ILPP4/443-611/11-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-611/11-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia zawodowego finansowanych w mniej niż 70% ze środków publicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług kształcenia zawodowego finansowanych w mniej niż 70% ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się przeprowadzaniem szkoleń z wykorzystaniem środków pomocowych UE. Aktualnie realizowane są przez niego dwa projekty:

1.

"Szkolenia dla kierowców - przedstawicieli handlowych..." oraz

2.

"Szkolenia dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii D...".

Oba te projekty są współfinansowane ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekty są skierowane do przedsiębiorców i ich pracowników (projekt z pomocą publiczną), a całkowite dofinansowanie wynosi.... zł dla pierwszego projektu oraz... zł dla drugiego projektu. Pozostała kwota z projektu pierwszego w wysokości... zł oraz... zł z projektu drugiego stanowi wkład własny beneficjenta projektu, to jest klientów Spółki, czyli oba projekty są dofinansowane w ponad 80%.

Projekty są skierowane do różnych przedsiębiorców i różny jest też udział dotacji w kosztach szkoleń do nich skierowanych. W niektórych przypadkach jest on wyższy niż 70%, a w innych niższy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia, Spółka jako organizator szkoleń może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w przypadku, gdy szkolenie jest skierowane do przedsiębiorcy, u którego mniej niż 70% kosztów przeprowadzenia szkolenia jest pokrywane dotacją, podczas gdy cały projekt szkolenia dla całej grupy przedsiębiorców jest dofinansowany w ponad 70%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie od podatku VAT przysługuje również w sytuacji, gdy szkolenie jest skierowane do przedsiębiorcy, u którego mniej niż 70% kosztów przeprowadzenia szkolenia jest pokrywane dotacją, podczas gdy cały projekt szkolenia dla całej grupy przedsiębiorców jest dofinansowany w ponad 70%.

Spółka otrzymała odpowiedź na interpretację indywidualną z dnia 13 lipca br. potwierdzającą jej stanowisko, iż szkolenia prowadzone przez nią a dofinansowane w ponad 70% są usługą zwolnioną od podatku VAT.

Zainteresowany uszczegółowił stan faktyczny, aby rozważyć przypadek gdy szkolenie wykonywane na rzecz konkretnego kontrahenta jest finansowane w wysokości niższej niż 70% ze środków publicznych przy całkowitym dofinansowaniu projektu w wysokości przekraczającej 70%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany zajmuje się przeprowadzaniem szkoleń. Aktualnie realizowane są przez niego dwa projekty: "Szkolenie dla kierowców - przedstawicieli handlowych z bezpiecznego i ekonomicznego prowadzenia samochodu", oraz "Szkolenia dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii D z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy autobusem".

Projekty są skierowane do różnych przedsiębiorców, u których różny jest też udział dotacji w kosztach szkoleń do nich skierowanych. U niektórych przedsiębiorców jest on wyższy niż 70%, a u innych niższy.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2, ust. 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy nie wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zatem wykonywane przez niego usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W zakresie, w jakim świadczone przez Zainteresowanego usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, należy określić, czy mogą korzystać ze zwolnienia przedstawionego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

* ze sprzedaży papierów wartościowych,

* z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

* ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

* z otrzymanych pożyczek i kredytów,

* z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 20011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77). Rozporządzenie Rady wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepis rozporządzenia przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka świadczy usługi szkoleń mających na celu podniesienie i dostosowanie kwalifikacji zawodowych ich uczestników. Z informacji zawartych we wniosku nie wynika także, aby Wnioskodawca prowadził usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz że uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Tym samym w przypadku świadczonych przez niego usług nie ma zatem również zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) oraz lit. b) ustawy.

Natomiast prowadzone przez Zainteresowanego szkolenia skierowane do przedsiębiorców, są pokrywane częściowo z dotacji (częściowo finansowane są ze środków publicznych).

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, nie ma znaczenia fakt, że cały projekt szkolenia dla całej grupy przedsiębiorców jest dofinansowany w ponad 70%, bowiem zaangażowanie środków publicznych ma przypadać w co najmniej 70% na jednego, konkretnego uczestnika projektu.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić zatem należy, iż nie są spełnione przesłanki warunkujące zwolnienie dla realizowanych przez Zainteresowanego szkoleń, bowiem chociaż są to usługi mające na celu podniesienie i dostosowanie kwalifikacji zawodowych, jednak w rozumieniu powołanego przepisu rozporządzenia, finansowane są w mniej niż 70% ze środków publicznych na danego uczestnika.

Reasumując, w świetle powołanych przepisów, Spółka jako organizator szkoleń nie może korzystać ze zwolnienia od podatku w przypadku, gdy szkolenie jest skierowane do przedsiębiorcy, u którego mniej niż 70% kosztów szkolenia jest pokrywane dotacją (mniej niż 70% na danego uczestnika szkolenia jest finansowane ze środków publicznych). Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż cały projekt szkolenia dla całej grupy przedsiębiorców jest dofinansowany w ponad 70% ze środków publicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl