ILPP4/443-641/11-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-641/11-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur przez Spółkę jako nabywcę towarów (złomu) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur przez Spółkę jako nabywcę towarów (złom). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu złomem żelaznym i nieżelaznym. Obrót złomem realizowany jest pomiędzy firmami i osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

W przypadku transakcji z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, od których Zainteresowany dokonuje skupu złomu, przebiega ona w sposób następujący: kontrahent własnym transportem dostarcza do skupu złom wraz z dokumentem WZ i czasami wraz z fakturą wystawioną wg tego dokumentu; następuje weryfikacja i segregacja złomu i Spółka wystawia dokument PZ, który podłącza do faktury dokumentującej zakup powyższego złomu.

Wieloletnia praktyka wskazuje na często występujące sytuacje, gdy po weryfikacji przywiezionego przez kontrahenta złomu/odpadu występują znaczne różnice pomiędzy dokumentem WZ a PZ, szczególnie co do ilości danego asortymentu. W przypadku, gdy została już wystawiona faktura sprzedaży przez kontrahenta, Wnioskodawca zobowiązuje go do wystawienia korekty faktury. Kontrahenci nie wystawiają w dniu dostarczenia odpadów/złomu żadnej faktury. Otrzymują od Zainteresowanego komplet dokumentów przyjęcia odpadów/złomu w celu prawidłowego udokumentowania transakcji. Niestety na prawidłową fakturę czy też korektę musi on często oczekiwać kilka dni. Ponadto, kontrahenci żądają terminowej zapłaty za dostarczony odpad/złom.

Aby usprawnić system ewidencjonowania i dokumentowania transakcji strony doszły do porozumienia, w wyniku czego Spółka w dniu przyjęcia odpadów/złomu wystawiać będzie fakturę sprzedaży na podstawie dokumentu PZ w imieniu kontrahenta. Faktura będzie zawierać wszystkie dane zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Ponadto każdemu kontrahentowi zostanie nadany charakterystyczny identyfikator, który będzie nanoszony na wystawioną fakturę sprzedaży.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, iż jest on czynnym podatnikiem VAT i nabywa towary, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Dostawa towarów (złomu) nie korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Kontrahenci prowadzący działalność gospodarczą, od których nabywa on towary są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

Ponadto Zainteresowany poinformował, iż ze wszystkimi kontrahentami, którzy będą chcieli nawiązać współpracę zostaną podpisane umowy upoważniające do wystawiania faktur w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów, które będą odpowiadać warunkom wskazanym w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. W terminie 14 dni od podpisania ww. umów, do właściwego organu podatkowego zostanie przekazana informacja o zawarciu takiej umowy wraz z danymi mogącymi zidentyfikować podmiot gospodarczy dokonujący dostawy towarów. Wszystkie wystawione faktury będą posiadały adnotację dotyczącą wystawcy faktury, oraz że została wystawiona w imieniu i na rzecz podatnika wymienionego na fakturze będącego sprzedawcą (dostawcą) towaru.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy możliwym jest aby w przypadku opisanym powyżej (obrót złomem), chcąc uniknąć niepotrzebnego dodatkowego obrotu dokumentami (wystawianie korekt), nabywca złomu po wystawieniu dokumentu PZ, który zostaje podpisany przez obie strony transakcji, wystawił w imieniu i na rzecz dostawcy fakturę sprzedaży złomu.

Wszystkie wystawione w imieniu i na rzecz dostawcy faktury sprzedaży złomu zostałyby podpisane przez obie strony transakcji w dniu wystawienia i przyjęte do realizacji w dokumentacji podatkowej obu stron transakcji (odpowiednio po stronie przychodów i kosztów).

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjęcie takiego systemu wystawiania faktur umożliwi rzeczywistą dokumentację przyjmowanego złomu/odpadu, w dniu realizacji obrotu. Żaden z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, nie nakazuje, aby faktury sprzedaży wystawiane były wyłącznie w jednym systemie ewidencyjno-księgowym. Ustawa nie określa również jednolitego wzoru faktury, ograniczając się w art. 106 ust. 1 do określenia co powinno na niej figurować. Ponadto z brzmienia § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, że przy zachowaniu odpowiednich uregulowań nabywca towaru może wystawić fakturę w imieniu i na rzecz dostawcy. Generalnym wymogiem jest zawarcie umowy pomiędzy nabywcą i dostawcą. Zgodnie z tym, nie ma żadnych prawnych przeszkód aby nabywca złomu/odpadu wystawiał w imieniu sprzedawcy (za jego zgodą) hurtowego fakturę sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przedmiotem niniejszej sprawy jest sytuacja, w której Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu złomem żelaznym i nieżelaznym. Jego kontrahentami są firmy prowadzące działalność gospodarczą.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy).

Z kolei w myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W oparciu o przepis art. 17 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

Z powyższego wywieść należy, że w sytuacji, gdy dostawca towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy jest podatnikiem VAT czynnym, który nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, a dostawa złomu nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. jako dostawa towarów używanych (ruchomości), dostawa taka winna być rozliczana przez kupującego (nabywcę złomu), występującego w charakterze podatnika (czynnego lub zwolnionego). W tej sytuacji nabywca złomu, będąc podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, jest zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu nabycia złomu. W przeciwnym natomiast przypadku, tj. gdy któryś z ww. warunków nie jest spełniony, obowiązek rozliczenia podatku w związku z tą dostawą przeniesiony zostaje na dostawcę złomu.

Tym samym, obowiązek podatkowy w obrocie złomem co do zasady jest przeniesiony na nabywcę.

Zainteresowany poinformował, iż jest on czynnym podatnikiem VAT i nabywa towary, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy. Dostawa towarów (złomu) nie korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Kontrahenci prowadzący działalność gospodarczą, od których nabywa on towary są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie, na Wnioskodawcy jako na nabywcy towarów, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy spoczywać będzie obowiązek rozliczenia podatku z tytułu nabycia tych towarów.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei art. 106 ust. 1a ustawy stanowi, że w przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

Kwestia dotycząca obowiązku wystawiania faktur została doprecyzowana w § 4 ust. 1 rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży, w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Z § 5 ust. 15 rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

W przedmiotowej sytuacji, dokonana na rzecz Wnioskodawcy dostawa złomu winna być dokumentowana fakturą VAT, w której dostawca zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawrze adnotację, że podatek rozlicza nabywca; lub zawrze właściwy przepis ustawy lub dyrektywy, wskazujący, że podatek rozlicza nabywca; lub zawrze oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Zainteresowany winien natomiast dla udokumentowania i opodatkowania tej transakcji wystawić fakturę wewnętrzną, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w opisanej sytuacji może on jako nabywca, na podstawie umów zawartych z dostawcami towarów, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy, dokonywać fakturowania tych dostaw.

W powołanym rozporządzeniu wskazano przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty, niż wymienione w art. 106 ust. 1 ustawy oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

I tak, zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia, nabywcy towarów i usług od podatnika, o którym mowa w § 4 ust. 1, mogą wystawiać faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług oznaczone jako "FAKTURA VAT", w tym również faktury, o których mowa w § 10, jeżeli nabywca towarów lub usług:

1.

jest podatnikiem zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny;

2.

ma zawartą z dokonującym dostawy towarów lub świadczącym usługi umowę odpowiadającą warunkom wymienionym w ust. 2, upoważniającą do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów - w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy;

3.

w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w pkt 2, dostarczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemną informację o zawarciu takiej umowy, zawierającą w szczególności:

a.

dane dotyczące dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, z którym zawarł tę umowę,

b.

datę zawarcia umowy,

c.

okres obowiązywania umowy.

Stosownie natomiast do § 6 ust. 2 rozporządzenia, umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 2, powinna zawierać:

1.

postanowienia, iż podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi:

a.

upoważnia nabywcę do wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów, w jego imieniu i na jego rachunek,

b.

poinformuje nabywcę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;

2.

postanowienia, iż podatnik dokonujący nabycia towarów lub usług:

a.

będzie wystawiał faktury, faktury korygujące i duplikaty zgodnie z obowiązującymi przepisami,

b.

będzie przedstawiał drugiej stronie umowy oryginał i kopię faktury do jej akceptacji w formie podpisu, z tym że termin przedstawienia do akceptacji oryginału faktury ma tak być określony w umowie, aby było możliwe dokonanie terminowego rozliczenia podatku przez dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi; kopia faktury pozostaje u dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi,

c.

poinformuje drugą stronę w trybie natychmiastowym w przypadku wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa;

3.

określenie terminu jej obowiązywania, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 2 lata;

4.

określenie towarów lub usług, w odniesieniu do których nabywca będzie wystawiał faktury w imieniu i na rzecz dokonującego dostawy lub usługodawcy w okresie obowiązywania umowy.

Z kolei zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia, faktura wystawiana na zasadach określonych w ust. 1 i 2 powinna dodatkowo zawierać informację, kto był wystawcą faktury i że wystawił ją w imieniu i na rachunek podatnika wymienionego w fakturze, jako sprzedawca.

Z powyższego wynika, iż ustawodawca w § 6 rozporządzenia dopuścił możliwość wystawiania faktur, faktur korygujących i duplikatów przez nabywcę towarów czy też usług, jednakże przy spełnieniu określonych w tym przepisie warunków.

Wnioskodawca poinformował, iż ze wszystkimi kontrahentami, którzy będą chcieli nawiązać współpracę zostaną podpisane umowy upoważniające do wystawiania faktur w imieniu i na rachunek dokonującego dostawy towarów, które będą odpowiadać warunkom wskazanym w § 6 ust. 2 rozporządzenia. W terminie 14 dni od podpisania ww. umów do właściwego organu podatkowego zostanie przekazana informacja o zawarciu takiej umowy wraz z danymi mogącymi zidentyfikować podmiot gospodarczy dokonujący dostawy towarów. Wszystkie wystawione faktury będą posiadały adnotację dotyczącą wystawcy faktury oraz że została wystawiona w imieniu i na rzecz podatnika wymienionego na fakturze będącego sprzedawcą (dostawcą) towaru.

Z powyższego wynika więc, że w niniejszej sprawie spełnione zostaną wszystkie niezbędne warunki, aby to Zainteresowany jako nabywca wystawiał w imieniu i na rzecz danego dostawcy fakturę sprzedaży, a więc dokonywał samofakturowania dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy, zgodnie z powołanymi przepisami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl