ILPP4/443-658/11-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-658/11-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 27 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: "Remont zabytkowego kościoła - odnowa elewacji" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: "Remont zabytkowego kościoła - odnowa elewacji". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, realizując operację pn.: "Remont zabytkowego kościoła - odnowa elewacji", zlecił usługę remontu firmie budowlanej i podpisał umowę z firmą budowlaną na remont elewacji. Firma wystawiła faktury VAT za wykonanie zadania - remontu elewacji kościoła. Zainteresowany opłacił faktury VAT wystawione przez wykonawcę zadania wraz z należnym podatkiem VAT. Wnioskodawca na remont elewacji kościoła uzyskał dofinansowanie w ramach PROW 2007-2013, działanie "Odnowa i rozwój wsi". W związku z powyższym, Zainteresowany musi dołączyć do wniosku o płatność indywidualną interpretację, że związek wyznaniowy - parafia nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT, zapłaconego zgodnie z wystawionymi fakturami przez wykonawcę zadania.

Wnioskodawca posiadający osobowość prawną nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany nie będzie wykorzystywał efektów, czyli wyremontowanego obiektu sakralnego, zabytkowego kościoła do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy związek wyznaniowy - parafia jako osoba prawna może odzyskać poniesione koszty podatku VAT, opłaconego od wykonanych przy kościele robót budowlanych na podstawie faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż nie spełnia on przesłanek określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, nie może starać się o zwrot poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT - art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Należy podkreślić, iż do przedstawionej sytuacji - remontu elewacji kościoła - nie mają zastosowania przepisy wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), ponieważ nie zostały spełnione warunki wynikające z § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, realizując operację pn.: "Remont zabytkowego kościoła - odnowa elewacji", zlecił usługę remontu firmie budowlanej i podpisał umowę z firmą budowlana na remont elewacji. Firma wystawiła faktury VAT za wykonanie zadania - remontu elewacji kościoła. Zainteresowany opłacił faktury VAT wystawione przez wykonawcę zadania wraz z należnym podatkiem VAT. Wnioskodawca na remont elewacji kościoła uzyskał dofinansowanie w ramach PROW 2007-2013, działanie "Odnowa i rozwój wsi". W związku z powyższym Zainteresowany musi dołączyć do wniosku o płatność indywidualną interpretację, że związek wyznaniowy - parafia nie będzie mógł w żaden sposób odzyskać poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT, zapłaconego zgodnie z wystawionymi fakturami przez wykonawcę zadania.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany nie będzie wykorzystywał efektów powstałych w wyniku zrealizowanej operacji, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach operacji będącej przedmiotem wniosku.

W związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. operacji, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Parafia nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, opłaconego od wykonanych przy kościele robót budowlanych, na podstawie otrzymanej faktury VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl