ILPP4/443-554/11-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-554/11-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku VAT w zakresie stawki dla świadczonych usług artystycznych oraz refakturowania kosztów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku VAT w zakresie stawki dla świadczonych usług artystycznych oraz refakturowania kosztów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prawną prowadzącą działalność statutową oraz działalność gospodarczą. Jest on podatnikiem podatku VAT.

Zainteresowany świadczy m.in. usługi artystyczne (wg klasyfikacji PKD - 90.01.Z - działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych).

Sprzedaż przedstawień prowadzona jest na terytorium kraju oraz na terytorium Unii Europejskiej, jak również terytorium państw trzecich i dokonywana jest w dwojaki sposób:

* przedstawienia sprzedawane w całości (2 godz. przedstawienie) bądź w częściach, na imprezy zamknięte - dla nabywców prowadzących działalność gospodarczą (np. agencje eventowe),

* przedstawienia organizowane we własnym zakresie - sprzedaż biletów wstępu.

Sprzedając przedstawienia w całości bądź w częściach (nie biletowane) oprócz należności za artystyczne wykonanie niekiedy (jeśli zostanie to umownie ustalone), Wnioskodawca obciąża nabywcę dodatkowymi kosztami, takimi jak:

* zwrot kosztów transportu do miejsca wykonywania przedstawień (refakturowanie usługi transportowej bądź obciążanie kontrahenta kosztami transportu samochodem będącym jego własnością wg ustawowej stawki za 1 km przebiegu, bądź kwotą umowną),

* zwrot kosztów zakupu materiałów technicznych niezbędnych do wykonania danego przedstawienia (np. oprzyrządowanie alpinistyczne - liny, uprzęże itp.) oraz ich montażu (montaż wykonywany przez wyspecjalizowane firmy alpinistyczne (zakup usług) lub pracowników Fundacji),

* zwrot kosztów zakupu kostiumów oraz rekwizytów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy świadczenie usług artystycznych polegających na sprzedaży przedstawień w całości bądź w częściach, świadczonych przez Zainteresowanego, podlega opodatkowaniu stawką 23%.

2.

Czy zwrot kosztów związanych ze sprzedażą przedstawień (koszty transportu, koszty materiałów, kostiumów, rekwizytów itp.), podlegają opodatkowaniu stawką 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług artystycznych świadczonych przez niego polegających na sprzedaży przedstawień w całości bądź w częściach, podlega opodatkowaniu stawką 23%, ponieważ:

* zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33a, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury oraz w myśl art. 43 ust. 1 pkt 33b indywidualnych twórców i artystów wykonawców.

Zainteresowany nie jest podmiotem prawa publicznego, jak również nie jest instytucją o charakterze kulturalnym w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury;

* zgodnie z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, stawką 8% opodatkowane są usługi twórców i artystów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na artystycznym wykonaniu, a nie na przekazaniu bądź udzieleniu licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

W związku z tym, że usługi artystyczne świadczone przez Zainteresowanego nie zostały wymienione w art. 43 ust. 1 jako zwolnione od podatku oraz nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, jako opodatkowane stawką 8%, zgodnie z art. 41 są opodatkowane stawką 23%.

Zwrot kosztów związanych ze sprzedażą przedstawień podlega opodatkowaniu stawką 23%. W przypadku obciążenia kontrahenta kosztami uprzednio zakupionych usług bądź towarów (refakturowanie), będzie miał zastosowanie art. 8 ust. 2a ustawy, w którym czytamy: w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W przypadku obciążenia kontrahenta kosztami transportu bądź innej usługi wykonywanej we własnym zakresie będzie miał zastosowanie art. 8 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawa opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwota należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy).

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienia od podatku.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka ryczałtowego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi artystyczne polegające na sprzedaży przedstawień w całości bądź w częściach.

Zwalnia się od podatku - w myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy - usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zainteresowany poinformował, iż nie jest on podmiotem prawa publicznego, jak również nie jest instytucją o charakterze kulturalnym w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz nie jest wpisany do rejestru instytucji kultury. Nie jest także indywidualnym twórcą lub artystą wykonawcą.

W związku z powyższym, wykonywane przez niego usługi nie korzystają ze zwolnienia na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, które od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 181 wskazane zostały usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (bez względu na symbol PKWiU).

Wnioskodawca poinformował, że świadczone przez niego usługi artystyczne polegają na artystycznym wykonaniu, a nie na przekazaniu bądź udzieleniu licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Z powyższego wynika, że świadczenie przedmiotowych usług nie korzysta z opodatkowania stawką preferencyjną 8%, na podstawie poz. 181 załącznika nr 3.

Zatem zgodzić należy się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że świadczone przez niego usługi artystyczne polegające na sprzedaży przedstawień w całości lub w częściach, podlegają opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, stosownie do treści art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że sprzedając przedstawienia w całości bądź w częściach (nie biletowane), jeśli zostanie to umownie ustalone przez strony, Zainteresowany obciąża nabywcę dodatkowymi kosztami, tj. kosztami uprzednio zakupionych usług i towarów bądź usługami wykonywanymi we własnym zakresie.

Wskazać należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca nabywa usługi i towary działając w imieniu własnym lecz na rzecz osoby trzeciej, przyjmuje się, iż dokonuje dostawy towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy oraz świadczy usługi zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Dodatkowo, w sytuacji gdy wykonywane przez niego usługi we własnym zakresie nie wchodzą do podstawy opodatkowania świadczonej usługi artystycznej, Zainteresowany dokonuje sprzedaży usług stosownie do powołanego art. 8 ust. 1 ustawy.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że Wnioskodawca obciążając nabywcę świadczonej usługi artystycznej z tytułu zwrotu kosztów poniesionych w związku ze sprzedażą przedstawień, zobowiązany jest do ich opodatkowania stawkami podatku VAT właściwymi dla wykonania tych czynności na terytorium kraju.

Jeżeli zatem dostawa przez Zainteresowanego usług lub towarów zgodnie z przepisami podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 23%, ma on obowiązek zastosować do ich sprzedaży tą stawkę podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż niniejszą interpretację wydano w oparciu o założenie, że miejscem świadczenia (opodatkowania) wykonywanych czynności jest terytorium kraju.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl