ILPP4/443-798/11-7/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-798/11-7/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług na rzecz podatników polskich oraz ich udokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług na rzecz podatników polskich oraz ich udokumentowania. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowana prowadzi działalność gospodarczą od dnia 5 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni od dnia 5 stycznia do dnia 31 lipca 2011 r. korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W tym okresie nie była ona zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Od dnia 1 sierpnia 2011 r. Zainteresowana jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych i posługuje się numerem NIP PL. Działalność Wnioskodawczyni (sklasyfikowana w PKD jako działalność pozostałych agencji transportowych - 52.29C oraz działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura - 82.11Z) polega na: uzyskiwaniu dla jej klientów pozwoleń i organizowaniu pilotażu dla wykonywanego przez nich transportu ponadgabarytowego na terenie Europy.

W zakres działalności Zainteresowanej wchodzi:

1.

występowanie do Urzędów Państwowych Państw Unijnych (np. odpowiednik polskiej Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad lub Starostwo) o wydanie zezwolenia na przejazd zestawu z ładunkiem nienormatywnym na konkretnej trasie w danym kraju lub sieci dróg w danym kraju. Wnioskodawcą we wniosku jest firma Wnioskodawczyni, podane jest też w czyim imieniu ona występuje - nazwa zleceniodawcy oraz dane pojazdu, którego zezwolenie dotyczy. Zezwolenie jest wydane z podaniem danych jw. (tekst jedn.: nazwa wnioskodawcy, nazwa podmiotu na którego rzecz wydaje się zezwolenie i dane pojazdu, którego zezwolenie dotyczy, oraz wysokość opłaty, którą należy uiścić na wskazane konto za wydanie zezwolenia). Jest to opłata administracyjna za działania na drogach - opłata taryfowa (określona np. w przypadku Niemiec - w Federalnym Dzienniku Ustaw);

2.

w przypadku kiedy pojazdy (zestawy) przekraczają standardowo dopuszczone do ruchu wymiary wymagane jest specjalne dopuszczenie do ruchu pojazdu ponadnormatywnego, które wydaje (np. w Niemczech) Regionalny Urząd Komunikacyjny. Z tego tytułu Urząd pobiera opłatę administracyjną (dla uzyskania takiego dopuszczenia do ruchu pojazd musi przejść badania techniczne, które wykonuje stacja diagnostyczna Dekry i z tego tytułu wystawia fakturę);

3.

organizowanie eskorty cywilnej (pilotażu) lub policyjnej dla niektórych transportów. W przypadku eskorty cywilnej za wykonaną usługę jest wystawiana faktura na firmę Zainteresowanej przez firmę eskortującą, a w przypadku eskorty policyjnej naliczona jest opłata administracyjna (wg ustalonej taryfy), którą ona uiszcza;

4.

w przypadku niektórych krajów (np. Belgia, Francja) przy uzyskiwaniu zezwoleń opisanych w punktach 1, 2 i 3 Wnioskodawczyni korzysta z usług firmy na terenie innego kraju (np. Holandia), która załatwia komplet wymaganych zezwoleń dla danego zlecenia i po wykonaniu usługi wystawia dla niej fakturę, składającą się z dwóch pozycji: 1. opłata administracyjna, 2. wartość swojej usługi.

Usługi, które wykonuje Zainteresowana są usługami pomocniczymi do usług transportowych.

Odbiorcami jej usług są podatnicy, o których mowa w art. 28a ustawy:

* podatnicy VAT czynni, którzy mają siedzibę w Polsce i posługują się numerami NIP UE PL,

* podatnicy VAT unijni, którzy mają siedzibę w Austrii i posługują się numerami NIP UE AT.

Wnioskodawczyni nie świadczy usług dla podmiotów, które nie są podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy.

Zainteresowana w uzupełnieniu do wniosku poinformowała, że z umów zawartych z kontrahentami, na rzecz których świadczy usługi pomocnicze do usług transportowych (podmioty polskie i podmiot austriacki) wynika, że w związku z wykonywanym przez nią zleceniem są oni zobowiązani do zwrotu wszystkich kosztów poniesionych opłat administracyjnych związanych z tym zleceniem oraz zapłaty wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni za wykonana usługę - wysokość tego wynagrodzenia jest ustalana każdorazowo do każdego zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana wystawiając fakturę VAT za swoje usługi dla podatnika VAT czynnego posługującego się numerem NIP PL posiadającego siedzibę w Polsce, opodatkowuje tylko wartość jej usługi, natomiast opłaty administracyjne poniesione przez nią w imieniu klienta może ona przenosić na swojego zleceniodawcę notą obciążeniową bez podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wystawiając faktury dla swoich zleceniodawców, w przypadku kontrahenta posługującego się NIP UE PL, posiadającego siedzibę w Polsce, tylko wartość jej usługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a wartość opłat administracyjnych poniesionych przez nią za granicą jest poza podatkiem VAT i na obciążenie kontrahenta tymi kosztami może być wystawiona nota obciążeniowa, ponieważ czynności te nie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na uzyskiwaniu dla jej klientów pozwoleń i organizowaniu pilotażu dla wykonywanego przez nich transportu ponadgabarytowego na terenie Europy.

W zakres działalności Zainteresowanej wchodzi:

1.

występowanie do Urzędów Państwowych Państw Unijnych (np. odpowiednik polskiej Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad lub Starostwo) o wydanie zezwolenia na przejazd zestawu z ładunkiem nienormatywnym na konkretnej trasie w danym kraju lub sieci dróg w danym kraju. Wnioskodawcą we wniosku jest firma Wnioskodawczyni, podane jest też w czyim imieniu ona występuje - nazwa zleceniodawcy oraz dane pojazdu, którego zezwolenie dotyczy. Zezwolenie jest wydane z podaniem danych jw. (tekst jedn.: nazwa wnioskodawcy, nazwa podmiotu na którego rzecz wydaje się zezwolenie i dane pojazdu, którego zezwolenie dotyczy, oraz wysokość opłaty, którą należy uiścić na wskazane konto za wydanie zezwolenia). Jest to opłata administracyjna za działania na drogach - opłata taryfowa (określona np. w przypadku Niemiec - w Federalnym Dzienniku Ustaw);

2.

w przypadku kiedy pojazdy (zestawy) przekraczają standardowo dopuszczone do ruchu wymiary wymagane jest specjalne dopuszczenie do ruchu pojazdu ponadnormatywnego, które wydaje (np. w Niemczech) Regionalny Urząd Komunikacyjny. Z tego tytułu Urząd pobiera opłatę administracyjną (dla uzyskania takiego dopuszczenia do ruchu pojazd musi przejść badania techniczne, które wykonuje stacja diagnostyczna Dekry i z tego tytułu wystawia fakturę);

3.

organizowanie eskorty cywilnej (pilotażu) lub policyjnej dla niektórych transportów. W przypadku eskorty cywilnej za wykonaną usługę jest wystawiana faktura na firmę Zainteresowanej przez firmę eskortującą, a w przypadku eskorty policyjnej naliczona jest opłata administracyjna (wg ustalonej taryfy), którą ona uiszcza.

Usługi, które wykonuje Zainteresowana są usługami pomocniczymi do usług transportowych.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą dokumentowania świadczonych przez nią usług.

W myśl regulacji przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi pomocnicze do usług transportowych, polegające na uzyskiwaniu dla jej klientów pozwoleń i organizowaniu pilotażu dla wykonywanego przez nich transportu ponadgabarytowego na terenie Europy. W związku z wykonywanymi przez Zainteresowaną zleceniami ponosi ona opłaty administracyjne. Kontrahenci Wnioskodawczyni stosownie do zawartych z nią umów, są zobowiązani do zwrotu wszystkich kosztów poniesionych przez nią opłat administracyjnych oraz do wypłaty wynagrodzenia za wykonane zlecenie.

Jak wynika z powyższego, Zainteresowana wykonuje usługi pomocnicze do usług transportowych, których elementem składowym są czynności związane z wydaniem zezwolenia czy też z pilotażem, za które opłaty ponoszone są za granicą. Należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawczyni wykonuje czynność kompleksowo, która nie powinna być dzielona na dwie części. Podział jednorodnej, złożonej usługi na dwa odrębne rodzaje jest podziałem sztucznym i nie może stanowić podstawy do podziału kwoty należnej za te usługi na dwie części. Skoro zatem zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez podatnika usługą oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy, to koszty wyłożone przez sprzedającego winny wchodzić w podstawę opodatkowania. Świadcząc usługę nabywcy Zainteresowana dokonuje wyłącznie sprzedaży usług, natomiast koszty dodatkowe, które ponosi (opłaty administracyjne), wchodzą w skład podstawowej jej czynności, jaką jest wyświadczenie usługi. A skoro tak, to koszty ponoszone w związku i z tytułu świadczonej usługi, winny nie tylko wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności, ale również winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji tegoż świadczenia czyli świadczonej usługi.

Potwierdzeniem powyższego jest art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L .2006.347.1 z późn. zm.), z którego wynika, że do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:

a.

podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;

b.

koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W związku z powyższym, poniesione koszty opłat administracyjnych zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu świadczonej usługi, co oznacza, że podstawa opodatkowania na fakturze dokumentującej świadczoną usługę, powinna obejmować również kwotę opłat administracyjnych. W konsekwencji, ww. opłaty winny być u Wnioskodawczyni opodatkowane taką stawką podatku od towarów i usług jak świadczona przez nią usługa główna.

Zatem Zainteresowana na fakturze VAT wystawionej za swoje usługi dla podatnika VAT czynnego posługującego się numerem NIP PL posiadającego siedzibę w Polsce, winna opodatkować wartość swojej usługi i wartość opłat administracyjnych poniesionych przez nią w imieniu klienta.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji wniosek został rozpatrzony w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania świadczonych usług na rzecz podatników polskich oraz ich udokumentowania. Natomiast pozostałe kwestie zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach z dnia 13 marca 2012 r. nr ILPP4/443-798/11-4/ISN, ILPP4/443-798/11-5/ISN, ILPP4/443-798/11-6/ISN i ILPP4/443-798/11-8/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl