ILPP4/443-608/11-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-608/11-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług wynajmu powierzchni targowej oraz importu usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług wynajmu powierzchni targowej oraz importu usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zamierza wziąć udział w Międzynarodowych Targach "N" 2012, które odbędą się w dniach 6-9 marca 2012 r. we Francji. W związku z powyższym, zamówił u organizatora targów "M" wynajęcie powierzchni wystawienniczej na przedmiotowych targach. Oficjalnym i jedynym organizatorem Targów "N" jest Spółka "R" S.A. z siedzibą we Francji. Spółka jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (w Polsce). Firma "R" jest organizatorem targów "M" i jednocześnie jest jedynym dysponentem powierzchni wystawienniczej w okresie targów. Nie ma możliwości nabycia usługi polegającej na wynajęciu powierzchni wystawienniczej w terminie targów "M" w inny sposób niż poprzez organizatora. Firma nie posiada oddziałów w Polsce ani nie posługuje się pośrednikami przy podpisywaniu kontraktów. Przedmiotem zamówienia jest wynajęcie powierzchni wystawienniczej w strefie A++. Opłata skalkulowana jest w następujący sposób: kwota 8448 euro jako opłata podstawowa oraz 11566,44 euro (tj. 1,78 m x 6,498 euro/m) jako opłata uzupełniająca, dodatkowa. Termin realizacji zamówienia określono na dzień 6 marca 2012 r. Natomiast płatność będzie dokonywana w trzech ratach, l rata do dnia 1 lipca 2011 r. (zapłacona), II rata do dnia 3 listopada 2011 r., III rata do dnia 29 grudnia 2011 r. Spółka "R" wystawiła w dniu 19 lipca 2011 r. fakturę dokumentującą dokonanie pierwszej płatności, spółka "R" wykazała w fakturze kwotę podatku VAT wg stawki 19,60%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy usługi najmu powierzchni wystawienniczej stanowią usługi związane z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy nabycie przez Zainteresowanego usługi najmu powierzchni wystawienniczej, o której mowa powyżej, stawowi import usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Wobec powyższego przepisu należy wskazać, iż katalog usług związanych z nieruchomościami jest katalogiem otwartym. Każda usługa, która dotyczy konkretnej nieruchomości, może być uznana za usługę związaną z nieruchomościami.

"W obecnym stanie prawnym w sposób wyraźny za usługi związane z nieruchomościami uznano usługi polegające na użytkowaniu i używaniu nieruchomości. Dotyczy to sytuacji, w której usługodawca pozwala usługobiorcy używać (użytkować) nieruchomości w ramach umów o charakterze umowy najmu lub dzierżawy (bądź podobnych), czy też ustanawiając na jego rzecz prawo użytkowania nieruchomości bądź służebności gruntowej, jak i w ogóle w ramach wszelkich transakcji, na mocy których usługobiorca ma prawo używać nieruchomości. Omawiana reguła ustalania miejsca świadczenia z pewnością dotyczy także usług polegających na oddaniu do używania (użytkowania) części nieruchomości" - Komentarz do art. 28 (e) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.04.54.535), (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2011, wyd. V.

Zasada określona w art. 28e ustawy o VAT ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Wynajmowana powierzchnia wystawiennicza jest nieruchomością którą można zlokalizować co do miejsca jej położenia, tym samym usługę jej wynajmu można zaliczyć do usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w ww. art. 28e ustawy o VAT. Zatem miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowej usługi jest miejsce położenia tej nieruchomości, tj. terytorium Francji.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Zainteresowanego, wynajem powierzchni wystawienniczej dotyczy konkretnej nieruchomości, a więc należy uznać iż usługi wynajmu powierzchni wystawienniczej stanowią usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy o VAT.

Ad. 2

Na mocy art. 2 pkt 9 ustawy o podatku VAT, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku VAT stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy o podatku VAT, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ponadto przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Dodatkowo, zgodnie z art. 17 ust. 3a przepis ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do świadczenia przez podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 usług, do których ma zastosowanie art. 28e.

Mając na względzie powyższe, określenie czy usługa świadczona przez usługodawcę zagranicznego stanowi import usług należy rozpocząć od ustalenia gdzie, zgodnie z treścią przepisów art. 28a-28o ustawy o VAT, usługa ta podlega opodatkowaniu, gdyż od zasady ogólnej ustawodawca przewidział szereg odstępstw.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wynajmu powierzchni wystawienniczej stanowią usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy o VAT. Wobec tego, miejscem świadczenia usługi wynajmu powierzchni wystawienniczej na Międzynarodowych Targach "N" 2012 jest miejsce położenia wynajmowanej nieruchomości, tj. terytorium Francji.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Zainteresowanego, wynajęcie przez niego powierzchni wystawienniczej na Międzynarodowych Targach "N" 2012 nie stanowi dla niego importu usługi, gdyż zgodnie z treścią art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia powyższej usługi nie jest terytorium Polski. Zatem nie został spełniony jeden z warunków uznania nabycia opisanej powyżej usługi za import usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w związku z zamiarem wzięcia udziału w międzynarodowych targach nieruchomości, które odbędą się w marcu 2012 r. we Francji, zamówił u organizatora ww. targów wynajęcie powierzchni wystawienniczej. Oficjalnym i jedynym organizatorem targów jest spółka z siedzibą we Francji, która jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (w Polsce). Organizator targów jest jednocześnie jedynym dysponentem powierzchni wystawienniczej w okresie targów. Nie ma możliwości nabycia usługi polegającej na wynajęciu powierzchni wystawienniczej w terminie targów w inny sposób niż poprzez organizatora. Firma nie posiada oddziałów w Polsce ani nie posługuje się pośrednikami przy podpisywaniu kontraktów. Przedmiotem zamówienia jest wynajęcie powierzchni wystawienniczej.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą miejsca świadczenia i opodatkowania ww. usługi.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, Zainteresowany spełnia definicję podatnika, w myśl art. 28a ustawy.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Jednym z zastrzeżeń od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy, jest określenie miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami.

I tak, w myśl art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten - jak wynika z jego brzmienia, stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty.

Warto w tym miejscu podkreślić, iż umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Pomimo prostoty tego stwierdzenia, możemy na jego podstawie określić zasadniczą treść instytucji prawnej najmu, wskazując na wzajemne prawa i obowiązki stron umowy najmu i dodatkowo ustalić jego typologię, określając te elementy, które odróżniają umowę najmu od umowy sprzedaży, dzierżawy czy użyczenia.

Stronami umowy najmu są wynajmujący i najemca. Przedmiotem najmu są rzeczy/nieruchomości, które mogą być wykorzystywane przez najemcę w różnym zakresie i w różny sposób. Wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz/nieruchomość do używania. Używanie jest zatem jedną z form korzystania, a samo używanie w zakresie najmu polega na faktycznym dysponowaniu rzeczą/nieruchomością.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż nabywana w przedmiotowej sprawie usługa najmu powierzchni wystawienniczej polega zatem na oddaniu nieruchomości do używania przez wynajmującego (Zainteresowanego). Tym samym, spełnia ona przesłanki do zakwalifikowania jej jako usługi związanej z nieruchomością, czyli miejscem, w którym odbywają się targi i w którym znajduje się powierzchnia wystawiennicza.

Zatem miejscem świadczenia i opodatkowania usługi wynajmu powierzchni wystawienniczej na tragach we Francji jest miejsce położenia nieruchomości, tj. terytorium Francji (art. 28e ustawy).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługi polegające na wynajmie powierzchni wystawienniczej stanowią usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy.

Ad. 2

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Dodatkowo na mocy art. 17 ust. 3a ustawy, przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do świadczenia przez podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 usług, do których ma zastosowanie art. 28e.

Przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:

* miejscem świadczenia (opodatkowania) usługi - zgodnie z art. 28b-28n ustawy - jest terytorium Polski,

* usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium,

* usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, bądź osoba fizyczna, będąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Jak już wskazano w przedmiotowej sprawie, miejscem świadczenia usługi wynajmu powierzchni wystawienniczej jest terytorium Francji, zatem Wnioskodawca będący usługobiorcą tej usługi, nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania także art. 2 pkt 9 ustawy.

Reasumując, nabycie przez Zainteresowanego usługi najmu powierzchni wystawienniczej, nie stanowi import usług, ponieważ miejscem jej świadczenia (opodatkowania) jest terytorium Francji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl