ILPP4/443-594/11-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-594/11-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pt.: "Plac zabaw..."- Poprawa jakości życia mieszkańców wsi i turystów poprzez urządzenie placu zabaw na terenie wsi w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pt.: "Plac zabaw..."- Poprawa jakości życia mieszkańców wsi i turystów poprzez urządzenie placu zabaw na terenie wsi Perzyny w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Celem statutowym Zainteresowanego między innymi jest wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego, kulturalnego i gospodarczego wsi oraz gminy Z., podejmowania przedsięwzięć zmierzających do objęcia ochroną oraz ochrony zasobów przyrodniczych i kulturowych, działania na rzecz edukacji młodzieży i dorosłych, działania na rzecz rozwoju turystyki, sportu i kultury fizycznej, ochrona i promocja zdrowia, wspierania demokracji i budowania społeczeństwa obywatelskiego w lokalnej społeczności, podejmowanie działań na rzecz promocji wsi oraz gminy Z. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Rodzaj przeważającej działalności wg Polskiej Klasyfikacji Działalności to 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT. W I kwartale 2010 r. Wnioskodawca realizując cele statutowe złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania, wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pt.: "Plac zabaw..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 4 listopada 2010 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy na realizację ww. operacji. Celem przedmiotowej operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wzrost atrakcyjności turystycznej mieszkańców wsi poprzez urządzenie placu zabaw. W ramach realizacji operacji zostaną zakupione i zamontowane urządzenia placu zabaw. Wykonawca placu zabaw za dostarczenie i zamontowanie wybranych urządzeń placu zabaw wystawi fakturę VAT, którą Zainteresowany uiści zgodnie z terminem zapłaty. W wyniku realizacji ww. operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnego dochodu. Plac zabaw, który powstanie w wyniku realizacji operacji, nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stąd wszystkie wydatki, które zostaną poniesione przez Zainteresowanego, oraz które zostaną uwidocznione na fakturze VAT, obejmującej dostawę i montaż urządzeń placu zabaw, w tym podatek VAT, podlegają refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zgodnie z zawartą umową o przyznanie pomocy. Niemniej refundacja poniesionego wydatku, w związku z realizacją operacji, podatku VAT, wymaga załączenia do wniosku o płatność indywidualnej interpretacji w sprawie ewentualnej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT, który zostanie poniesiony w związku z realizacją operacji pt.: "Plac zabaw..." - Poprawa jakości życia mieszkańców wsi i turystów poprzez urządzenie placu zabaw na terenie wsi w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe odzyskanie podatku VAT, który zostanie poniesiony w związku z realizacją operacji pt.: "Plac zabaw..." - Poprawa jakości życia mieszkańców wsi i turystów poprzez urządzenie placu zabaw na terenie wsi w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013, z uwagi na fakt, iż nie jest on zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, prawo do odzyskania poniesionego podatku VAT przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji gdy podatnik ten wykorzystuje towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższy stan prawny wyklucza możliwość odzyskania podatku VAT przez Zainteresowanego, z uwagi na fakt, iż nie jest on zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT. Dodatkowo operacja pt.: "Plac zabaw..." - Poprawa jakości życia mieszkańców wsi i turystów poprzez urządzenie placu zabaw na terenie wsi, w ramach której zostanie poniesiony podatek VAT, służyć będzie realizacji celu statutowego, jakim jest rozwijanie działania na rzecz rozwoju turystyki, sportu i kultury fizycznej, a utworzony w jej wyniku plac zabaw nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca reasumując twierdzi, iż w związku z tym, że nie jest on zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT a nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT, który zostanie zapłacony w związku z realizacją operacji pt.: "Plac zabaw..." - Poprawa jakości życia mieszkańców wsi i turystów poprzez urządzenie placu zabaw na terenie wsi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.). Celem statutowym Zainteresowanego między innymi jest wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego, kulturalnego i gospodarczego wsi oraz gminy Z., podejmowania przedsięwzięć zmierzających do objęcia ochroną oraz ochrony zasobów przyrodniczych i kulturowych, działania na rzecz edukacji młodzieży i dorosłych, działania na rzecz rozwoju turystyki, sportu i kultury fizycznej, ochrona i promocja zdrowia, wspierania demokracji i budowania społeczeństwa obywatelskiego w lokalnej społeczności, podejmowanie działań na rzecz promocji wsi oraz gminy Z. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT. W I kwartale 2010 r. Wnioskodawca realizując cele statutowe złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania, wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji pt.: "Plac zabaw..." w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 4 listopada 2010 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy na realizację ww. operacji. W ramach realizacji operacji zostaną zakupione i zamontowane urządzenia placu zabaw. Wykonawca placu zabaw za dostarczenie i zamontowanie wybranych urządzeń placu zabaw wystawi fakturę VAT, którą Zainteresowany uiści zgodnie z terminem zapłaty. W wyniku realizacji ww. operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnego dochodu. Plac zabaw, który powstanie w wyniku realizacji operacji, nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stąd wszystkie wydatki, które zostaną poniesione przez Zainteresowanego, oraz które zostaną uwidocznione na fakturze VAT, obejmującej dostawę i montaż urządzeń placu zabaw, w tym podatek VAT, podlegają refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zgodnie z zawartą umową o przyznanie pomocy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach operacji będącej przedmiotem pytania.

W związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. operacji, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Wsi nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji operacji będącej przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl