ILPP4/443-798/11-6/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-798/11-6/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania importu usługi zakupionej od kontrahenta z Holandii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania importu usługi zakupionej od kontrahenta z Holandii. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowana prowadzi działalność gospodarczą od dnia 5 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni od dnia 5 stycznia do dnia 31 lipca 2011 r. korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W tym okresie nie była ona zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Od dnia 1 sierpnia 2011 r. Zainteresowana jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zarejestrowanym podatnikiem dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych i posługuje się numerem NIP PL. Działalność Wnioskodawczyni (sklasyfikowana w PKD jako działalność pozostałych agencji transportowych - 52.29C oraz działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura - 82.11Z) polega na: uzyskiwaniu dla jej klientów pozwoleń i organizowaniu pilotażu dla wykonywanego przez nich transportu ponadgabarytowego na terenie Europy.

W zakres działalności Zainteresowanej wchodzi:

1.

występowanie do Urzędów Państwowych Państw Unijnych (np. odpowiednik polskiej Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad lub Starostwo) o wydanie zezwolenia na przejazd zestawu z ładunkiem nienormatywnym na konkretnej trasie w danym kraju lub sieci dróg w danym kraju. Wnioskodawcą we wniosku jest firma Wnioskodawczyni, podane jest też w czyim imieniu ona występuje - nazwa zleceniodawcy oraz dane pojazdu, którego zezwolenie dotyczy. Zezwolenie jest wydane z podaniem danych jw. (tekst jedn.: nazwa wnioskodawcy, nazwa podmiotu na którego rzecz wydaje się zezwolenie i dane pojazdu, którego zezwolenie dotyczy, oraz wysokość opłaty, którą należy uiścić na wskazane konto za wydanie zezwolenia). Jest to opłata administracyjna za działania na drogach - opłata taryfowa (określona np. w przypadku Niemiec - w Federalnym Dzienniku Ustaw);

2.

w przypadku kiedy pojazdy (zestawy) przekraczają standardowo dopuszczone do ruchu wymiary wymagane jest specjalne dopuszczenie do ruchu pojazdu ponadnormatywnego, które wydaje (np. w Niemczech) Regionalny Urząd Komunikacyjny. Z tego tytułu Urząd pobiera opłatę administracyjną (dla uzyskania takiego dopuszczenia do ruchu pojazd musi przejść badania techniczne, które wykonuje stacja diagnostyczna Dekry i z tego tytułu wystawia fakturę);

3.

organizowanie eskorty cywilnej (pilotażu) lub policyjnej dla niektórych transportów. W przypadku eskorty cywilnej za wykonaną usługę jest wystawiana faktura na firmę Zainteresowanej przez firmę eskortującą, a w przypadku eskorty policyjnej naliczona jest opłata administracyjna (wg ustalonej taryfy), którą ona uiszcza;

4.

w przypadku niektórych krajów (np. Belgia, Francja) przy uzyskiwaniu zezwoleń opisanych w punktach 1, 2 i 3 Wnioskodawczyni korzysta z usług firmy na terenie innego kraju (np. Holandia), która załatwia komplet wymaganych zezwoleń dla danego zlecenia i po wykonaniu usługi wystawia dla niej fakturę, składającą się z dwóch pozycji: 1. opłata administracyjna, 2. wartość swojej usługi.

Usługi, które wykonuje Zainteresowana są usługami pomocniczymi do usług transportowych.

Odbiorcami jej usług są podatnicy, o których mowa w art. 28a ustawy:

* podatnicy VAT czynni, którzy mają siedzibę w Polsce i posługują się numerami NIP UE PL,

* podatnicy VAT unijni, którzy mają siedzibę w Austrii i posługują się numerami NIP UE AT.

Nie świadczy ona usług dla podmiotów, które nie są podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy.

Wnioskodawczyni w uzupełnieniu do wniosku poinformowała, iż na kwotę, którą jest zobowiązana zapłacić holenderskiemu kontrahentowi z tytułu nabycia od niego usługi składają się:

* koszty poniesionych opłat administracyjnych (z adnotacją - wolne od podatku VAT),

* koszty usługi wykonanej przez tego kontrahenta dla niej.

Na fakturze, którą Zainteresowana otrzymuje od kontrahenta holenderskiego jest umieszczona adnotacja o treści - "Podatek VAT obciąża nabywcę".

Ponadto wskazała, że podmiot holenderski nie posiada na terenie kraju siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podstawą opodatkowania w imporcie usług w przypadku usługi opisanej w pkt 4 (faktura składa się z dwóch pozycji: 1. opłaty administracyjne, 2. wartość usługi) jest cała wartość faktury otrzymanej od kontrahenta z Holandii, czy tylko wartość jego usługi.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku otrzymanej od podatnika z Holandii faktury, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest wartość usługi wykonanej przez tego podatnika, natomiast poniesione przez niego koszty opłat administracyjnych nie są dla niej importem usług. Podatnik ten w swojej deklaracji podsumowującej jako wartość wykonanych usług podaje tylko wartość wykonanej przez siebie usługi, natomiast poniesione opłaty administracyjne, którymi obciąża Zainteresowaną na fakturze VAT w pierwszej pozycji, pomija.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na uzyskiwaniu dla jej klientów pozwoleń i organizowaniu pilotażu dla wykonywanego przez nich transportu ponadgabarytowego na terenie Europy.

W zakres działalności Zainteresowanej wchodzi:

1.

występowanie do Urzędów Państwowych Państw Unijnych (np. odpowiednik polskiej Krajowej Dyrekcji Dróg i Autostrad lub Starostwo) o wydanie zezwolenia na przejazd zestawu z ładunkiem nienormatywnym na konkretnej trasie w danym kraju lub sieci dróg w danym kraju. Wnioskodawcą we wniosku jest firma Wnioskodawczyni, podane jest też w czyim imieniu ona występuje - nazwa zleceniodawcy oraz dane pojazdu, którego zezwolenie dotyczy. Zezwolenie jest wydane z podaniem danych jw. (tekst jedn.: nazwa wnioskodawcy, nazwa podmiotu na którego rzecz wydaje się zezwolenie i dane pojazdu, którego zezwolenie dotyczy, oraz wysokość opłaty, którą należy uiścić na wskazane konto za wydanie zezwolenia). Jest to opłata administracyjna za działania na drogach - opłata taryfowa (określona np. w przypadku Niemiec - w Federalnym Dzienniku Ustaw);

2.

w przypadku kiedy pojazdy (zestawy) przekraczają standardowo dopuszczone do ruchu wymiary wymagane jest specjalne dopuszczenie do ruchu pojazdu ponadnormatywnego, które wydaje (np. w Niemczech) Regionalny Urząd Komunikacyjny. Z tego tytułu Urząd pobiera opłatę administracyjną (dla uzyskania takiego dopuszczenia do ruchu pojazd musi przejść badania techniczne, które wykonuje stacja diagnostyczna Dekry i z tego tytułu wystawia fakturę);

3.

organizowanie eskorty cywilnej (pilotażu) lub policyjnej dla niektórych transportów. W przypadku eskorty cywilnej za wykonaną usługę jest wystawiana faktura na firmę Zainteresowanej przez firmę eskortującą, a w przypadku eskorty policyjnej naliczona jest opłata administracyjna (wg ustalonej taryfy), którą ona uiszcza.

Przy uzyskiwaniu zezwoleń opisanych powyżej Wnioskodawczyni korzysta z usług firmy holenderskiej, która załatwia komplet wymaganych zezwoleń dla danego zlecenia i po wykonaniu usługi wystawia dla niej fakturę, składającą się z dwóch pozycji: 1. opłata administracyjna, 2. wartość swojej usługi.

Z powyższego wynika zatem, iż Zainteresowana nabywa usługę od podmiotu holenderskiego.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawczyni spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Stosownie do tego przepisu, miejscem świadczenia usług wykonywanych na rzecz podatnika jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych w opisie sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia usługi polegającej na załatwieniu kompletu wymaganych zezwoleń, ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Reasumując, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania ww. usługi, świadczonej na rzecz Zainteresowanej, jest Polska.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Podmiotem świadczącym usługę polegającą na załatwieniu kompletu wymaganych zezwoleń jest podatnik holenderski nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, natomiast usługobiorca (Wnioskodawczyni) spełnia warunki określone w art. 17 ust. 3 ustawy, a zatem w niniejszym przypadku winna ona rozpoznać po swojej stronie import ww. usługi.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Zainteresowana zobowiązana jest do rozliczenia importu usługi świadczonej na jej rzecz.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą podstawy opodatkowania dokonywanego przez nią importu usługi.

W myśl regulacji przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem przypadku gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru - art. 29 ust. 17 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawczyni nabywa od podatnika holenderskiego usługę polegającą na załatwieniu kompletu wymaganych zezwoleń dla danego zlecenia, których elementem składowym są opłaty administracyjne ponoszone za działania na drogach, za dopuszczenie do ruchu pojazdu przekraczającego standardowe rozmiary bądź za eskortę policyjną. Opłaty te uiszcza podatnik holenderski, a następnie obciąża nimi Zainteresowaną.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż na kwotę, którą jest ona zobowiązana zapłacić holenderskiemu kontrahentowi z tytułu nabycia od niego usługi składają się:

* koszty poniesionych opłat administracyjnych (z adnotacją - wolne od podatku VAT),

* koszty usługi wykonanej przez tego kontrahenta dla niej.

Mając na uwadze powyższe oraz przepis art. 29 ust. 17 ustawy, stwierdzić należy, iż podstawą opodatkowania importu usługi w przedmiotowej sprawie jest wartość kosztów poniesionych z tytułu opłat administracyjnych wraz z wartością usługi kontrahenta holenderskiego, czyli kwota, którą Zainteresowana była obowiązana zapłacić kontrahentowi holenderskiemu z tytułu nabycia od niego usługi.

Tym samym, podstawą opodatkowania w imporcie usługi opisanej w pkt 4 jest cała wartość faktury otrzymanej od kontrahenta z Holandii.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji wniosek został rozpatrzony w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie podstawy opodatkowania importu usługi zakupionej od kontrahenta z Holandii. Natomiast pozostałe kwestie zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach z dnia 13 marca 2012 r. nr ILPP4/443-798/11-4/ISN, ILPP4/443-798/11-5/ISN, ILPP4/443-798/11-7/ISN i ILPP4/443-798/11-8/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl