ILPP4/443-797/11-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-797/11-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 7 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2012 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz o podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie X zostało zarejestrowane w KRS. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) i swojego statutu.

Celem Stowarzyszenia jest rozwój lokalny Gór i Pogórza Y realizowanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1.

Promocje nowoczesnego, ekologicznego i energooszczędnego budownictwa.

2.

Kreowanie, inspirowanie oraz wspieranie aktywności obywatelskiej.

3.

Działania na rzecz ochrony lokalnej przyrody, krajobrazu i dziedzictwa historycznego jako wartości szczególnie cennych dla tego obszaru.

4.

Wspieranie rozwoju rolnictwa ekologicznego.

5.

Wspieranie inicjatyw edukacyjnych, kulturalnych i artystycznych, organizowanie imprez kulturalno-rekreacyjnych.

6.

Prowadzenie działalności edukacyjnych na rzecz rozwoju społeczności lokalnych.

7.

Promowanie i wspieranie turystyki wiejskiej oraz agroturystyki.

8.

Współpracę z instytucjami samorządowymi i państwowymi w zakresie rozwoju lokalnego.

9.

Odkrywanie i promowanie dziedzictwa tego obszaru.

10.

Inicjowanie i wspieranie kontaktów oraz współpracy pomiędzy polskimi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi o podobnym zakresie działania.

11.

Podtrzymywanie i przywracanie tradycyjnych rzemiosł, wspieranie oraz promocja lokalnego wzornictwa, artystów i rzemieślników.

12.

Publikowanie wydawnictw o tematyce zgodnej z profilem działania Stowarzyszenia.

13.

Rzecznictwo.

14.

Monitorowanie procesów rozwoju lokalnego i pełnienie funkcji strażniczych.

15.

Opracowywanie materiałów analitycznych w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego.

16.

Organizowanie konferencji, seminariów, warsztatów.

17.

Nadawanie odznak organizacyjnych, tytułów honorowych oraz przyznawanie nagród za działania na rzecz rozwoju lokalnego.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Kultury i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r.), organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operację tzw. "małe projekty", o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 pod. 1 powyższego rozporządzenia, do kosztów kwalifikowanych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług (VAT), w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1, z późn. zm). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" będą skierowane na rozwój turystyczny i gospodarczy terenów wiejskich z których będzie korzystać duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich. Wszystkie planowane działania w ramach "małych projektów" będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie pragnie przygotować wnioski na działania "małe projekty" - aby prawidłowo przeprowadzić formułę wniosku i realizacji projektu zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji pod nazwą "małe projekty" w ramach "Wdrażania lokalnej strategii rozwoju" (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868).

Towary i usługi nabywane do realizacji projektu oraz sam projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty" przez Stowarzyszenie, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Stowarzyszenie nie jest uznawane za podatnika VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja zadań objętych rozporządzeniem "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w powyższym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty" przez Stowarzyszenie, których zakres, kwalifikowalność i tryb przyznawania określa Dz. U. z dnia 31 lipca 2008 r. 08.138.868, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy prawo o stowarzyszeniach i swojego statutu. Celem Stowarzyszenia jest rozwój lokalny Gór i Pogórza Y realizowanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Zainteresowany realizuje swoje cele poprzez:

1.

Promocje nowoczesnego, ekologicznego i energooszczędnego budownictwa.

2.

Kreowanie, inspirowanie oraz wspieranie aktywności obywatelskiej.

3.

Działania na rzecz ochrony lokalnej przyrody, krajobrazu i dziedzictwa historycznego jako wartości szczególnie cennych dla tego obszaru.

4.

Wspieranie rozwoju rolnictwa ekologicznego.

5.

Wspieranie inicjatyw edukacyjnych, kulturalnych i artystycznych, organizowanie imprez kulturalno-rekreacyjnych.

6.

Prowadzenie działalności edukacyjnych na rzecz rozwoju społeczności lokalnych.

7.

Promowanie i wspieranie turystyki wiejskiej oraz agroturystyki.

8.

Współpracę z instytucjami samorządowymi i państwowymi w zakresie rozwoju lokalnego.

9.

Odkrywanie i promowanie dziedzictwa tego obszaru.

10.

Inicjowanie i wspieranie kontaktów oraz współpracy pomiędzy polskimi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi o podobnym zakresie działania.

11.

Podtrzymywanie i przywracanie tradycyjnych rzemiosł, wspieranie oraz promocja lokalnego wzornictwa, artystów i rzemieślników.

12.

Publikowanie wydawnictw o tematyce zgodnej z profilem działania Stowarzyszenia.

13.

Rzecznictwo.

14.

Monitorowanie procesów rozwoju lokalnego i pełnienie funkcji strażniczych.

15.

Opracowywanie materiałów analitycznych w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego.

16.

Organizowanie konferencji, seminariów, warsztatów.

17.

Nadawanie odznak organizacyjnych, tytułów honorowych oraz przyznawanie nagród za działania na rzecz rozwoju lokalnego.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" będą skierowane na rozwój turystyczny i gospodarczy terenów wiejskich z których będzie korzystać duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich.

Wszystkie planowane działania w ramach "małych projektów" będą miały charakter nieodpłatny, więc nie będą generować przychodów. Zainteresowany nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie pragnie przygotować wnioski na działania "małe projekty" w ramach realizacji operacji pod nazwą "małe projekty" w ramach "Wdrażania lokalnej strategii rozwoju". Towary i usługi nabywane do realizacji projektu oraz sam projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, będącej przedmiotem pytania.

W zakresie planowanej operacji, Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będąc zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach "Wdrażania lokalnych strategii rozwoju" na tzw. "małe projekty", bowiem - jak wynika z opisu sprawy - towary i usługi nabywane do realizacji projektu oraz sam projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl