ILPP4/443-822/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-822/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 22 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X działa jako stowarzyszenie kultury fizycznej zarejestrowane w KRS pod numerem (...). Istnieje od 1980 r. Posiada status Organizacji Pożytku Publicznego. X nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

Celem X jest rozwój żeglarstwa sportowego i turystyki żeglarskiej poprzez:

1.

prowadzenie szkolenia w zakresie podstawowych umiejętności dotyczących żeglarstwa i innych sportów wodnych,

2.

organizację zawodów, rejsów, spływów oraz innych imprez turystycznych i sportowych,

3.

prowadzenie działalności propagandowej i informacyjnej,

4.

kształtowanie u członków K patriotyzmu i wysokich walorów moralnych,

5.

budowę, naprawę i konserwację sprzętu pływającego i jego wyposażenia będącego własnością i w posiadaniu K,

6.

utrzymywanie pomieszczeń hangarowych i warsztatowych oraz znajdującego się w nich sprzętu, niezbędnych dla działalności K.

W ramach realizacji powyższych celów organizowane są szkolenia, kursy, rejsy, spotkania itp. z dziećmi i młodzieżą, w tym także niepełnosprawnymi.

X złożył w 2010 r. wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach "Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013". X planuje składanie kolejnych wniosków.

Realizując operację z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju, X będzie ponosić wydatki związane z nabywaniem towarów i usług. Zakupione towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane do VAT.

W związku z powyższym X nie ma możliwości odzyskiwania uiszczonego podatku VAT w związku z realizacją operacji z zakresu małych projektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy X posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług.

2.

Czy X realizując planowane działania może odzyskać w jakikolwiek sposób podatek VAT.

3.

Jaki jest powód, dla którego X nie może odliczyć podatku VAT z tytułu planowanych działań.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na to, że planowane działania posiadają specyfikę użyteczności publicznej, czynności opodatkowane nie występują. Zakup towarów i usług związanych z realizacją planowanych działań nie będzie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie ma żadnych innych możliwości prawnych, aby odzyskać uiszczony podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca działa jako stowarzyszenie kultury fizycznej, które nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji podatników VAT oraz nie jest płatnikiem podatku VAT. Celem jego działania jest rozwój żeglarstwa sportowego i turystyki żeglarskiej poprzez prowadzenie szkolenia w zakresie podstawowych umiejętności dotyczących żeglarstwa i innych sportów wodnych, organizację zawodów, rejsów, spływów oraz innych imprez turystycznych i sportowych, prowadzenie działalności propagandowej i informacyjnej, kształtowanie u członków K patriotyzmu i wysokich walorów moralnych, budowę, naprawę i konserwację sprzętu pływającego i jego wyposażenia będącego własnością i w posiadaniu K, utrzymywanie pomieszczeń hangarowych i warsztatowych oraz znajdującego się w nich sprzętu, niezbędnych dla działalności K. W ramach realizacji powyższych celów organizowane są szkolenia, kursy, rejsy, spotkania itp. z dziećmi i młodzieżą, w tym także niepełnosprawnymi.

Zainteresowany w 2010 r. złożył wniosek (i planuje składanie kolejnych wniosków) o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach "Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013". W związku z realizacją przedmiotowej operacji, Wnioskodawca ponosić będzie wydatki związane z nabywaniem towarów i usług. Zakupione towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji operacji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

Ad. 1

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług będących przedmiotem wniosku (odliczenia podatku naliczonego VAT).

Ad. 2

W zakresie planowanych działań, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Zainteresowany realizując planowane działania, nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT, na podstawie powołanych przepisów.

Ad. 3

Powodem braku możliwości odliczenia podatku naliczonego poniesionego z tytułu planowanych działań będzie w przedmiotowej sprawie nie wystąpienie przesłanek, o których mowa w cyt. powyżej przepisach ustawy oraz rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl