ILPP4/443-65/13-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-65/13-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zrealizowanego projektu pt. "Organizacja zawodów..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zrealizowanego projektu pt. "Organizacja zawodów...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz o dokument upoważniający osobę podpisaną na wniosku do samodzielnego występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 2012 r. zrealizował projekt w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" dla małych projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013. Tytuł projektu: "Organizacja zawodów...". Celem projektu było zintegrowanie mieszkańców 4 Gmin: X, poprzez udział w zawodach łuczniczych oraz zabawach rodzinnych. Zwrócenie uwagi na zdrowy tryb życia oraz wspólne spędzanie czasu rodziców i dzieci w aktywny sposób. Za pośrednictwem Samorządu Województwa X Wnioskodawca otrzymuje środki na przeprowadzenie zawodów w formie refundacji na podstawie podpisanej umowy. Zainteresowany w trakcie realizacji projektu poniósł wydatki związane z prowadzeniem zawodów rekreacyjnych. Zakupiono w tym celu łuki sportowe, strzały, tarczę łuczniczą, siatkę do wyłapywania strzał. Dokumentowane one były fakturami VAT i płacone przelewami. Prowadzone czynności w projekcie nie należały do opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, iż była to popularyzacja rekreacji rodzinnej i zdrowego trybu życia. Wnioskodawca jest organizacją pozarządową nie nastawioną na zysk i nie prowadzi działalności gospodarczej, a jej członkowie swoją pracę wykonują społecznie. Za prowadzenie zawodów Zainteresowany nie pobierał opłat, udział mieszkańców był darmowy. Nie został wygenerowany żaden zysk z tego tytułu. Praca członków została wykonana nieodpłatnie jako wkład własny do projektu.

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, ponieważ Samorząd Województwa X na etapie rozliczenia wniosku o płatność wymaga uzyskania takiej interpretacji dla starających się o zakwalifikowanie podatku VAT jako koszt poniesionego i kwalifikowanego w projekcie. Na etapie składania wniosku o przyznanie dotacji złożył on oświadczenie, że nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Dla potwierdzenia tego faktu Samorząd Województwa wymaga uzyskania interpretacji indywidualnej.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że nie jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakupione towary w związku z realizacją projektu pt. "Organizacja zawodów..." nie były i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on organizacją pozarządową nienastawioną na zysk. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Realizacja ww. projektu nie doprowadziła i w przyszłości nie doprowadzi do tego, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w 2012 r. zrealizował projekt w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" dla małych projektów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Tytuł projektu: "Organizacja zawodów...". Celem projektu było zintegrowanie mieszkańców X, poprzez udział w zawodach łuczniczych oraz zabawach rodzinnych. Zwrócenie uwagi na zdrowy tryb życia oraz wspólne spędzanie czasu rodziców i dzieci w aktywny sposób. Za pośrednictwem Samorządu Województwa X Wnioskodawca otrzymuje środki na przeprowadzenie zawodów w formie refundacji na podstawie podpisanej umowy. Zainteresowany w trakcie realizacji projektu poniósł wydatki związane z prowadzeniem zawodów rekreacyjnych. Zakupiono w tym celu łuki sportowe, strzały, tarczę łuczniczą, siatkę do wyłapywania strzał. Dokumentowane one były fakturami VAT i płacone przelewami. Prowadzone czynności w projekcie nie należały do opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, iż była to popularyzacja rekreacji rodzinnej i zdrowego trybu życia. Wnioskodawca jest organizacją pozarządową nie nastawioną na zysk i nie prowadzi działalności gospodarczej, a jej członkowie swoją pracę wykonują społecznie. Za prowadzenie zawodów Zainteresowany nie pobierał opłat, udział mieszkańców był darmowy. Nie został wygenerowany żaden zysk z tego tytułu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakupione towary w związku z realizacją projektu pt. "Organizacja zawodów..." nie były i nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej pt. "Organizacja zawodów...".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że na podstawie art. 1 pkt 12 lit. a ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) od dnia 1 kwietnia 2013 r. cyt. wyżej art. 15 ust. 2 ustawy otrzymał brzmienie: "Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Należy także wskazać, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Tut. Organ zaznacza, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl