ILPP4/443-729/11-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-729/11-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca działa na podstawie przepisów Kodeksu Handlowego. Przedmiotem jego działalności jest działalność w zakresie edukacji, promocji przedsiębiorczości i innowacji, oraz działania w zakresie podnoszenia jakości życia. Spółka prowadzi swoje działania poprzez przygotowanie i realizację projektów finansowanych w całości z funduszy unijnych.

W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII "Regionalne Kadry Gospodarki", Działanie 8.2 "Transfer Wiedzy", Poddziałanie 8.2.1 "Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw", Zainteresowany uzyskał rekomendację do dofinansowania projektu pod nazwą "Twoja Wiedza...".

Stronami umowy będzie Wnioskodawca oraz Urząd Marszałkowski Województwa, pełniący rolę Instytucji Pośredniczącej POKL na terenie województwa. Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu to grudzień 2011 r.

W projekcie planowane są dwa rodzaje działań:

1.

Działania promujące współpracę wyższych uczelni i pracowników naukowych z przedsiębiorstwami i pracownikami przedsiębiorstw. W tym celu zorganizowane zostaną seminaria i konferencje dla pracowników uczelni i przedsiębiorców. Ponadto przeprowadzona zostanie kampania promocyjna i opracowane zostaną bezpłatne aplikacje internetowe do bezpośredniej komunikacji: strona www, newsletter, forum, blogi, elektroniczna baza źródeł;

2.

Działania prowadzące do zwiększenia transferu wiedzy i powiązań w obszarze nauk miękkich, na rzecz podniesienia jakości życia mieszkańców. W ramach tego działania powołane zostanie X zespołów interdyscyplinarnych, których uczestnicy (pracownicy naukowi i przedsiębiorcy) skorzystają z bezpłatnego doradztwa oraz wezmą udział w bezpłatnych szkoleniach i warsztatach w zakresie innowacji, finansów, prawa i jakości życia. Uczestnicy przygotują analizę finansową własnych pomysłów, która zostanie poddana ocenie ekspertów. W projekcie nie będą przyznawane dotacje na wdrożenie pomysłów. Głównym celem projektu jest rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej, przez wskazanie możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy naukowej w biznesie.

Spółka uzyskała rekomendację do dofinansowania projektu w formie dotacji na pokrycie 100% kosztów realizacji ww. projektu, stanowiących w 100% wydatki kwalifikowane określone we wniosku. Zainteresowany podpisze z Urzędem Marszałkowskim Województwa umowę o dofinansowanie ww. projektu w wysokości...zł, w częściach odpowiadających: płatności ze środków europejskich w wysokości 85% wartości dotacji oraz dotacji celowej z budżetu krajowego w wysokości 15% wartości dotacji.

Według zapisów umowy, dofinansowanie zostanie przekazane Zainteresowanemu na wyodrębniony rachunek bankowy, jako zaliczka na realizację ww. projektu w wysokości 100% dofinansowania (... zł).

Zaliczka ta w 100% przeznaczona będzie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, takich jak: wynajem i obsługa sal szkoleniowych; wynagrodzenia wykładowców, prowadzących i konsultantów; wynagrodzenia kadry zarządzającej projektem; koszty promocji w tym publikacji prasowych; zakup materiałów biurowych oraz pozostałych zawartych w budżecie projektu.

Ww. kwota stanowi całkowitą wartość projektu.

Dofinansowanie, które ma otrzymać Spółka, przeznaczone jest na realizację celu określonego w POKL jako "Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej". Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów. Stosownie do zapisów umowy o dofinansowanie, która zostanie zawarta z Instytucją Pośredniczącą, Wnioskodawca jest zobowiązany do ujawnienia wszelkich przychodów, a w razie ich powstania, zobowiązany jest do ich zwrotu. Dodatkowo złożył on oświadczenie w postaci załącznika do umowy o dofinansowanie, w którym oświadcza, iż nie będzie starał się o zwrot zapłaconego podatku VAT, w razie możliwości jego odzyskania. Podkreślić zatem należy, że Zainteresowany otrzymuje jedynie zwrot opisanych wyżej kosztów, które zostaną poniesione zgodnie z umową i zapisami wniosku o dofinansowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane dofinansowanie na realizację projektu pn. "Twoja wiedza..." stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie, które otrzyma on na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane subwencje, dotacje, inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zdaniem Spółki przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów i usług.

Wg Zainteresowanego w opisanej sytuacji dofinansowanie, które otrzyma na pokrycie kosztów realizowanego projektu nie stanowi zdarzenia opodatkowanego, gdyż nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Dotacja ta nie zostanie przyznana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie kosztów związanych z realizacją opisanego projektu.

Dofinansowanie, które ma otrzymać Wnioskodawca, przeznaczone jest na realizację celu określonego w POKL jako "Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej". Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów. Stosownie do zapisów umowy, która zostanie zawarta z Instytucją Pośredniczącą, Spółka jest zobowiązana do ujawniania wszelkich przychodów, a w razie ich powstania do ich zwrotu. Podkreślić zatem należy, że otrzyma ona jedynie zwrot opisanych wcześniej kosztów, które zostaną poniesione zgodnie z umową i zapisami wniosku o dofinansowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie edukacji, promocji przedsiębiorczości i innowacji, oraz działania w zakresie podnoszenia jakości życia. Spółka prowadzi swoje działania poprzez przygotowanie i realizację projektów finansowanych w całości z funduszy unijnych. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Zainteresowany uzyskał rekomendację do dofinansowania projektu pod nazwą "Twoja Wiedza...". Spółka uzyskała rekomendację do dofinansowania projektu w formie dotacji na pokrycie 100% kosztów realizacji ww. projektu, stanowiących w 100% wydatki kwalifikowane określone we wniosku. Zainteresowany podpisze z Urzędem Marszałkowskim Województwa umowę o dofinansowanie ww. projektu w wysokości... zł, w częściach odpowiadających: płatności ze środków europejskich w wysokości 85% wartości dotacji oraz dotacji celowej z budżetu krajowego w wysokości 15% wartości dotacji. Według zapisów umowy, dofinansowanie zostanie przekazane Wnioskodawcy na wyodrębniony rachunek bankowy, jako zaliczka na realizację ww. projektu w wysokości 100% dofinansowania (... zł). Zaliczka ta w 100% przeznaczona będzie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, takich jak: wynajem i obsługa sal szkoleniowych; wynagrodzenia wykładowców, prowadzących i konsultantów; wynagrodzenia kadry zarządzającej projektem; koszty promocji w tym publikacji prasowych; zakup materiałów biurowych oraz pozostałe zawarte w budżecie projektu. Ww. kwota stanowi całkowitą wartość projektu. Dofinansowanie, które ma otrzymać Spółka, przeznaczone jest na realizację celu określonego w POKL jako "Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej". Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów. Stosownie do zapisów umowy o dofinansowanie, która zostanie zawarta z Instytucją Pośredniczącą, Wnioskodawca jest zobowiązany do ujawnienia wszelkich przychodów, a w razie ich powstania, zobowiązany jest do ich zwrotu. Dodatkowo złożył on oświadczenie w postaci załącznika do umowy o dofinansowanie, w którym oświadcza, iż nie będzie starał się o zwrot zapłaconego podatku VAT, w razie możliwości jego odzyskania. Zainteresowany podkreślił zatem, że otrzymuje jedynie zwrot opisanych wyżej kosztów, które zostaną poniesione zgodnie z umową i zapisami wniosku o dofinansowanie.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana przez Wnioskodawcę dotacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki do projektu pod nazwą "Twoja Wiedza...", nie będzie miała związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem dotacja, którą otrzyma Spółka nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, należy stwierdzić, iż otrzymane dofinansowanie na realizację projektu pn. "Twoja wiedza..." nie będzie stanowić obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo, odnosząc się do kwestii dotyczącej przyśpieszenia wydania interpretacji indywidualnej, zawartej przez Zainteresowanego w piśmie z dnia 27 października 2011 r., tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d Ordynacji podatkowej, tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl