ILPP4/443-583/13-7/ISN - Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania przez spółkę akcyjną depozytu pieniężnego na rzecz spółki powiązanej z siedzibą w Wielkiej Brytanii, w zamian za wynagrodzenie w postaci odsetek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-583/13-7/ISN Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania przez spółkę akcyjną depozytu pieniężnego na rzecz spółki powiązanej z siedzibą w Wielkiej Brytanii, w zamian za wynagrodzenie w postaci odsetek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 27 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) oraz pismem z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie miejsca świadczenia usługi polegającej na powierzeniu wolnych środków pieniężnych;

* jest nieprawidłowe - w zakresie zastosowania do ww. usługi zwolnienia od podatku od towarów i usług, jej udokumentowania oraz wykazania tej usługi w deklaracji podatkowej VAT-7 oraz złożenia informacji podsumowującej.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi polegającej na powierzeniu wolnych środków pieniężnych, zastosowania do ww. usługi zwolnienia od podatku od towarów i usług, jej udokumentowania oraz wykazania tej usługi w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 marca 2014 r. (data wpływu 17 marca 2014 r.) o sprostowanie informacji dotyczących "B", doprecyzowanie opisu sprawy oraz brakującą opłatę. Pismem z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) ponownie doprecyzowano opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Po dniu 1 stycznia 2014 r. "A" S.A. (dalej: "A", Spółka) planuje powierzać wolne środki pieniężne spółce powiązanej z grupy - "B" plc z siedzibą w Wielkiej Brytanii (dalej: "B"). Środki te będą powierzane jako depozyt. Spółka będzie otrzymywać odsetki od tych depozytów.

Tryb przekazywania depozytu i potwierdzania jego warunków jest ustalony między stronami w procedurze. Obejmuje on m.in. następujące kroki:

* "A" przesyła wniosek o depozyt do "B";

* "B" proponuje Spółce oprocentowanie depozytu;

* "A" akceptuje oprocentowanie;

* depozyt jest rejestrowany w elektronicznym systemie finansowym grupy;

* "B" wysyła "A" potwierdzenie założenia depozytu w systemie wraz z ustalonymi warunkami;

* "A" przekazuje środki na wskazany brytyjski rachunek bankowy "B";

* dwa dni przed zapadalnością depozytu "A" informuje "B" czy środki z depozytu mają być przelane z powrotem na konto "A", czy "B" ma założyć nowy depozyt (wg powyższej procedury).

Przekazanie środków na depozyt na wskazany brytyjski rachunek bankowy "B", odbywać się będzie w informatycznym systemie zarządzania płatnościami Grupy - system nettingowy. Możliwe jest zatem, że Spółka dokona faktycznego przelewu środków ze swojego rachunku bankowego na wskazany przez "B" rachunek bankowy. Możliwe też, że środki te zostaną zaksięgowane na wskazanym koncie na podstawie rozliczeń Spółki w ramach grupowego systemu nettingowego (w uproszczeniu: przeksięgowanie należności Spółki wobec podmiotu/ów z Grupy na rachunek depozytowy).

"B" nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej i nie jest zarejestrowany na terenie Wielkiej Brytanii na VAT. "B" zajmuje się działalnością finansową na rzecz podmiotów z grupy.

"A" jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym na terenie Polski.

Planowane jest złożenie pierwszego depozytu w 2014 r.

W złożonych uzupełnieniach Spółka poinformowała, że:

* jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE;

* "B" nie posiada na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej;

* zgodnie z uzyskanymi od "B" informacjami, udostepnienie środków w ramach depozytu korzysta na terytorium Wielkiej Brytanii ze zwolnienia od podatku od wartości dodanej;

* "B" spełnia definicję podatnika, o którym mowa w art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy miejscem opodatkowania tej usługi będzie miejsce siedziby usługobiorcy... (we wniosku oznaczone nr 3)

2. Czy świadczona usługa nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT... (we wniosku oznaczone nr 4)

3. Czy "A" będzie zobowiązana do wystawienia faktury dokumentującej wykonanie wskazanej usługi... (we wniosku oznaczone nr 5)

4. Czy "A" będzie zobowiązana do uwzględnienia odsetek w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej... (we wniosku oznaczone nr 7)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Miejscem świadczenia będzie miejsce siedziby usługobiorcy.

W ocenie Spółki, miejscem świadczenia przedmiotowej usługi przez "A" na rzecz "B" będzie miejsce siedziby usługobiorcy - w analizowanej sytuacji siedziba "B" - Wielka Brytania. Z uwagi na fakt, że "B" posiada status podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, tj. wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, dla określenia miejsca świadczenia przedmiotowej usługi zastosowanie będzie miał art. 28b ustawy o VAT. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W konsekwencji przedmiotowa usługa powinna być opodatkowana VAT w miejscu siedziby usługobiorcy, tj. w Wielkiej Brytanii.

Ad. 2. Wskazana transakcja nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT.

Zdaniem Spółki, wskazana transakcja nie korzysta z żadnego zwolnienia przewidzianego w ustawie o VAT i podlega opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej. W szczególności, Spółka uważa, że przedmiotowa usługa polegająca na udostępnieniu "B" przez "A" środków pieniężnych w formie depozytu nie stanowi:

* usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usług pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzania kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT);

* usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT).

Należy zgodzić się, że sens ekonomiczny przedmiotowych usług jest podobny do usług pożyczek - udostępnienie środków pieniężnych w zamian za wynagrodzenie w postaci odsetek. Jednakże przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych powinny być interpretowane bardzo ściśle i jeżeli przepisy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT mówią wprost o zwolnieniu z VAT "usług udzielania kredytów i pożyczek", to nie można uznać, że zwolnienie to dotyczy także usług udostępnienia środków pieniężnych w formie depozytu. Spółka wskazuje także, że z punktu widzenia prawa cywilnego przedmiotowe transakcje są także odrębnie uregulowane w Kodeksie cywilnym, a także stanowią odrębne tytuły do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych - pożyczka - art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o p.c.c.; depozyt nieprawidłowy - art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. j ustawy o p.c.c.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, zwolnienia z VAT przewidzianego wprost dla usług udzielania kredytów i pożyczek nie można zastosować dla usług polegających na udostepnieniu środków pieniężnych w formie depozytu nieprawidłowego.

Przedmiotowe usługi nie stanowią również "usług w zakresie depozytów środków pieniężnych", o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, gdyż usługi te - podobnie jak inne usługi wskazane w tym przepisie (np. usługi prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych) - dotyczą usług, które są standardowo świadczone przez banki i inne instytucje finansowe. Usługi depozytów, o których mowa w omawianym przepisie dotyczą sytuacji, w której bank lub inna instytucja finansowa świadczy usługę polegającą na przyjmowaniu depozytów środków pieniężnych od klientów, za które to usługi klient uiszcza na rzecz podmiotu świadczącego usługę opłatę (wynagrodzenie). W przedstawionym zdarzeniu przyszłym natomiast, to nie "B" świadczy na rzecz "A" usługę polegającą na przyjęciu depozytu (przechowaniu środków pieniężnych), tylko to "A" świadczy usługę udostępnienia środków pieniężnych "B". Taka usługa świadczona przez "A" nie mieści się, w ocenie Spółki, w zakresie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Ad. 3. Spółka powinna dokumentować świadczone na rzecz "B" usługi poprzez wystawienie faktury VAT, z zastosowaniem mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Spółki (brak możliwości zastosowania zwolnienia z VAT dla opisanej usługi), Spółka powinna dokumentować świadczoną na rzecz "B" usługę poprzez wystawienie faktury VAT, z zastosowaniem mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia. Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, obowiązek wystawienia faktury ma zastosowanie do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca.

Zgodnie natomiast z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W ocenie Spółki, do opisanego zdarzenia przyszłego znajdą zastosowanie wskazane powyżej przepisy art. 106a pkt 2 i art. 106b ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, faktura wystawiana przez Spółkę powinna zawierać wyrazy "odwrotne obciążenie".

Ponadto, zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT, faktura taka nie będzie musiała posiadać m.in.: stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku, kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o VAT, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Za moment wykonania rzeczonej usługi, w ocenie Spółki, należy przyjąć dzień w którym upłynął termin, na który zawarta została umowa depozytu.

Jeżeli jednak Organ uznałby, że wskazana usługa podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 lub 40 ustawy o VAT, w ocenie Spółki, nie będzie ona zobowiązana do wystawienia faktury VAT. Na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy o VAT podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Podsumowując, Spółka świadcząc przedmiotową usługę będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT, jeżeli przedmiotowa usługa będzie uznana za opodatkowaną VAT. Nie będzie miała takiego obowiązku jeżeli przedmiotowa usługa będzie korzystać ze zwolnienia z VAT.

Ad. 4. Spółka będzie zobowiązana do wykazania wskazanej transakcji w deklaracji VAT oraz w informacji podsumowującej.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.

W ocenie Spółki, będzie ona zobowiązana wykazać wskazaną transakcję w deklaracji VAT-7, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z wzorem obowiązującym od kwietnia 2013 r. w poz. 11 (dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju) i 12 (w tym świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy). Jeżeli jednak Organ uzna, że przedmiotowe usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 lub 40, Spółka stoi na stanowisku, że nie będzie zobowiązana do wykazania wskazanej transakcji ani w deklaracji ani w informacji podsumowującej. Wynika to wprost z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, który wskazuje, że podatnik nie wykazuje w informacji podsumowującej transakcji zwolnionych od podatku od wartości dodanej. W konsekwencji Spółka nie wykazałaby tej transakcji w poz. 12 deklaracji VAT, która stanowi odniesienie do transakcji zawartych w informacji podsumowującej zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Spółka nie wykazałaby również tej transakcji w poz. 11, gdyż zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 394), w poz. 11 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. Jeśli transakcja korzystałaby ze zwolnienia, w przypadku opodatkowania jej w Polsce, Spółka nie miałaby prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z przedmiotową transakcją, co oznacza, że nie miałaby obowiązku wykazywania tej transakcji w deklaracji VAT.

Podsumowując, Spółka świadcząc przedmiotową usługę będzie zobowiązana do wykazania jej w deklaracji VAT i informacji podsumowującej, jeżeli przedmiotowa usługa będzie uznana za opodatkowaną VAT ale nie będzie miała takiego obowiązku, jeżeli przedmiotowa usługa będzie korzystać ze zwolnienia z VAT.

W związku z tym, że opisana transakcja może mieć miejsce po dniu 1 stycznia 2014 r. oraz że przepisy o VAT zmieniają się od dnia 1 stycznia 2014 r., pytania Spółki i przedstawione przez nią stanowisko dotyczy przepisów o VAT obowiązujących na dzień 1 stycznia 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

* jest prawidłowe - w zakresie miejsca świadczenia usługi polegającej na powierzeniu wolnych środków pieniężnych;

* jest nieprawidłowe - w zakresie zastosowania do ww. usługi zwolnienia od podatku od towarów i usług, jej udokumentowania oraz wykazania tej usługi w deklaracji podatkowej VAT-7 oraz złożenia informacji podsumowującej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ("A", Spółka) planuje powierzać wolne środki pieniężne spółce powiązanej z grupy - "B" plc z siedzibą w Wielkiej Brytanii (dalej: "B"). Środki te będą powierzane jako depozyt. Spółka będzie otrzymywać odsetki od tych depozytów.

Tryb przekazywania depozytu i potwierdzania jego warunków jest ustalony między stronami w procedurze. Obejmuje on m.in. następujące kroki:

* "A" przesyła wniosek o depozyt do "B";

* "B" proponuje Spółce oprocentowanie depozytu;

* "A" akceptuje oprocentowanie;

* depozyt jest rejestrowany w elektronicznym systemie finansowym grupy;

* "B" wysyła "A" potwierdzenie założenia depozytu w systemie wraz z ustalonymi warunkami;

* "A" przekazuje środki na wskazany brytyjski rachunek bankowy "B";

* dwa dni przed zapadalnością depozytu "A" informuje "B" czy środki z depozytu mają być przelane z powrotem na konto "A", czy "B" ma założyć nowy depozyt (wg powyższej procedury).

Przekazanie środków na depozyt na wskazany brytyjski rachunek bankowy "B" odbywać się będzie w informatycznym systemie zarządzania płatnościami Grupy - system nettingowy. Możliwe jest zatem, że Spółka dokona faktycznego przelewu środków ze swojego rachunku bankowego na wskazany przez "B" rachunek bankowy. Możliwe też, że środki te zostaną zaksięgowane na wskazanym koncie na podstawie rozliczeń Spółki w ramach grupowego systemu nettingowego (w uproszczeniu: przeksięgowanie należności Spółki wobec podmiotu/ów z Grupy na rachunek depozytowy). "B" nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej i nie jest zarejestrowany na terenie Wielkiej Brytanii na VAT. "B" zajmuje się działalnością finansową na rzecz podmiotów z grupy. "A" jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym na terenie Polski. Planowane jest złożenie pierwszego depozytu w 2014 r.

W przypadku przelewu środków pieniężnych na rachunek "B" w roli usługodawcy będzie występowała Spółka, ponieważ to ona w tej sytuacji świadczyć będzie usługę finansową w postaci udostępnienia środków pieniężnych. Natomiast usługobiorcą w przedmiotowej sprawie będzie "B", która będzie mogła swobodnie dysponować otrzymanymi środkami pieniężnymi. Zatem czynność udostępnienia środków pieniężnych "B" w ramach depozytu za wynagrodzeniem w postaci odsetek, spełniać będzie definicję usług zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu należy podkreślić, że cyt. na wstępie niniejszej interpretacji art. 5 ustawy nie jest klasycznym katalogiem czynności będących przedmiotem opodatkowania, czyli zdarzeń lub sytuacji których zaistnienie wiąże się z wystąpieniem określonych obowiązków prawnopodatkowych w zakresie podatku od towarów i usług, lecz jest katalogiem czynności które są opodatkowane w Polsce, czyli od których należy rozliczyć podatek należny (lub w przypadku zwolnienia od podatku - zastosować zwolnienie). Różnica sprowadza się do tego, że przedmiotem opodatkowania VAT są wszelkie zdarzenia i sytuacje z którymi przepisy podatkowe wiążą określone skutki, zaś opodatkowaniu podlegają jedynie niektóre z nich.

Zatem w pierwszej kolejności należy ustalić miejsce świadczenia usługi wykonywanej przez Spółkę. Ponieważ w przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy usługa wykonywana dla "B" podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

W przedmiotowej sprawie Spółka świadczyć będzie usługę finansową polegającą na udostępnieniu środków pieniężnych na rzecz spółki powiązanej ("B") z siedzibą w Wielkiej Brytanii, która wypełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Po dokonaniu analizy powołanych przepisów oraz opisu sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji świadczenia usługi polegającej na udostepnieniu środków pieniężnych na rzecz "B" zastosowanie znajdzie ogólna zasada wyrażona w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy, tym samym miejscem świadczenia (opodatkowania) tej usługi będzie miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Wielka Brytania.

Wobec powyższego miejscem opodatkowania tej usługi będzie miejsce, w którym usługobiorca ma siedzibę.

W tym zakresie stanowisko Spółki jest prawidłowe.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że opodatkowaniem wg stawek podatku od towarów i usług oraz zwolnieniem od tego podatku objęte są czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym określonym w art. 5 ust. 1 ustawy, czyli m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, wymienione w pkt 1 cyt. przepisu.

W rozpatrywanej sprawie ma miejsce sytuacja, w której miejscem świadczenia (opodatkowania) wykonywanej przez Spółkę usługi będzie terytorium Wielkiej Brytanii. Zatem usługa ta nie będzie podlegała opodatkowaniu - obowiązującym na terytorium kraju - podatkiem od towarów i usług (ani korzystała ze zwolnienia od tego podatku).

W konsekwencji usługa ta jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od tego podatku przewidzianego w ustawie, ani nie będzie ona opodatkowana żadną stawką podatku.

Tym samym stanowisko "A" w zakresie zastosowania do tej usługi zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z którym wskazana transakcja nie korzysta z żadnego zwolnienia przewidzianego w ustawie i podlega opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej, jest nieprawidłowe.

Według art. 106a ustawy - przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego.

Ponadto w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z brzmieniem art. 106e ust. 1 ustawy - faktura powinna zawierać m.in.:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem;

16.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa";

17.

w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";

18.

w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

Z kolei w świetle art. 106e ust. 5 pkt 2 ustawy - faktura może nie zawierać, w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. b - danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury z tytułu wykonania usługi udostępniania środków pieniężnych, nie zawierając na tej fakturze stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku, kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, ale zawierającą wyrazy "odwrotne obciążenie".

Zatem stanowisko "A" w zakresie udokumentowania świadczonej usługi - zgodnie z którym Spółka świadcząc przedmiotową usługę będzie zobowiązana do wystawienia faktury VAT, jeżeli przedmiotowa usługa będzie uznana za opodatkowaną VAT; z kolei nie będzie miała takiego obowiązku jeżeli przedmiotowa usługa będzie korzystać ze zwolnienia z VAT - jest nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 99 ust. 1 ustawy - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Minister Finansów, rozporządzeniem z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 394), określił m.in. wzór deklaracji VAT-7, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, stanowiący załącznik nr 1 do tego rozporządzenia. Natomiast w załączniku nr 4 zawarto objaśnienia do tej deklaracji.

Z wzoru deklaracji VAT-7, jak również objaśnień do niej wynika, że w poz. 11 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W poz. tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju.

Z kolei w poz. 12 wykazuje się świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że Spółka będzie zobowiązana do wykazania świadczonej przez nią poza terytorium kraju usługi w deklaracji podatkowej VAT-7 w poz. 11, o ile w stosunku do tej usługi będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy - podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

Z przytoczonego art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy wynika, że informacja podsumowująca powinna zawierać tylko te usługi świadczone na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej świadczonych na terytorium państwa usługobiorcy innych niż terytorium kraju, które nie są opodatkowane stawką 0% lub zwolnione z opodatkowania podatkiem od wartości dodanej, dla których to obowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.

W myśl art. 2 pkt 11 ustawy - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o podatku od wartości dodanej - rozumie się przez to podatek nakładany na terytorium państwa członkowskiego z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego (...) ustawą.

Spółka wskazała, że "B" nie jest zarejestrowana na terenie Wielkiej Brytanii dla potrzeb podatku od wartości dodanej, a usługa polegająca na udostępnieniu środków pieniężnych w ramach depozytu korzysta na terytorium Wielkiej Brytanii ze zwolnienia od podatku od wartości dodanej.

Tym samym, z tytułu dokonywanej usługi, Spółka nie będzie zobligowana do składania informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, ponieważ przepis ten nie ma zastosowania do tej usługi.

W związku z powyższym, Spółka nie będzie także zobowiązana do wykazania usługi udostępnienia środków pieniężnych w poz. 12 deklaracji VAT-7, gdyż w przepisie tym wykazuje się usługi, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Spółki w zakresie wykazania tej usługi w deklaracji podatkowej VAT-7 oraz złożenia informacji podsumowującej - zgodnie z którym Spółka świadcząc przedmiotową usługę będzie zobowiązana do wykazania jej w deklaracji VAT i informacji podsumowującej, jeżeli przedmiotowa usługa będzie uznana za opodatkowana VAT ale nie będzie miała takiego obowiązku, jeżeli przedmiotowa usługa będzie korzystać ze zwolnienia z VAT - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi polegającej na powierzeniu wolnych środków pieniężnych, zastosowania do ww. usługi zwolnienia od podatku od towarów i usług, jej udokumentowania oraz wykazania tej usługi w deklaracji podatkowej VAT-7 oraz złożenia informacji podsumowującej. W części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania depozytu oraz wskazania kto jest w tej sytuacji usługobiorcą została wydana w dniu 20 marca 2014 r. interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-583/13-5/ISN. W części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania depozytu nieprawidłowego została wydana interpretacja indywidualna z dnia 27 marca 2014 r. nr ILPB2/436-6/14-4/MK. Pozostałe kwestie dotyczące podatku od towarów i usług zostały załatwione w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 14 kwietnia 2014 r. nr ILPP4/443-583/13-8/ISN i ILPP4/443-583/13-9/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl