ILPP4/443-686/11-5/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-686/11-5/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 12 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) o informację doprecyzowującą opis sprawy oraz o brakująca opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na mocy porozumienia zawartego pomiędzy Wnioskodawcą, Gmina oraz Spółką "A", zostało przeprowadzone wspólne postępowanie na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), w celu wyłonienia wykonawcy przedsięwzięcia pn. "Koordynacja, monitoring i doradztwo w zakresie prowadzenia inwestycji związanych z organizacją (...)".

Przedmiotem zamówienia jest koordynacja, monitoring oraz doradztwo w zakresie przebiegu realizacji projektu pn. "Budowa Infrastruktury w związku z organizacją (...)", uwzględniające analizę ryzyk, jak również formułowanie rozwiązań i propozycji zmian w harmonogramach wykonawczych poszczególnych zadań inwestycyjnych, w szczególności poprzez określenie buforów czasu dla każdego projektu, co umożliwi dotrzymanie ustalonego terminu realizacji projektu. Usługi wchodzące w skład przedmiotu zamówienia wiążą się m.in. z koniecznością określenia źródeł ryzyk towarzyszących realizacji projektów, tj. m.in.: technologicznych, ekonomicznych, organizacyjnych, środowiskowych.

Wykonawca w ramach realizacji przedmiotu zamówienia zobowiązany jest do świadczenia usług doradczych na rzecz zamawiających ("A" Sp. z o.o., Zainteresowany, Gmina), poprzez zaproponowanie konkretnych działań korygujących i rozwiązań, mających na celu zachowanie zakładanego terminu realizacji całego projektu. Wykonawca określi obszary macierzy ryzyka, które zostaną ustalone indywidualnie dla każdej z inwestycji wchodzących w skład projektu pn. "Budowa Infrastruktury w związku z organizacją (...)".

W związku ze wspólnym postępowaniem i udzielanym wspólnie zamówieniem, "A" Sp. z o.o. oraz Wnioskodawca upoważnili Gmina do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia publicznego, o którym mowa wyżej, w ich imieniu i na ich rzecz. Strony porozumienia ustaliły, że ich udziały w finansowaniu przedsięwzięcia są równe oraz że szczegółowe zasady zapłaty wynagrodzenia na rzecz wykonawcy wyłonionego we wspólnym postępowaniu, zostaną określone odrębnym porozumieniem. Po przeprowadzeniu wspólnego postępowania, została zawarta przez strony porozumienia umowa z wyłonionym wykonawcą - Umowa pomiędzy: "A" Sp. z o.o., Zainteresowanym, Gmina, zwanymi zamawiającymi, reprezentowanymi przez Gmina, jako zamawiającego upoważnionego do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia w ich imieniu i na ich rzecz, a wykonawcą n. Wykonawca nie ma w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, niemniej wykonawca zobowiązał się zapewnić na czas trwania projektu lokal o warunkach umożliwiających realizację przedmiotu umowy, w tym ewentualnych spotkań Zespołu Projektowego z przedstawicielami zamawiających, jeśli spotkania nie będą organizowane w ich siedzibach lub na terenach budowy poszczególnych projektów. Przedmiotem Umowy jest koordynacja działań podejmowanych przez zamawiających, prowadzenie monitoringu oraz doradztwa dla przedstawicieli zamawiających. Ponadto ilekroć stwierdza się w Umowie, że określone czynności mają zostać dokonane względem zamawiającego, będą one wykonane wobec Gminy ze skutkiem dla wszystkich zamawiających udzielających wspólne zamówienie.

Zgodnie z zapisami Umowy:

* udział zamawiających ("A" Sp. z o.o., Wnioskodawca, Gmina) w finansowaniu przedmiotu umowy jest równy;

* wynagrodzenie należne wykonawcy zostało określone ryczałtowo w łącznej wysokości brutto;

* płatność wynagrodzenia następować będzie w cyklu miesięcznym (miesiąc kalendarzowy) na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT;

* fakturę VAT należy wystawić na Gmina.

Wykonawca Umowy, wystawia faktury VAT na Gmina. Gmina refakturuje na "A" Sp. z o.o. oraz na Zainteresowanego usługi wykonane przez zagranicznego usługodawcę.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka poinformowała, iż faktury wystawione przez Gmina dokumentują nabycie usług wykorzystywanych przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur (refaktur) wystawionych przez Gmina.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w refakturach wystawianych przez Gmina, w zakresie w jakim usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wraz z Gmina oraz Spółką "A", na mocy zawartego porozumienia, przeprowadzili wspólne postępowanie w oparciu o przepis art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), w celu wyłonienia wykonawcy przedsięwzięcia pn. "Koordynacja, monitoring i doradztwo w zakresie prowadzenia inwestycji związanych z organizacją (...)". Przedmiotem zamówienia jest koordynacja, monitoring oraz doradztwo w zakresie przebiegu realizacji projektu pn. "Budowa Infrastruktury w związku z organizacją (...)".

W związku ze wspólnym postępowaniem i udzielanym wspólnie zamówieniem, "A" Sp. z o.o. oraz Wnioskodawca upoważnili Gmina do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia publicznego, o którym mowa wyżej, w ich imieniu i na ich rzecz. Strony porozumienia ustaliły, że ich udziały w finansowaniu przedsięwzięcia są równe oraz że szczegółowe zasady zapłaty wynagrodzenia na rzecz wykonawcy wyłonionego we wspólnym postępowaniu, zostaną określone odrębnym porozumieniem.

Po przeprowadzeniu wspólnego postępowania została zawarta przez strony porozumienia umowa z wyłonionym wykonawcą - Umowa pomiędzy: "A" Sp. z o.o., Zainteresowanym, Gmina zwanymi zamawiającymi reprezentowanymi przez Gmina, jako zamawiającego upoważnionego do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia w ich imieniu i na ich rzecz, a wykonawcą. Wykonawca nie ma w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, niemniej wykonawca zobowiązał się zapewnić na czas trwania projektu lokal o warunkach umożliwiających realizację przedmiotu umowy, w tym ewentualnych spotkań Zespołu Projektowego z przedstawicielami zamawiających, jeśli spotkania nie będą organizowane w ich siedzibach lub na terenach budowy poszczególnych projektów. Przedmiotem Umowy jest koordynacja działań podejmowanych przez zamawiających, prowadzenie monitoringu oraz doradztwa dla przedstawicieli zamawiających. Ponadto ilekroć stwierdza się w Umowie, że określone czynności mają zostać dokonane względem zamawiającego, będą one wykonane wobec Gminy ze skutkiem dla wszystkich zamawiających udzielających wspólne zamówienie.

Zgodnie z zapisami Umowy:

* udział zamawiających ("A" Sp. z o.o., Wnioskodawca, Gmina) w finansowaniu przedmiotu umowy jest równy;

* wynagrodzenie należne wykonawcy zostało określone ryczałtowo w łącznej wysokości brutto;

* płatność wynagrodzenia następować będzie w cyklu miesięcznym (miesiąc kalendarzowy) na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT;

* fakturę VAT należy wystawić na Gmina.

Wykonawca Umowy, wystawia faktury VAT na Gmina. Gmina refakturuje na "A" Sp. z o.o. oraz na Zainteresowanego usługi wykonane przez zagranicznego usługodawcę.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka poinformowała, iż faktury wystawione przez Gmina dokumentują nabycie usług wykorzystywanych przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Gmina.

W tym miejscu należy wskazać, że regulacje w zakresie "refakturowania" zostały zawarte w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.).

"Refakturowanie" usług przewiduje art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot "refakturujący" daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inny podmiot, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Z powyższego wynika, iż celem refakturowania jest zatem przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. "Refaktura" jest więc zwykłą fakturą VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie "w stanie nieprzetworzonym" odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi.

Wyżej wskazane uregulowanie Dyrektywy 2006/112/WE zostało z dniem 1 kwietnia 2011 r. wprowadzone do ustawy. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślić także należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu różnicy podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z analizy sprawy wynika, iż usługa dokumentowana przez Gmina fakturą VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Ponadto, z informacji przedstawionych w opisie sprawy wynika także, że faktury wystawione przez Gmina na Zainteresowanego dokumentują nabycie usług wykorzystywanych przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych powyżej przepisów, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli zakupione przez Spółkę usługi są wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych. Zatem przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Gmina.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z powyższego wynika zatem, iż pisemna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego, który z tym wnioskiem występuje. W związku z tym zaznacza się, iż interpretacja indywidualna wydana Wnioskodawcy nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych podmiotów będących stroną zawartego porozumienia.

Ponadto, tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Stan faktyczny w zakresie importu usług został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 10 stycznia 2012 r. znak ILPP4/443-686/11-4/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl