Miejskiego w (...) w drodze przetargu nieograniczonego, działkę oznaczoną w planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny pod zabudowę mieszkaniową, położoną we wsi (...), oznaczoną nr ewidencyjnym (...), wielkość 1400 m2. Do wylicytowanej ceny doliczono podatek VAT. Działka została ogrodzona oraz zostały wydane warunki i zrobiono projekt przyłącza wodnego, zaś samego przyłącza nie wybudowano, nie wybudowano także przyłącza energetycznego. Nieruchomość tą Zainteresowany wraz z małżonką nabyli do majątku wspólnego. Wnioskodawca wraz z małżonką postanowili o sprzedaży tej nieruchomości. Ogłoszenie ukazało się na portalach internetowych i Zainteresowany poinformował sąsiadów o chęci zbycia nieruchomości. Sąsiedzi powiadomili znajomych o ofercie Wnioskodawcy, oni zaś po oględzinach i ustaleniu ceny zdecydowali się na zakup ww. nieruchomości. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, że wraz z małżonką działkę zakupili z myślą o późniejszej budowie małego domku. Wnioskodawca wraz z małżonką ponieśli nakłady na projekt przyłącza oraz ogrodzenie, ponieśli również opłatę skarbową za wydanie pozwolenia na zjazd z drogi gminnej na ww. nieruchomość, lecz na tamtą chwilę nie były to nakłady ponoszone z myślą o sprzedaży tylko takie, które pozwalały zagospodarować i zabezpieczyć tą działkę. Zainteresowany nie występował o warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany nie udostępnia przedmiotowej działki innym osobom, firmom i instytucjom odpłatnie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia itp. Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży innych nieruchomości gruntowych. W przyszłości planuje on zakup większego mieszkania, domu lub działki pod budowę w miejscowości w której obecnie mieszka i pracuje. Zainteresowany nie planuje dokonywania dalszej sprzedaży gruntów, posiada tylko działkę nad morzem która jest wykorzystywana jako miejsce na urlopy i wypoczynek, i na tą chwilę nie nosi się on z zamiarem jej sprzedaży. Powodem sprzedaży działki będącej przedmiotem pytania jest powiększenie się rodziny, a działka ta położona jest ok. 20 km od obecnego miejsca zamieszkania i zatrudnienia, na terenach wiejskich, gdzie brak jest przedszkoli, szkół, podstawowej opieki zdrowotnej i innych tego typu instytucji, komunikacja miejska tam nie dociera a autobus podmiejski kursuje 2 razy na dobę. Pieniądze ze sprzedaży mają zostać przeznaczone na polepszenie warunków bytowych w miejscu aktualnego zamieszkania (większe mieszkanie, dom, działka pod budowę), które ułatwią i polepszą warunki życia rodziny Wnioskodawcy.

Wskazać zatem należy, że z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego nie wynika taka aktywność Zainteresowanego, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Sprzedaż działki stanowić będzie jedynie racjonalny sposób zagospodarowania posiadanego przez Wnioskodawcę prywatnego majątku.

W związku z powyższym, Zainteresowany sprzedając przedmiotową działkę będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, zatem czynność ta nie będzie oznaczać wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawi Wnioskodawcę cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie planowanej sprzedaży działki, a dostawie działki cech czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, planowana sprzedaż działki nie wpisuje się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z planowaną dostawą działki Zainteresowany będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, co oznacza, że nie wypełni przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 ustawy - nie wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług - i nie będzie musiał odprowadzać podatku VAT z tytułu tej transakcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z powyższego wynika zatem, że pisemna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego, który z tym wnioskiem występuje. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja indywidualna wydana Wnioskodawcy nie wywiera skutku prawnego dla jego żony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl